6 365 läst ·
20 svar
6k läst
20 svar
Har ni sprinklers som brandskydd?
Tycker sprinklersystem verkar tveksamt. I datahallar släcker man med ofta med koldioxid istället. Man sänker då syrehalten vilket hindrar brand men det går fortfarande att andas. Borde man inte kunna ha liknande system för bostäder? Då slipper man vattenskadorna.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Tror man inte kan skicka in koldioxid när någon är där, går inte att andas och man dör även av ett falsklarm?
Eller går det att kontrollera så perfekt?
Vet att man använde Halon förr i tiden som tydligen klarade både att släcka och man kunde andas.
Eller går det att kontrollera så perfekt?
Vet att man använde Halon förr i tiden som tydligen klarade både att släcka och man kunde andas.
I utrymmen där människor vistas används inergen http://www.presto.se/sv/produkter/slacksystem/inergen som släckgas, man sänker syrehalten till 10-12%. När man installerar gassläckutrustning så måste man även installera tryckutjämningsluckor/sprängbleck.
Släckgas beräknas så att koldioxidhalten höjs så mycket att branden släcks, men att man fortfarande kan andas utan problem. Det är dock inte riskfritt, gasen kan ansamlas i källare och håligheter.
Om man tänker sig ett gassläcksystem i en bostad skulle man kunna ha det i olika lägen. Ett "hemmaläge" då man släpper ut försiktigt med gas, och ett inte-hemma-läge när man klämmer ut lite mer gas. När man är hemma kan man ju oftast släcka en mindre brand med brandsläckare.
Just spisbränder är väldigt vanliga, och där finns det lokala system man kan installera. Tyvärr verkar de vara ovanliga, vilket troligen innebär att de är dyra.
Om man tänker sig ett gassläcksystem i en bostad skulle man kunna ha det i olika lägen. Ett "hemmaläge" då man släpper ut försiktigt med gas, och ett inte-hemma-läge när man klämmer ut lite mer gas. När man är hemma kan man ju oftast släcka en mindre brand med brandsläckare.
Just spisbränder är väldigt vanliga, och där finns det lokala system man kan installera. Tyvärr verkar de vara ovanliga, vilket troligen innebär att de är dyra.
Vad jag minns är det något man inte ska ha i köket, vi har vår i hallen intill som går igång när mamma bränner maten lite men hänger på stängd dörr eller ej.mycke_nu skrev:
Klicka här för att svara