2 991 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Har ni kontroll över mobiltelefonen?
Om du har appar som ska kommunicera med internet under dagen är det oftast mer energieffektivt att använda Wifi än att gå över mobilnätet. När jag har 2G-uppkoppling endast så märker man hur varm telefonen blir av datatrafik, enorm batteritjuv. 3G/4G är betydligt bättre men Wifi är ändå snålast.
Ett vanligt "fel" på Samsung-telefoner är att de har uppdelat sitt minne för lagring i två delar.
En del för systemet och appar, en annan del för foton, bilder och allt annat som du som användare sparar. När delen som innehåller systemet börjar bli runt 80% full så säckar telefonen ihop rätt rejält, den drar enormt med batteri och blir fantastiskt seg.
Många tror att det hjälper med att rensa bort foton och musik men det gör ingenting på dessa enheter mot detta problem.
Det som hjälper är att rensa på system-delen. Finns speciella appar som hjälper en att ta bort skräpdata, tyvärr är de ofta gratis och reklambemängda vilket gör att de drar batteri då de används och är igång i bakgrunden. Ett tips är att installera en sådan rensare, köra den en gång och sedan avinstallera den igen. Jag använde appen Clean Master på en gammal Samsung-lur på det sättet, fungerade hyffsat.
Ett vanligt "fel" på Samsung-telefoner är att de har uppdelat sitt minne för lagring i två delar.
En del för systemet och appar, en annan del för foton, bilder och allt annat som du som användare sparar. När delen som innehåller systemet börjar bli runt 80% full så säckar telefonen ihop rätt rejält, den drar enormt med batteri och blir fantastiskt seg.
Många tror att det hjälper med att rensa bort foton och musik men det gör ingenting på dessa enheter mot detta problem.
Det som hjälper är att rensa på system-delen. Finns speciella appar som hjälper en att ta bort skräpdata, tyvärr är de ofta gratis och reklambemängda vilket gör att de drar batteri då de används och är igång i bakgrunden. Ett tips är att installera en sådan rensare, köra den en gång och sedan avinstallera den igen. Jag använde appen Clean Master på en gammal Samsung-lur på det sättet, fungerade hyffsat.
Sista dygnet WiFi på men ej använd tog 8%, så WiFi drar lite. Ska kolla om det går att rensa.T tompaah7503 skrev:Om du har appar som ska kommunicera med internet under dagen är det oftast mer energieffektivt att använda Wifi än att gå över mobilnätet. När jag har 2G-uppkoppling endast så märker man hur varm telefonen blir av datatrafik, enorm batteritjuv. 3G/4G är betydligt bättre men Wifi är ändå snålast.
Ett vanligt "fel" på Samsung-telefoner är att de har uppdelat sitt minne för lagring i två delar.
En del för systemet och appar, en annan del för foton, bilder och allt annat som du som användare sparar. När delen som innehåller systemet börjar bli runt 80% full så säckar telefonen ihop rätt rejält, den drar enormt med batteri och blir fantastiskt seg.
Många tror att det hjälper med att rensa bort foton och musik men det gör ingenting på dessa enheter mot detta problem.
Det som hjälper är att rensa på system-delen. Finns speciella appar som hjälper en att ta bort skräpdata, tyvärr är de ofta gratis och reklambemängda vilket gör att de drar batteri då de används och är igång i bakgrunden. Ett tips är att installera en sådan rensare, köra den en gång och sedan avinstallera den igen. Jag använde appen Clean Master på en gammal Samsung-lur på det sättet, fungerade hyffsat.
Dock inte så tokig som föranledde trådens skapande.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Man kan ha Wifi på och stänga av 3G/4G.
Stänger du av mobildata och Wifi så kan inte din telefons appar kommunicera med internet naturligtvis, så då får du inga uppdateringar om mail, facebook och andra notifieringar om saker som händer. Men om det inte är något problem för dig så sparar du väldigt mycket batterier på att stänga av näten helt på det sättet. Vet jag att jag ska vara borta utan möjlighet till laddning länge så gör jag så, då håller batteriet mycket länge.
Även om den inte loggar in på ett Wifi-nät lär den ha koll på vilka nät som finns tillgängliga. Det låter som din mobiltelefon har något som den inte skall ha. Kanske bäst att göra en ominstallation utan att ladda backupkonfiguration. Knacka wifi, mail etc manuellt.ion skrev:
Klicka här för att svara