Även om man älskar sin familj känner jag ibland att jag skulle vilja ha en helt avskiljd plats att vara helt ostörd och klura en stund.
Kan vara omvänt också, att barn känner sig störda av varandra eller föräldrar, och borde ha en plats att vara ifred med läxor.
Hur har ni det i era befintliga boenden?
Ni som bygger nytt, väger ni in den aspekten eller är det bara en helt öppen planlösning som gäller?
Kan vara omvänt också, att barn känner sig störda av varandra eller föräldrar, och borde ha en plats att vara ifred med läxor.
Hur har ni det i era befintliga boenden?
Ni som bygger nytt, väger ni in den aspekten eller är det bara en helt öppen planlösning som gäller?
Grattis, du har just upptäck begreppet ”man cave”.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Alla rum är tänkarum. Man bara tonar ut, tack och lov har man begåvats med selektiv hörsel
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Barn gör sitt i sina sovrum när dom kommer. Har en skrivbordshörna där det mesta fixas men behöver jag vara ifred kan jag vara i sovrummet eller garaget.
Ska det bara tänkas tycker jag en lång promenad är utmärkt oavsett väder!
Sen vore det schysst med ett extra rum på vinden eller en källare, men så långt tänkte vi inte (enplanshus med berg precis under plattan)
Ska det bara tänkas tycker jag en lång promenad är utmärkt oavsett väder!
Sen vore det schysst med ett extra rum på vinden eller en källare, men så långt tänkte vi inte (enplanshus med berg precis under plattan)
Ska man tänka, så sätter man väl sig på toaletten? Alla mina bästa idéer har kommit där! Några ganska dåliga idéer också.M MagHam skrev:Även om man älskar sin familj känner jag ibland att jag skulle vilja ha en helt avskiljd plats att vara helt ostörd och klura en stund.
Kan vara omvänt också, att barn känner sig störda av varandra eller föräldrar, och borde ha en plats att vara ifred med läxor.
Hur har ni det i era befintliga boenden?
Ni som bygger nytt, väger ni in den aspekten eller är det bara en helt öppen planlösning som gäller?
Helt klart värt en extra tanke den frågeställningen. Med all media och uppkoppling i dagens samhälle så kan det vara riktigt skönt att få sitta för sig själv en stund. Stängd dörr och skön musik eller bara tystnad. Äldre hus har ju ofta den möjligheten på ett annat sätt jämfört med nyare hus och öppen planlösning. Garaget är ju ypperligt för den som trivs där. Ett gästrum utrustat med fåtölj och hörlurar är ett annat sätt. Den dagen vi bygger nytt så finns det helt klart med i tanken att kunna ha en lugn plats att sitta bekvämt och återhämta sig.
- På jobbet har vi i huvudsak kontorslandskap som av extroverta säljare och chefer betraktas som den "sociala arena där tankar och kunskap utbyts".
Men så finns det också något som kallas "kreativa rummet"... ett undanskymt krypin. Namnet det fått implicerar ju att man kanske inte är så kreativ därute bland surret trots allt.
- Nu dom flesta av oss inte Einstein eller Mozart, men en sak är säker; deras mästerverk kom inte till dager i en störig workshop med prat och stoj, utan genom 100% fokus.
Ibland behöver man den möjligheten - eller bara fullständigt koppla av också för den delen.
Även hemma.
Men så finns det också något som kallas "kreativa rummet"... ett undanskymt krypin. Namnet det fått implicerar ju att man kanske inte är så kreativ därute bland surret trots allt.
- Nu dom flesta av oss inte Einstein eller Mozart, men en sak är säker; deras mästerverk kom inte till dager i en störig workshop med prat och stoj, utan genom 100% fokus.
Ibland behöver man den möjligheten - eller bara fullständigt koppla av också för den delen.
Även hemma.
Kommer väl att ha flera ganska snart eftersom döttrarna flyttar ut, men annars är det ju fritt fram att dra sig undan till sitt sovrum, sitta kvar i köket efter maten, eller lägga sig på sängen i gästrummet. På sommaren finns ju flera platser i trädgården också. annars brukar jag åka ut och cykla.
Det är en bra tanke att ha ett rum för att dra sig undan, för många kan det vara viktigt. Jag tror dock inte riktigt på ett dedikerat rum typ "man cave". Dessutom mår jag oftast bäst av att ha familjen runt mig, så jag kan se dem och prata med dem. Eller lyssna på dem.
Under sommaren mår jag bra av att gå upp tidigt och sätta mig på altanen och binda flugor, innan de andra vaknat.
Numera drar jag mig undan genom att ställa mig vid det enkla ståbord jag byggde nyligen. Binda en fluga, pyssla, kolla in hur Hitfilm Express fungerar...
Under sommaren mår jag bra av att gå upp tidigt och sätta mig på altanen och binda flugor, innan de andra vaknat.
Numera drar jag mig undan genom att ställa mig vid det enkla ståbord jag byggde nyligen. Binda en fluga, pyssla, kolla in hur Hitfilm Express fungerar...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp. Garaget aka man cave. Det är dryga 100kvm stort med vind där jag har projektbilen och vapensmedjan.
Inne i huset finns även ett "spelrum" med ytor för brädspel eller studier, tv spel samt sköna fotöljer. Dörren dit är tjockare och väggarna lite extra ljudisolerade.
Inne i huset finns även ett "spelrum" med ytor för brädspel eller studier, tv spel samt sköna fotöljer. Dörren dit är tjockare och väggarna lite extra ljudisolerade.
