8 046 läst ·
16 svar
8k läst
16 svar
Har ni byggt hus med våra förutsättningar? Ekonomifråga!
Sida 1 av 2
Där vi bor har vi nu möjlighet att köpa en Smålandsvilla med totalentreprenad. Vi är väldigt intresserade och ska (givetvis) kontakta bank inom några dagar. Är dock nyfiken på om andra är/har varit i vår situation lånemässigt.
Då vi vill inreda övervåningen (bygga) så kommer vi att vilja lägga så lite som möjligt kontant då det kommer kosta en hel del.
Vi har årsinkomst tillsammans på ca 700tkr, när jag är föräldraledig (ett halvår till) så får vi ut ca 30-40tkr i månaden.
Huset med tomt kostar 3 miljoner, vi kommer att göra målning osv och det räknas som kontantinsats på 100.000. Utöver det kommer vi att göra minst 100.000 i vinst på vår lägenhet och har besparingar på ca 150.000.
Vi vill helst inte ta besparingarna, med tanke på buffert och övervåning.
Har ni fått lån i liknande situation? Hur mycket? Hur mycket kontantinsats har ni?
Vi bor utanför Stockholm.
Då vi vill inreda övervåningen (bygga) så kommer vi att vilja lägga så lite som möjligt kontant då det kommer kosta en hel del.
Vi har årsinkomst tillsammans på ca 700tkr, när jag är föräldraledig (ett halvår till) så får vi ut ca 30-40tkr i månaden.
Huset med tomt kostar 3 miljoner, vi kommer att göra målning osv och det räknas som kontantinsats på 100.000. Utöver det kommer vi att göra minst 100.000 i vinst på vår lägenhet och har besparingar på ca 150.000.
Vi vill helst inte ta besparingarna, med tanke på buffert och övervåning.
Har ni fått lån i liknande situation? Hur mycket? Hur mycket kontantinsats har ni?
Vi bor utanför Stockholm.
Vad innebär "vinst" på lägenheten?
Är den belånad? och ni får 100 000kr över när allt är betalt?
Jag tror ni får nej, för liten kontantinsats, för låg inkomst, tveksamt att banken beviljar 3 miljoner i lån med de inkomsterna, framförallt om du ska vara föräldraledig, samtidigt som ni äger en lägenhet, är det obelånad så kan det ju dock hjälpa.
Blir dock frågande på era inkomster, 700 000 om året nu, det är ju nästan 60 000kr i månaden, men det blir bara 30-40 vid föräldraledighet? är det med och utan skatt eller hur hänger det ihop här?
Jag tror ni får nej, för liten kontantinsats, för låg inkomst, tveksamt att banken beviljar 3 miljoner i lån med de inkomsterna, framförallt om du ska vara föräldraledig, samtidigt som ni äger en lägenhet, är det obelånad så kan det ju dock hjälpa.
Blir dock frågande på era inkomster, 700 000 om året nu, det är ju nästan 60 000kr i månaden, men det blir bara 30-40 vid föräldraledighet? är det med och utan skatt eller hur hänger det ihop här?
Jag kan ha skrivit lite otydligt.Pumba skrev:Vad innebär "vinst" på lägenheten?
Lägenheten säljs, och 100.000 är vad vi räknar med som minst i vinst när mäklare etc är betalt. Eventuellt kan det sträckas till 200.000 men det är inget vi vill räkna med.
Årsinkomsten är netto, och vad vi får ut per månad under fl brutto. Kanske därför det blev lite konstigt formulerat av mig, vi har valt att snåla på dagarna och leva sparsamt nu vilket är en valmöjlighet för att kunna vara hemma längre. Vi kommer förmodligen att jobba båda två igen när huset är redo. Vi kommer då ha netto ca 50tkr i månaden.
När jag pratade med min bank om att bygga ett hus på en tomt jag redan hade, var dom föga intresserade av vad vi tjänade, utan hur mycket vi hade kontant, vi räknade på en kostnad totalt på 2 miljoner, då tomt, el VA mm redan fanns. Vi hade 350.000 och 3-400.000 i ett BR radhus, men det dög inte "Radhuset är inte värt nått förens ni visar upp ett säljkontrakt"
Att vi skulle bo till halva priset jämfört med det energislukande radhuset med hög avgift, var dom inte heller intresserade av.
Att vi skulle bo till halva priset jämfört med det energislukande radhuset med hög avgift, var dom inte heller intresserade av.
Hmm.. Låter inte så positivt. Vad var det för bank? Smålandsvillan samarbetar med Nordea, har ändå läst en hel del positiva kommentarer från andra som finansierat på det sättet. Kan ju återkoppla när jag pratat med dom sen.
Placeringen av huset har betydelse. Jag o min sambo har motsvarande er inkomst och bygger nyproduktion, nyckelfärdigat, i en tillväxtort. 3,1 miljon med 10% insats var inga problem. Omvärdering görs dock innan inflyttning vilket kan radera vårt blancolån fullständigt. Nordea godkände detta utan att blinka. Tror dock livssituation spelar in en del såsom ålder, akademisk bakgrund, löneutveckling m.m. Våra boendekostnader bör inte vara ett problem
Kanske det
I vårt fall är det dock Derome som bygger huset. Mäklarhuset som skötte affären har samarbete med Nordea vad gäller byggnadskreditivet. Gav mycket bra ränta. Skulle däremot gärna ha SEB för bolånet då de har bäst ränta men de tillåter ej blanco lån. Tänk på att SBAB ej förhandlar räntan
Deras princip kanske är liknande smålandsvillans lån. Självklart vill man ju vara belånad så lite som möjligt men man vill ändå ha en buffert. Om vi lägger 300.000 på ett hus för 3 milj så kan jag tycka att det måste vara genomförbart. Och det var det ju tydligen för er 👍
Vi var tvugna att ha säljkontrakt på vår lägenhet innan banken beviljade bygglånet.Rikard Gjersvold skrev:När jag pratade med min bank om att bygga ett hus på en tomt jag redan hade, var dom föga intresserade av vad vi tjänade, utan hur mycket vi hade kontant, vi räknade på en kostnad totalt på 2 miljoner, då tomt, el VA mm redan fanns. Vi hade 350.000 och 3-400.000 i ett BR radhus, men det dög inte "Radhuset är inte värt nått förens ni visar upp ett säljkontrakt"
Vi tjänar dock mer än TS, ca 10000 mer i månaden, då sa swedbank stopp vid 2,2 miiljoner + 500 000kr i kontant.
Nu landade dock lånet på 2 istället och värderingen säger 3,5.
De gick väldigt hårt på med våra löner, men det var ju också innan det blev krav på kontantinsatser.
Ett problem för TS är ju att denna äger en lägenhet där det är småpengar som beräknas i vinst, kan ju lika väl sjukna 200 000 utifrån vad man beräknat och då bli en förlustaffär, och det kommer defintivt banken kolla på, iaf när det handlar om så lite marginal mellan förlust och vinst, hade lägenheten varit 50% belånad eller skuldfri så blir det ju nått helt annat.
Har förstått försäljning av befintligt boende ofta ställer till vid bankkontakt. Har vänner som bott hyreslägenhet under husletartiden då det underlättar gentemot bank o allt. Själv går jag o sambon från en hyres.
För dig TS låter det definitivt genomförbart och ekonomin bör inte vara problem. Sen handlar det väl om var huset byggs och om ni blir av med lägenheten. Har ni övervägt hyreslya en övergångsperiod efter försäljning?
För dig TS låter det definitivt genomförbart och ekonomin bör inte vara problem. Sen handlar det väl om var huset byggs och om ni blir av med lägenheten. Har ni övervägt hyreslya en övergångsperiod efter försäljning?
Vi planerar absolut att hyra något skjul eller liknande under tiden vi bygger
egentligen från att det blir klart, så kommer det att ta mer än 6 månader till inflytt och i så fall så säljer vi på en gång. Huset byggs på en explosiv ort och där fler etapper med högre priser kommer. Jag är optimistisk. Magkänslan rätt. Sen vill man givetvis inte ha för hög belåningsgrad, kanske kan vi låna 500,000 av svärföräldrar. Men om inte/om vi inte ens vill så vill jag ha en fingervisning om våra förutsättningar.
Sen vill man såklart ha råd att vara föräldraledig i framtiden också!
Sen vill man såklart ha råd att vara föräldraledig i framtiden också!