2 413 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Har ni börjat binda era räntor?
Om du lånar en miljon till 2 % ränta i 5 år så vet du ju vad du ska betala, den intäkten behöver banken för dom har ju i sin tur sålt din skuld vidare till andra banker och finansiella institutioner, och dessa aktörer vill ju fortfarande ha sin ränta. Kanske blir krångligt det här, men grundtanken är ju att din skuld är en finansiell produkt med en viss duration, detta skulle inte fungera om alla bryter upp sina långa krediter. Sen att din erfarenhet säger något annat betyder ju inte att det är så för alla.
Dessutom, Dagens Industri skriver i en artikel igår att man riskerar att betala ränteersättning om lånet löses i förtid. Men jag ska maila dom och säga att dom har fel och hänvisa till dig, vem vet detta kanske är början till en ny karriär; kul!!
Dessutom, Dagens Industri skriver i en artikel igår att man riskerar att betala ränteersättning om lånet löses i förtid. Men jag ska maila dom och säga att dom har fel och hänvisa till dig, vem vet detta kanske är början till en ny karriär; kul!!
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Ja, det är klart att om man tror att man riskerar att tvingas sälja sin bostad nästan direkt, ska man inte binda räntan.
Ingen tror väl att man ska behöva sälja sin bostad när man binder räntan men man måste bara vara medveten om riskerna om något händer och man blir tvungen att sälja. t.ex Skilsmässa, dödsfall, arbetslöshet.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Okej, jag pudlar. Reglerna har ändrat sig sen jag löste mitt lån:
http://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/ranteskillnadsersattning
Jag har inga ambitioner att starta en ny karriär, och det enda råd jag ger angående privatekonomi är: försiktighet.
Det brukar innebära att jag betalar för trygghet, det vill säga bunden ränta i den mån jag lånar, bundet elpris, och fast anställning. Det har kostat mig lite pengar genom åren, det förnekar jag inte, men jag sover gott.
Det innebär också att jag inte tycker man ska låna miljoner till ett hus om man inte är säker på att man inte måste sälja huset "nästan direkt".
http://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/ranteskillnadsersattning
Jag har inga ambitioner att starta en ny karriär, och det enda råd jag ger angående privatekonomi är: försiktighet.
Det brukar innebära att jag betalar för trygghet, det vill säga bunden ränta i den mån jag lånar, bundet elpris, och fast anställning. Det har kostat mig lite pengar genom åren, det förnekar jag inte, men jag sover gott.
Det innebär också att jag inte tycker man ska låna miljoner till ett hus om man inte är säker på att man inte måste sälja huset "nästan direkt".
Man jämför med bostadsobligatonsräntsn +1%.
Den ligger för tillfället på 0,54%. Då om man bryter ett lån med en ränta över 1,54% så åker man på ränteskillnadsersättning.
Den ligger för tillfället på 0,54%. Då om man bryter ett lån med en ränta över 1,54% så åker man på ränteskillnadsersättning.
Om man vill binda så borde man ju binda hela lånet, eller i allafall inte dela upp det med flera olika löptider, då detta ger en svår förhandlingssits då man ska omförhandla ett dellån utan reell möjlighet att byta bank.
Ränteläget är ju idag sjukt onormalt, men kommer att normaliseras över tid. Det konstiga är dock att finansmarknadens syn på hur detta kommer att ske skiljer sig så markant från hur Centralbankerna ser på det. Att de långa räntorna fortfarande är så låga är för att marknaden inte tror på ordentliga räntehöjningar, dock säger Centralbankerna precis tvärtom; riktvärde enl Fed är en reporänta på 3.5% om 3 år. Frågan är vem som har rätt...
Ränteläget är ju idag sjukt onormalt, men kommer att normaliseras över tid. Det konstiga är dock att finansmarknadens syn på hur detta kommer att ske skiljer sig så markant från hur Centralbankerna ser på det. Att de långa räntorna fortfarande är så låga är för att marknaden inte tror på ordentliga räntehöjningar, dock säger Centralbankerna precis tvärtom; riktvärde enl Fed är en reporänta på 3.5% om 3 år. Frågan är vem som har rätt...
Klicka här för att svara