Även jag testade att montera Nomo på garaget i höstas. Garaget är 40 m2, och de 150 krokarna kostade 3000 kr. Möjligt att det hade gått att få billigare, men jag orkade inte ringa runt utan vände mig till den lokala bygghandlaren och köpte utan att ens försöka pruta.

Mina erfarenheter så här långt är enbart positiva. Jag gjorde monteringen själv, och det var otroligt enkelt. Bara att lyfta takpannorna något med en skruvmejsel modell större och montera kroken. Hela monteringen gick på ca 2 timmar.

Under vintern har det sett ut som tobbews bild ovan, all snö har stannat på taket hela vintern.

Går själv i dom här banorna, hur fungerar nomo nu efter att fler har hunnit testa dom

ungefär hur många går det åt till ett garage som är 10m långt?

mvh /3

Jag är toknöjd med mina, det faller ingenting ner från taket.
Hur många som går åt kan du räkna ut genom att skriva in måtten på deras webbplats (gick förr iaf).

Funkar här med, men det har ju inte varit några större mängder snö de senaste vintrarna så oklart hur mycket test det egentligen blivit.

Alla såna här typer av "byglar" är ett Snöglidhinder altså inte ett snörasskydd dom klarar inte samma mängd snö som ett snörasskydd utan mer ett Snöglidhinder som "Anordning som begränsar snö att glida på sluttande takytor."

Redigerat:
johan ivarsson skrev:
Alla såna här typer av "byglar" är ett Snöglidhindrets altså inte ett snörasskydd dom klarar inte samma mängd snö som ett snörasskydd utan mer ett Snöglidhindrets som "Anordning som begränsar snö att glida på sluttande takytor."
Sett till hur snörasskydd av traditionell typ monteras på villatak så skulle man antagligen kunna hävda det omvända också - att byglarna i praktiken håller mer snö. På branta tak glider ju snön av över rasskyddet om snön inte hålls fast över hela taket.

• Gilla
tobbew och 1 till
  • Laddar…
Har man mycket snö och brat tanke vill dom att man har snöraskydd och snöglidhinder men har man ett stort tak och bara sätter snöglidhinder kan man få problem sen masten man ju alltid skott om det blir för mycket snö.

Krilleman
Jag har också Nomo Beta på huset. Efter första vintern får dom klart godkänt. Inga mängder snö har fallit men inget har glidit av mina ytbehandlade pannor.

Jag köpte dom billigast hos XL-bygg i samband med beställningen av allt annat till takomläggningen.

Är ni fortfarande nöjd med krokarna? Håller de formen eller har blivit något böjda av belastning?

För egen del har det varit så dåligt med snö här i Stockholm de senaste vintrarna att det inte blivit något riktigt examensprov, men ingen snö eller is trillar av, krokarna är intakta allt verkar fungera som planerat.

• Gilla
JohanN03
  • Laddar…
J JohanN03 skrev:
Är ni fortfarande nöjd med krokarna? Håller de formen eller har blivit något böjda av belastning?
Fortfarande precis lika nöjd. Än så länge så verkar de hålla både färg och form. Det viktigaste är ju att de smälter in på taket och det gör de. :)

• Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Låter bra det. Om man mot förmodan vill montera bort krokarna, görs det lika enkelt som att montera dessa?

J JohanN03 skrev:
Låter bra det. Om man mot förmodan vill montera bort krokarna, görs det lika enkelt som att montera dessa?
Det låter som ett märkligt beteende, men, det beror på.

Jag satte dit dem när jag la taket. Alltså kostade det inte särskilt mycket tid. Att gå och lyfta på hälften av husets pannor för att sätta dit dem är väl antagligen samma jobb som att ta bort dem. Men det tänker jag inte prova. :)

• Gilla
JohanN03
  • Laddar…
J JohanN03 skrev:
Ja.

• Gilla
JohanN03
  • Laddar…
CWL har också dessa krokar i sitt sortiment. Hade det på förra huset och även på det nya. Det har inte varit några problem med dem på något av dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.