Har någon hävt sitt husköp pga dolt fel?

16k läst  128 svar

1. I
    Medlem Nivå 1
    har precis köpt ett radhus i superskick. Jättefint och byggt för ca 10 år sedan. Men nästan direkt när vi flyttat in så upptäcker vi silverfiskar. Efter ett par dagar så kommer vi fram till att det är långsprötiga silverfiskar.

Med de vi läst så verkar det vara ett helvete att bli av med. Så vi vill häva köpet.

Är det någon som hamnat i liknande sits och hur gick det?

Jag kollade noga under visningen efter fel och huset är även besiktigad/doldafelförsäkrad.

2. E
    Medlem · Nivå 15
    Det beror väl på vad som står i ditt kontrakt och om där finns någon hävningsklausul.
    I mina öron låter det lite överdrivet att ge sig in i hävning av köpet pga av dessa smådjur.

3. I
    Medlem Nivå 1
    Dom blir upp till 3 cm. Kan klättra på väggar. Äter stärkelse så papper/kläder mm. Anticimex expert sa i en intervju att det kan ta 1 år att bli av med problemen baserat på studier från Norge (då var det även fristående hus där man har möjlighet att göra vad man vill).

Hittats i alla rum utom badrummet på nedrebotten.

4. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 16
    Lycka till.

Ursäkta mig, men...är det inte lättare att ringa Anticimex?

Vill man häva köpet av ett radhus i "superskick" pga silverfisk så ska man nog bo i hyresrätt.

5. E
    Medlem · Nivå 15
    Som sagt, vad står på kontraktet du har skrivit under? Har ni någon klausul för att kunna häva köpet?
    Håll rent i huset så försvinner dessa djur, då dom inte hittar föda.

6. O
    Renoveringsnovis Nivå 11
    hej och välkommen till forumet
    det hjälper nog både dig själv och oss som ska försöka svara dig om du försöker hålla isär begreppen. Häva köpet kan nu vanligtvis göra utan anledning mellan det att du har betalt handpenning och ca 2 veckor framåt eller annan tid som ni avtalar om. Det brukar kallas öppen besiktningsklausul eller liknande men är i princip som ett öppet köp. Efter denna tid, och efter tillträde som jag förstår att ni har fått är detta inte längre en möjlighet. Att åberopa dolda fel är inte samma sak som att häva köpet utan mer en process om vem som ska betala / åtgärda ett fel som var dolt och inte gick att upptäcka vid köp. Har personligen väldigt svårt att se att silverfiskar i sig utgör ett dolt fel. Däremot kan det ju vara så att en ev bakomliggande orsak kan vara dold fel. Men då behöver ni reda ut varför silverfiskarna finns där. Kanske kan du lägga upp mer info, var hittar ni dom etc?

7. I
    Medlem Nivå 1
    Vi har betalt för det skicket också. Vanliga silverfiskar är en sak. Dessa långsprötiga är större och kan bo i princip alla rum i ditt hus. Vi har haft skadebekämpning här. Kvinnan sa det var det värsta hon sett gällande silverfiskar.

Pratat med grannar och det är flera i längan som har problem. Blir antagligen bara att man blir kvitt ett tag så är dom tillbaka från någon granne.

Då det missats av både oss och besiktningsmannen så hävdar vi dolt fel.

8. Demmpa
    Husägare · Nivå 19
    Många hus har silverfiskar i våtutrymmen, det är inget farligt.
    Föra ägaren har antagligen inte haft det så rent i badrummet mm så att silverfiskarna trivs.
    Det kan även vara ni själva som har fått med er silverfiskarna in genom bla flyttlasset.

Städa ordentligt ofta så försvinner silverfiskarna.

https://www.anticimex.com/sv-SE/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/silverfiskar/

https://www.stockholmflyttstädning.nu/bli-av-med-silverfisk

https://www.lansforsakringar.se/skaraborg/privat/forsakring/skadedjur/silverfisk/

9. E
    Medlem · Nivå 15

OK, så det är de långsprötiga, då kommer det i en annan dager. Då är det väl bara att ta kontakt med säljaren och be om ett återköp och sedan börja leta efter ny bostad.

10. I
    Medlem Nivå 1
    Vi har gjort en skriftlig reklamation till säljaren för att häva köpet. Den processen är igång.

Är långsprötiga silverfiskar. Då råttor och kackerlackor anses vara dolt fel så ser jag inge skillnad mot långsprötiga silverfiskar.

Hittats i alla rum utom badrummet på bottenplan. Hittat en i sovrummet på övervåningen.

Flera grannar har tydligen problem också och haft det i åratal.

https://www.allers.se/langsprotad-silverfisk/

Blanda inte ihop med vanlig silverfisk. Det är något helt annat.

11. I
    Medlem Nivå 1
    Exakt vad vi håller på med ;). Känns som flera borde ha hamnat i denna sits och vill se vad de har för erfarenheter av processen att häva köpet.

12. dd88
    Medlem · Nivå 7
    Kanske inte det man vill höra men vi hade samma typ av silverfiskar i en lägenhet och de var omöjliga att göra sig av med, vi flyttade (pga andra anledningar) efter ett par år och då fanns de kvar trots regelbundna besök av anti cimex. Hade massor med fällor ute men såg ändå 1-2 per dag. Räcker inte heller att en lägenhet blir fri utan hela huset måste göra en insats, räcker att en lägenhet inte tar det seriöst och allt är förgäves. Värst av allt var nog ändå all sanering som krävdes för att inte få med sig silverfiskar i flytten.

Jag lider med dig.

13. I
    Medlem Nivå 1
    Inte vanliga silverfiskar. Se länken jag postade ovanför.

14. M
    Husägare Nivå 1
    Det är väl ett dolt fel om det inte kunde ha upptäckts. Då man som privatperson anses som lekman anlitas istället en besiktningsman. Om denna missar att upptäcka felet så borde dennes försäkring träda in.

• Laddar…
  15. I
    Medlem Nivå 1
    Exakt!

Just därför vill jag häva köpet.

Allt vårt bohag kommer packas om i lufttäta backar och sprayas med Radar. Kanske ställ allt i kallt förvar (-15 grader) några dagar för att vara säker. Hade du en firma som gjorde jobbet?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: