13 805 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Har min snickare klantat till det med platonmattan?
Dina snickare har nog inte mycket erfarenheter av fuktproblem, förutom dom saker som redan nämnts i tråden så är det viktigt att inte lämna efter sig saker som kan börja mögla/lukta, och i ditt fall är det stora mängder sågspån överallt som byggs in, det hade jag aldrig accepterat när man bygger ett golv just för att slippa fuktproblem.
Dom fuskar dessutom med isoleringen, det ska inte vara något mellanrum mellan golvet och isoleringen, det kommer bli ett kallt golv det där.
Använder dom ingenting för att hålla isoleringen på plats?
Som det ser ut nu så kommer isoleringen ramla ner så fort någon hoppar lite på golvet.
Använder dom ingenting för att hålla isoleringen på plats?
Som det ser ut nu så kommer isoleringen ramla ner så fort någon hoppar lite på golvet.
Vet att det låter knasigt i din nuvarande situation, men det känns som ett "fippelbygge" som kan sluta med problem där man mixar olika byggteknik utan att riktigt vet hur och varför man gör på ett speciellt sätt.
Med de förutsättningar som finns här i ett kallställt uthus skulle jag alla dagar i veckan gjutit ett golv som underlag och på det sedan lagt mitt trägolv med t.ex. en platonmatta som skydd alternativt en byggplast.
Nu känns det som du kan få ett instängt utrymme för fukt och problem.
Men du har ju redan kommit långt i arbetet och det kostar pengar att göra om det hela.
Med de förutsättningar som finns här i ett kallställt uthus skulle jag alla dagar i veckan gjutit ett golv som underlag och på det sedan lagt mitt trägolv med t.ex. en platonmatta som skydd alternativt en byggplast.
Nu känns det som du kan få ett instängt utrymme för fukt och problem.
Men du har ju redan kommit långt i arbetet och det kostar pengar att göra om det hela.
Medlem
· Kronoberg
· 44 inlägg
Hm, korrekt är väl snällt sagt...Stew skrev:
Det mesta vattnet i uthuset/längan borde dock komma långväggen eftersom det kommer vatten från backen utanför. Just nu är det dessutom ej dränerat och ej något dagvatten som leds bort, men dagvattnet ska fixas till vad det lider.
Om man säger så här. Ett korrekt installerat nivell-system, ventilerat ger ett gott skydd mot fukt.
Att lägga in en platonmatta under detta tillför komplexitet. Jag hade inte gjort det. Nivellsystemet är enkelt och då är käckt att hålla det enkelt.
Men som sagt, installeras allt korrekt så bör det fungera.
Förstår att det är surt att backa på något som kostat pengar och tid.
Mvh
Stefan
Att lägga in en platonmatta under detta tillför komplexitet. Jag hade inte gjort det. Nivellsystemet är enkelt och då är käckt att hålla det enkelt.
Men som sagt, installeras allt korrekt så bör det fungera.
Förstår att det är surt att backa på något som kostat pengar och tid.
Mvh
Stefan
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Men ligger det inte plastfolie under platonmattan? Då spelar platonmattan ingen roll. Däremot kan det finnas risk att det blir plaskblött under folien som söker sig ut mot väggarna.
Har du inte kommit längre idag är mitt absoluta råd att kasta ut allt och gjuta upp golvet.
Då kommer du kunna ha fuktkontroll på golvet också.
Har du inte kommit längre idag är mitt absoluta råd att kasta ut allt och gjuta upp golvet.
Då kommer du kunna ha fuktkontroll på golvet också.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden