Drar igång sågen och lyssnar förtvivlat på min Bosch GCM och inser att något inte står rätt till! Tickande ljus när jag roterar klingan för hand, lätt orkeslös vid körning, blixtar och lutar lite bränt.
Plockar av kåpan över rotorn och roterar klingan för hand, noterar att ett "band" på rotorn måste vara 0,5mm högre än alla andra vilket gör att när det passerar kolen så studsar dessa troligen till och skapar en gnista.
Kolen i sig självt är väldigt fina med massor av längd kvar.
Det skär i hjärtat, den har byggt en hel del olika staket, kapat panel uta tusan och även byggt ett par altaner och för att inte glömma alla lister.... Är den bara skrot nu?
Filmade lite för er som vill skapa sig en uppfattning:
[video=youtube_share;cDhh7b22LYk]http://youtu.be/cDhh7b22LYk[/video]
Plockar av kåpan över rotorn och roterar klingan för hand, noterar att ett "band" på rotorn måste vara 0,5mm högre än alla andra vilket gör att när det passerar kolen så studsar dessa troligen till och skapar en gnista.
Kolen i sig självt är väldigt fina med massor av längd kvar.
Det skär i hjärtat, den har byggt en hel del olika staket, kapat panel uta tusan och även byggt ett par altaner och för att inte glömma alla lister.... Är den bara skrot nu?
Filmade lite för er som vill skapa sig en uppfattning:
[video=youtube_share;cDhh7b22LYk]http://youtu.be/cDhh7b22LYk[/video]
En ny rotor verkar kosta drygt 1000 riksdaler hos Miles Tools And Machinery..
http://www.mtmc.co.uk/Product.aspx?ProductID=49927&strParent=search&PPGR=0
Detalj Nr.3
Buuhuuu!
http://www.mtmc.co.uk/Product.aspx?ProductID=49927&strParent=search&PPGR=0
Detalj Nr.3
Buuhuuu!
Tack för svar - Googlar och googlar - Kollektorslipsten? Rätta ordet är väl kommutator och jag hittar inte nån som verkar sälja en sådan tingest. Eller det verkar som att den existerar - Men hur får man vantarna på en?
Verkar som att jättefin smärgelduk är out of the question...
Verkar som att jättefin smärgelduk är out of the question...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 278 inlägg
Du kan sätta upp den i en svarv och köra med ett vasst stål. Så svarvade jag kollektorer på RC-bilarna i många år tills det blev borstlöst.
Annat sätt vi använde var en borste av glasfiber som man tryckte vinkelrätt mot kollektorn och sedan snurrade. Mycket fint slippapper eller autosol funkar också. Glöm inte att avfetta och tvätta med sprit när du är klar så du inte har en massa smuts och olja som ligger kvar. Svarvar du den måste du vara noga med att "skägga" ur spåren mellan fälten på kollektorn så det inte blir kortis mellan dem.
Annat sätt vi använde var en borste av glasfiber som man tryckte vinkelrätt mot kollektorn och sedan snurrade. Mycket fint slippapper eller autosol funkar också. Glöm inte att avfetta och tvätta med sprit när du är klar så du inte har en massa smuts och olja som ligger kvar. Svarvar du den måste du vara noga med att "skägga" ur spåren mellan fälten på kollektorn så det inte blir kortis mellan dem.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 278 inlägg
Kol som går trögt i kolhållaren, smuts som gett dålig kontakt osv. En liten början som sedan fått växa på sig kan tyvärr bli rätt grova skador. 
Kollat så kolen går lätt i hållarna och provat att slipa av ytan på kolen med sandpapper?
Kollat så kolen går lätt i hållarna och provat att slipa av ytan på kolen med sandpapper?
Det är ju en massa år sedan jag höll på med detta så jag är inte uppdaterad på termer idag. Det är en slipsten som var gjord av pimpsten som du kan slipa av vad det nu heterslacker skrev:
Räcker det inte att slipa kanske det går att svarva och spåra om och det borde samma typ av företag kunna hjälpa dig med.
Hur gammal är sågen?
Har du registrerat den för 3års garanti?
Om inte tiden passerat med allt för mycket kanske Bosch kan hjälpa dig få den reparerad?
Har slitit på min GCM10SD i över 6år nu, och den tuffar på fint.
Har du registrerat den för 3års garanti?
Om inte tiden passerat med allt för mycket kanske Bosch kan hjälpa dig få den reparerad?
Har slitit på min GCM10SD i över 6år nu, och den tuffar på fint.
Tror min 8'a måste vara minst 5 år gammal, hösten 2009 kanske.
Det kan ju vara så att den gått trögt och stannat på ett ställe, dvs klingan låst och det har hettat upp kollektorn precis vid det kolet som gjort att det blivit varmt så till den grad att det släppt något - Bara en tanke, ingen fakta alls på just det.
Det kan ju vara så att den gått trögt och stannat på ett ställe, dvs klingan låst och det har hettat upp kollektorn precis vid det kolet som gjort att det blivit varmt så till den grad att det släppt något - Bara en tanke, ingen fakta alls på just det.
Bah! Frugan tjatar hål i skallen på mig att få dit listerna i hallen.
Fick ett bra pris på Makita LS1016L under fredagen så jag investerar nog i en större maskin med förhoppningen att jag lyckas laga min GCM8 i framtiden.
Kapade lite med GCM8'a igår och den är sannerligen trött och orkeslös så den måste ses över...
Fick ett bra pris på Makita LS1016L under fredagen så jag investerar nog i en större maskin med förhoppningen att jag lyckas laga min GCM8 i framtiden.
Kapade lite med GCM8'a igår och den är sannerligen trött och orkeslös så den måste ses över...
Självbyggare
· Stockholm
· 10 278 inlägg
Vart i Sth bor du? Bor du i Norrort kan du komma förbi med Boschen så kan jag ta en koll på den.
Självklart på fel sida av stan - Nog för att skulle en vänlig själ ta en kik på den, självklart mot kompensation, så skulle jag utan tvekan sladda förbi Norrort.Robert-san01 skrev:
Skall in till Norrtull i ett ärende under veckan och kontoret ligger intill Bredden/Wäsby så nu fick jag en anledning att säga hej till kollegorna!
Jobbar som tekniker på aningens mer avancerade maskiner så jag hade en tanke att plocka isär den och ge den en omgång på kollektor med fin-fin smärgelduk.
Har dessutom en bekant som fått en fet balk över sin GCM8 och gjort armen vriden på hans maskin så den kommer nog aldrig att kapa rakt igen - Där skulle man kanske kunna lägga vantarna på billiga reservdelar.
Men tid är tid och jag kommer till insikt att låta andra göra saker mot kompensation gynnar alla i slutändan!
Skicka ett PM om du verkligen vill kika på den.
Felet är uppenbart - Lösningen inte riktigt lika uppenbar.
En liten update i tråden - Robert-san01 var så mycket vänlig att kika på sågen, tyvärr lyckades vi inte med hjälp av enkla medel slipa till kollektorn så att sågen fungerade normalt.
En svarv är nog ett måste om man skall fixa till den perfekt - Har tyvärr ingen svarv så gick bet även där.
Det fick bli en Makita LS1016L i väntan på att jag har en lösning till min lilla GCM 8S.
EDIT:
Och redan där fick jag svar från Powertoolspares.com!
En ny rotor tillsammans med 2 stycken kol är beställda från englad till det facila priset av 111,70 pund inklusive frakt exklusive moms. Dyr fix, men sågen kommer nog att hålla ett par år till!
En svarv är nog ett måste om man skall fixa till den perfekt - Har tyvärr ingen svarv så gick bet även där.
Det fick bli en Makita LS1016L i väntan på att jag har en lösning till min lilla GCM 8S.
EDIT:
Och redan där fick jag svar från Powertoolspares.com!
En ny rotor tillsammans med 2 stycken kol är beställda från englad till det facila priset av 111,70 pund inklusive frakt exklusive moms. Dyr fix, men sågen kommer nog att hålla ett par år till!
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 278 inlägg
Det var inte farligt alls. Kan tänka mig att bara kolen kostar 300kr här hemma!
Annars var det en ruskigt bra anledning till att köpa en ordentlig metallsvarv.
Annars var det en ruskigt bra anledning till att köpa en ordentlig metallsvarv.