64 947 läst ·
55 svar
65k läst
55 svar
Har man inte råd så får man fejka lite...
Det som sitter vid dörren är ett igensatt brevinkast o på dörren en sån där man knackar på med.123abc skrev:Snyggt och enkelt.
Reflekterar mest över den gamla televerks backen på bilden, visst är dom bra.
Sitter det en gammal dörrautomatik på entrédörren? tycker mig skymta en gammal armbågskontakt bredvid dörren, tycker det känns lustigt med trappa och dörrautomatik.
Var köpte spårad furu plywood?
Tycker totalpriset låter lågt, hur många skivor gick det åt?
Jag köpte plyfan på en lokal bygghandel för 340kr/st 3st gick det åt.
Renoveringsnovis
· Vassbacken Västra Götaland
· 606 inlägg
Så himla snyggt! Jag tycker att såna här jobb får en extra glans av att man får pengar över till andra projekt 
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Plywood är inte alls det mest fuktkänsliga skivmaterial som finns. I så fall skulle det inte kunna sitta vågrätt på plattformar till byggställning t.ex. Däremot är det ju bättre att sätta spåren lodrättfalkn skrev:
På plattformar används nån variant på formplywood som tål väta betydligt bättre men även den tar stryk av vatten, främst i "ändträ", dvs sågytorna.Johnsson 56 skrev:
Så jo, vanlig plywood är faktiskt ganska fuktkänslig. Det vill gärna resa sig och limningen kan tappa fästet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är väldig skillnad på plywood och plywood, en del tål inget medan andra kan sitta utomhus lite halvskyddet utan behandling.
Kan säga att den som inte tål något (Byggmax) höll VÄLDIGT bra när den blev målad med alkydfärg.
Protte
Kan säga att den som inte tål något (Byggmax) höll VÄLDIGT bra när den blev målad med alkydfärg.
Protte
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Jag har hyrt ut byggställning med plywoodskivor på landgångarna i 10 år. De som sitter på original håller i 20 år och då är de ändå plana. Jag har även bytt på några till vanlig formplyfa från Byggmax, när det varit svårt att få tag på de rätta med halksäker yta. Jag kollar alltid landgångarna när jag får tillbaka dem och de håller som sagt i många år. Jag har givetvis behandlat dem med lasur. Jag är säker på att plyfa håller minst lika bra som vanligt trä.Robban_C skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Men det beror på limmet, är det vattenfast och ytan är hel, då tål det vatten.
Köper man möbelplywood då är det väl si och så med beständighet mot väta.
Protte
Köper man möbelplywood då är det väl si och så med beständighet mot väta.
Protte
Medlem
· Östergötland
· 629 inlägg
Plywood av bättre kvalité är WBP-limmad, water-boil-proof. Det betyder att väder och vind (framförallt sol) sliter på ytfanéret. Gamla tiders plywood löste upp sig i kanterna. Det händer sällan idag. Plywood är ett vanligt material i båtar....
Tänkte måla om källardörren men jag oooorkar inte skrapa o skrapa. Panela om!? Den som spar han har...
Snål som jag är slänger inte jag en enda träbit 😜
Det blev över lite plyfa från garageporten. Vilken tur!!!
Innan:

Bört me panelen

Eftersom det är "spillbitar" var jag tvungen o fräsa spår

Limmat

Har tagit ur det gamla fönstret o ska hitta ett dekorfönster o slänga dit.
Någon som vet var det finns dekorfönster till ytterdörrar?

Plyfan limmad o skjuten med dyckert.
Det ska dit en sparkplåt.

Grundad

En strykning gjord, samma kulör som hussockeln.

Nu är det "bara" o hitta ett dekorfönster!
Någon som vet?

Mvh Erik
Snål som jag är slänger inte jag en enda träbit 😜
Det blev över lite plyfa från garageporten. Vilken tur!!!
Innan:

Bört me panelen

Eftersom det är "spillbitar" var jag tvungen o fräsa spår

Limmat

Har tagit ur det gamla fönstret o ska hitta ett dekorfönster o slänga dit.
Någon som vet var det finns dekorfönster till ytterdörrar?

Plyfan limmad o skjuten med dyckert.
Det ska dit en sparkplåt.

Grundad

En strykning gjord, samma kulör som hussockeln.

Nu är det "bara" o hitta ett dekorfönster!
Någon som vet?

Mvh Erik
Redigerat: