123abc skrev:
Snyggt och enkelt.
Reflekterar mest över den gamla televerks backen på bilden, visst är dom bra.
Sitter det en gammal dörrautomatik på entrédörren? tycker mig skymta en gammal armbågskontakt bredvid dörren, tycker det känns lustigt med trappa och dörrautomatik.

Var köpte spårad furu plywood?
Tycker totalpriset låter lågt, hur många skivor gick det åt?
Det som sitter vid dörren är ett igensatt brevinkast o på dörren en sån där man knackar på med.

Jag köpte plyfan på en lokal bygghandel för 340kr/st 3st gick det åt.
 
E
Riktigt elegant!
 
Så himla snyggt! Jag tycker att såna här jobb får en extra glans av att man får pengar över till andra projekt :)
 
snyggt!
Jag kollade på måtten - 2440 bredaste(?) - det betyder att du har skarvar på garagedörren? Det syns inte? Hur har du gjort?
Proffsigt!!!
 
falkn skrev:
Väldigt snyggt! Som någon var inne på bör du nog behandla plyfan på något sätt också annars kommer den inte hålla länge. Plywood är ju bland de mest fuktkänsliga skivmaterial som finns. Det borde fungera att antingen olja eller köra en hårdvaxolja med UV-skydd.
Plywood är inte alls det mest fuktkänsliga skivmaterial som finns. I så fall skulle det inte kunna sitta vågrätt på plattformar till byggställning t.ex. Däremot är det ju bättre att sätta spåren lodrätt
 
Johnsson 56 skrev:
Plywood är inte alls det mest fuktkänsliga skivmaterial som finns. I så fall skulle det inte kunna sitta vågrätt på plattformar till byggställning t.ex. Däremot är det ju bättre att sätta spåren lodrätt
På plattformar används nån variant på formplywood som tål väta betydligt bättre men även den tar stryk av vatten, främst i "ändträ", dvs sågytorna.
Så jo, vanlig plywood är faktiskt ganska fuktkänslig. Det vill gärna resa sig och limningen kan tappa fästet.
 
nooy skrev:
Det som sitter vid dörren är ett igensatt brevinkast o på dörren en sån där man knackar på med.
Det tänkte jag aldrig på då stående brevinkast är rätt ovanliga.

Detta budget fix ska jag testa.
 
Det är väldig skillnad på plywood och plywood, en del tål inget medan andra kan sitta utomhus lite halvskyddet utan behandling.

Kan säga att den som inte tål något (Byggmax) höll VÄLDIGT bra när den blev målad med alkydfärg.

Protte
 
Robban_C skrev:
På plattformar används nån variant på formplywood som tål väta betydligt bättre men även den tar stryk av vatten, främst i "ändträ", dvs sågytorna.
Så jo, vanlig plywood är faktiskt ganska fuktkänslig. Det vill gärna resa sig och limningen kan tappa fästet.
Jag har hyrt ut byggställning med plywoodskivor på landgångarna i 10 år. De som sitter på original håller i 20 år och då är de ändå plana. Jag har även bytt på några till vanlig formplyfa från Byggmax, när det varit svårt att få tag på de rätta med halksäker yta. Jag kollar alltid landgångarna när jag får tillbaka dem och de håller som sagt i många år. Jag har givetvis behandlat dem med lasur. Jag är säker på att plyfa håller minst lika bra som vanligt trä.
 
Redigerat:
Men det beror på limmet, är det vattenfast och ytan är hel, då tål det vatten.

Köper man möbelplywood då är det väl si och så med beständighet mot väta.

Protte
 
  • Gilla
Robban_C
  • Laddar…
prototypen skrev:
Men det beror på limmet, är det vattenfast och ytan är hel, då tål det vatten.

Köper man möbelplywood då är det väl si och så med beständighet mot väta.

Protte
Här handlar det inte om möbelvirke, det handlar om spårplywood som givetvis är gjort för utomhusanvändning
 
Plywood av bättre kvalité är WBP-limmad, water-boil-proof. Det betyder att väder och vind (framförallt sol) sliter på ytfanéret. Gamla tiders plywood löste upp sig i kanterna. Det händer sällan idag. Plywood är ett vanligt material i båtar....
 
  • Gilla
Johnsson 56
  • Laddar…
Per Lyng skrev:
snyggt!
Jag kollade på måtten - 2440 bredaste(?) - det betyder att du har skarvar på garagedörren? Det syns inte? Hur har du gjort?
Proffsigt!!!
Porten är exakt 240cm bred
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Tänkte måla om källardörren men jag oooorkar inte skrapa o skrapa. Panela om!? Den som spar han har...

Snål som jag är slänger inte jag en enda träbit 😜

Det blev över lite plyfa från garageporten. Vilken tur!!!

Innan:

image_67.jpeg

Bört me panelen

image_68.jpeg

Eftersom det är "spillbitar" var jag tvungen o fräsa spår

image_69.jpeg

Limmat

image_70.jpeg

Har tagit ur det gamla fönstret o ska hitta ett dekorfönster o slänga dit.
Någon som vet var det finns dekorfönster till ytterdörrar?

image_71.jpeg

Plyfan limmad o skjuten med dyckert.
Det ska dit en sparkplåt.

image_72.jpeg

Grundad

image_73.jpeg

En strykning gjord, samma kulör som hussockeln.

image_74.jpeg

Nu är det "bara" o hitta ett dekorfönster!
Någon som vet?

image_75.jpeg

Mvh Erik
 
Redigerat:
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
När i planeringen ligger sparklåtarna? ;)
 
  • Gilla
Mickebandsåg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.