11 156 läst ·
14 svar
11k läst
14 svar
Har köpt en "begagnad" Klippo men... vad har jag egentligen köpt?
Det blir ett långt inledande inlägg. 
Har köpt en "begagnad" Klippo men... vad har jag egentligen köpt?
Bakrunden till hela storyn är följande. 2007 köpte jag en ny liten 42 cm (klippbredd) Klippo Triumph. Mest för att klippa min egen gräsmatta. Liten och smidig och väger bara 24 kg. Samt att jag även hjälper många av mina fritidsboende vänner med deras gräsmattor under de perioder de inte bor i sina fritidshus. Den är väldigt lätt och smidig att lasta i- och ur bilen och det var väl den avgörande faktorn till att jag just valde en liten 42 cm 150cc Klippo Triumph med en vikt på 24 kg.
Klipparen har funkat som en klocka alla år. De enda problem jag haft med den är ett par membranbyten och bytt förgasare två gånger på den. Av någon för mig oförklarlig anledning har Briggs & Stratton "plastförgasare" vilket enbart är en ren besparingsåtgärd (troligen) enl mig på de mindre billigare klipparna. Samma motor och plastförgasare sitter även på Klippo Champion om jag inte minns fel.
Men i vart fall, i våras var det dags igen för ett membranbyte vilket ledde till ett förgasarbyte. Dessvärre fick inte verkstaden det hela att fungera. Enl verkstaden kan felet bero på antingen "regulatorn" eller "ventilerna" men eftersom det skulle kosta minst ett par tusen kronor så tyckte jag inte det var värt att reparera den.
Började omg leta efter en ny Klippo men då visar det sig att tillverkaren/importören Huskvarna inte har fått några leveranser sedan februari 2020 på gr av att fabriken i Polen som skruvar ihop klipparna är stängd som allt annat i Europa och likaså fabriken B&S i USA som tillverkar motorerna ochså är stängd.
Därför har jag letat på begagnatmarknaden och hittade följande Klippo. Men vad är det egentligen jag har köpt? Klipparen rent allmänt ser fräsch ut och enl säljaren är det en Klippo Excellent med 4hp motor. Men handtaget har inte "klippo-färgen" röd utan gråsvart och det finns inget på motorn som säger att det är en B&S???
Någon som kan ge mig någon ledtråd vad det egentligen är jag köpt? Säljaren fick min "gamla" Triumph i byte samt 2K kronor. Det ska i vart fall sitta metallförgasare på den. Den startar bra och går bra (än så länge) men jag undrar som sagt vad det är jag köpt? Klippo Excellent? Årsmodell på ett ungefär?
Har köpt en "begagnad" Klippo men... vad har jag egentligen köpt?
Bakrunden till hela storyn är följande. 2007 köpte jag en ny liten 42 cm (klippbredd) Klippo Triumph. Mest för att klippa min egen gräsmatta. Liten och smidig och väger bara 24 kg. Samt att jag även hjälper många av mina fritidsboende vänner med deras gräsmattor under de perioder de inte bor i sina fritidshus. Den är väldigt lätt och smidig att lasta i- och ur bilen och det var väl den avgörande faktorn till att jag just valde en liten 42 cm 150cc Klippo Triumph med en vikt på 24 kg.
Klipparen har funkat som en klocka alla år. De enda problem jag haft med den är ett par membranbyten och bytt förgasare två gånger på den. Av någon för mig oförklarlig anledning har Briggs & Stratton "plastförgasare" vilket enbart är en ren besparingsåtgärd (troligen) enl mig på de mindre billigare klipparna. Samma motor och plastförgasare sitter även på Klippo Champion om jag inte minns fel.
Men i vart fall, i våras var det dags igen för ett membranbyte vilket ledde till ett förgasarbyte. Dessvärre fick inte verkstaden det hela att fungera. Enl verkstaden kan felet bero på antingen "regulatorn" eller "ventilerna" men eftersom det skulle kosta minst ett par tusen kronor så tyckte jag inte det var värt att reparera den.
Började omg leta efter en ny Klippo men då visar det sig att tillverkaren/importören Huskvarna inte har fått några leveranser sedan februari 2020 på gr av att fabriken i Polen som skruvar ihop klipparna är stängd som allt annat i Europa och likaså fabriken B&S i USA som tillverkar motorerna ochså är stängd.
Därför har jag letat på begagnatmarknaden och hittade följande Klippo. Men vad är det egentligen jag har köpt? Klipparen rent allmänt ser fräsch ut och enl säljaren är det en Klippo Excellent med 4hp motor. Men handtaget har inte "klippo-färgen" röd utan gråsvart och det finns inget på motorn som säger att det är en B&S???
Någon som kan ge mig någon ledtråd vad det egentligen är jag köpt? Säljaren fick min "gamla" Triumph i byte samt 2K kronor. Det ska i vart fall sitta metallförgasare på den. Den startar bra och går bra (än så länge) men jag undrar som sagt vad det är jag köpt? Klippo Excellent? Årsmodell på ett ungefär?
En Klippo Excelent verkar se lite annorlunda ut än den du köpt. Åtminstone har den en annan motor. Men de kanske har olika motorer?
https://www.hylte-lantman.com/klippo-excellent-grasklippare
Kan det vara en kopia?
Hittade denna, Klippo Champion, motorn är väldigt lik åtminstone:
https://www.gardenstore.se/grasklippare-klippo-champion
https://www.hylte-lantman.com/klippo-excellent-grasklippare
Kan det vara en kopia?
Hittade denna, Klippo Champion, motorn är väldigt lik åtminstone:
https://www.gardenstore.se/grasklippare-klippo-champion
Redigerat:
Att den har ett gas-reglage istället för det röda säkerhetshandtaget verkar vara en egen lösning från tidigare ägare baserat på de hål som finns på handtaget.
Jag ser tre alternativ till det:
1: Ägaren har tröttnat på att hålla den inne och vill ha en lösning som låter klipparen vara igång utan att man håller i den.
2: Handtaget/wiren har gått sönder av någon orsak och han har ersatt den med ett gasreglage från annan klippare.
3: Motorn har skurit eller havererat av annan orsak och han har bytt ut den mot en annan och behållit dess gasreglage.
Med tanke på att motorn inte stämmer överens med "originalet" så känns väl alternativ 3 rätt nära till hands.
Dock är det ju inte nödvändigtvis något större problem, då du kan ha en betydligt nyare motor än vad du annars skulle haft, frågan är bara vad det är för märke/modell när du behöver få tag på reservdelar i framtiden.
Det borde visa sig om du lyfter på plastkåpan och tittar efter.
Jag ser tre alternativ till det:
1: Ägaren har tröttnat på att hålla den inne och vill ha en lösning som låter klipparen vara igång utan att man håller i den.
2: Handtaget/wiren har gått sönder av någon orsak och han har ersatt den med ett gasreglage från annan klippare.
3: Motorn har skurit eller havererat av annan orsak och han har bytt ut den mot en annan och behållit dess gasreglage.
Med tanke på att motorn inte stämmer överens med "originalet" så känns väl alternativ 3 rätt nära till hands.
Dock är det ju inte nödvändigtvis något större problem, då du kan ha en betydligt nyare motor än vad du annars skulle haft, frågan är bara vad det är för märke/modell när du behöver få tag på reservdelar i framtiden.
Det borde visa sig om du lyfter på plastkåpan och tittar efter.
Har du läst tråden alls?Dowser4711 skrev:
Att den har ett gas-reglage istället för det röda säkerhetshandtaget verkar vara en egen lösning från tidigare ägare baserat på de hål som finns på handtaget.
Jag ser tre alternativ till det:
1: Ägaren har tröttnat på att hålla den inne och vill ha en lösning som låter klipparen vara igång utan att man håller i den.
2: Handtaget/wiren har gått sönder av någon orsak och han har ersatt den med ett gasreglage från annan klippare.
3: Motorn har skurit eller havererat av annan orsak och han har bytt ut den mot en annan och behållit dess gasreglage.
Med tanke på att motorn inte stämmer överens med "originalet" så känns väl alternativ 3 rätt nära till hands.
Dock är det ju inte nödvändigtvis något större problem, då du kan ha en betydligt nyare motor än vad du annars skulle haft, frågan är bara vad det är för märke/modell när du behöver få tag på reservdelar i framtiden.
Det borde visa sig om du lyfter på plastkåpan och tittar efter.
Klippo Champion har den motorn upptäcker du då...
Jag misstänker att alt 3 är det mest troliga. Det verkar i vart fall vara någon form av "ihopplock" vilket iof sig inte behöver vara negativt förutsatt att de ihopplockade komponenterna är bättre än vad som originalmonterats.Dowser4711 skrev:
Att den har ett gas-reglage istället för det röda säkerhetshandtaget verkar vara en egen lösning från tidigare ägare baserat på de hål som finns på handtaget.
Jag ser tre alternativ till det:
1: Ägaren har tröttnat på att hålla den inne och vill ha en lösning som låter klipparen vara igång utan att man håller i den.
2: Handtaget/wiren har gått sönder av någon orsak och han har ersatt den med ett gasreglage från annan klippare.
3: Motorn har skurit eller havererat av annan orsak och han har bytt ut den mot en annan och behållit dess gasreglage.
Med tanke på att motorn inte stämmer överens med "originalet" så känns väl alternativ 3 rätt nära till hands.
Dock är det ju inte nödvändigtvis något större problem, då du kan ha en betydligt nyare motor än vad du annars skulle haft, frågan är bara vad det är för märke/modell när du behöver få tag på reservdelar i framtiden.
Det borde visa sig om du lyfter på plastkåpan och tittar efter.
Antingen är "chassit" nylackat/omlackat då det i princip inte finns en repa på det.
Motorn ser även den väldigt fräsch ut, som ny, UTOM plastsjoken (plastskydden) som sitter över själva motorn.
Hela handtaget med dragsnöret på höger sida och choke, gas och stopp på vänster sida ser däremot lite äldre ut.
Chassit är ju märkt med "9219" men motorn tycks överensstämma med en motor som tycks ha suttit på äldre Klippo Comet innan de blev självgående.
Syftar du på min Klippo som tråden handlar om? De enda två klippare det INTE kan vara är Klippo Triumph och Klippo Champion eftersom både dessa klippare har plastförgasare och min har glädjande nog en metallförgasare.Nissens skrev:
motorn kan ju vara samma som Champion även om förgasaren skiljer. De ser väldigt lika ut.Ö Öland4ever skrev:Jag misstänker att alt 3 är det mest troliga. Det verkar i vart fall vara någon form av "ihopplock" vilket iof sig inte behöver vara negativt förutsatt att de ihopplockade komponenterna är bättre än vad som originalmonterats.
Antingen är "chassit" nylackat/omlackat då det i princip inte finns en repa på det.
Motorn ser även den väldigt fräsch ut, som ny, UTOM plastsjoken (plastskydden) som sitter över själva motorn.
Hela handtaget med dragsnöret på höger sida och choke, gas och stopp på vänster sida ser däremot lite äldre ut.
Chassit är ju märkt med "9219" men motorn tycks överensstämma med en motor som tycks ha suttit på äldre Klippo Comet innan de blev självgående.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Motorn är väldigt lik briggs quantum motorn från 80-90 tal men ändå inte. Kanske finns kineskopior på dem eller nyare snikutföranden.........Luftfilterhus och tank i stora drag ser lika ut men inte plastkåpa uppepå. Finns det inget matnyttigt i nån text nånstans?
Sant, bara för att Champion har sänkt sig idag till plastförgasare så innebär naturligtvis inte det att de hade plastförgasare för 10 år sedan eller äldre.Nissens skrev:
Säljaren sa att det sitter 4hp motor på den, men om det är sant vet ju inte jag. Däremot vet jag att det sitter samma motorvolym på både Triump och Champion dvs 150cc motor.
Precis. Hur som helst, så verkar det vara en B&S motor, så det är ju bra.Ö Öland4ever skrev:Sant, bara för att Champion har sänkt sig idag till plastförgasare så innebär naturligtvis inte det att de hade plastförgasare för 10 år sedan eller äldre.
Säljaren sa att det sitter 4hp motor på den, men om det är sant vet ju inte jag. Däremot vet jag att det sitter samma motorvolym på både Triump och Champion dvs 150cc motor.
Här kan man få hjälp att hitta modellnummer på motorn.
https://www.briggsandstratton.com/eu/sv_se/support/need-help/push-mower-engines.html
https://www.briggsandstratton.com/eu/sv_se/support/need-help/push-mower-engines.html
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur ladda nyköpt (begagnad) Tesla
Övrigt Off Topic -
Köpt begagnad vedpanna och kastat pengarna i sjön
Ved, Pellets, Flis -
Ska koppla in nyköpt begagnad spis.
El -
Köpt begagnad Stiga Autoclip 127 och behöver lite hjälp före installation
Robotgräsklippare -
Hej. Jag undrar om denna koppling ser säker ut? Jag har köpt lampan begagnad.
Belysning












