Hej. Har stopp i vasken i köket. Rören från vasken till "det gamla röret" är plast och här hittar jag inget stopp. Men när jag tar bort plaströret från "det gamla röret" och körde in en stålvajer så känns det efter ca 60 cm som tvärstopp. Materialet känns bentongigt.

Ikväll ska jag försöka skruva av rensningsluckan (som jag lärt mig det heter) och se om jag "hitta" något.

Detta rör, tippar jag på är ca 60 år gammalt (husets åldet). Tips och idéer mottages tacksamt!

• IMG_3815.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dags att byta resten. Börja bila.

Byte bör planeras om de är ~60 år, men jag skulle köra en rejäl omgång med kaustiksoda, så kanske du får en möjlighet att planera stambytet istf att göra det "i panik"..

Stopp kan bero på många saker, det kan vara trasigt men det kan också vara en "propp". Ring efter en rörkrökare med ett rensband. Funkar inte det så kan man filma röret för att se vad som är fel.
Om du inte har lust att bila upp avloppet för att byta det så finns det företag som plastbehandlar rören invändigt.
http://www.proline.se/

Tack för alla svar! Om jag får av resningsröret så ska jag ta ett kort med iPhonen (hemmavarianten). Lyckas jag inte får jag nog ta in en spolbil med kamera...vore inte kul att bila upp om det är trasigt :-(
Jag har hör att kaustiksoda i gamla rör kanske inte är så bra, eller?

Utan att egentligen veta vad jag talar om hade jag nog undvikit propplösare i just det här fallet. Är det så stenhårt som det låter på dig tror jag inte att kaustiksoda hjälper, och det är ett elände att få bort om det inte löser upp proppen.

Du skrev att du kört in en stålvajer, prova att köpa ett "riktigt" rensband ex. på Jula. Det har en vev så man kan skruva in det i ett stopp. Då kommer den dessutom lättare förbi krökar på röret. Sedan finns det band av mer proffstyp än Julas, får du tag på ett sådant så blir det ju ännu bättre. Det finns även rensslang till högtryckssprutor som själv gräver sig fram genom rören (några bakåtriktade strålar).

Stoppet som du känner tror jag är en krök på röret som du inte kommer förbi med ditt improviserade rensband.

barnvagn skrev:
Tack för alla svar! Om jag får av resningsröret så ska jag ta ett kort med iPhonen (hemmavarianten). Lyckas jag inte får jag nog ta in en spolbil med kamera...vore inte kul att bila upp om det är trasigt :-(
Jag har hör att kaustiksoda i gamla rör kanske inte är så bra, eller?
Jag tror inte natriumhydroxid reagerar nämnvärt med gjutjärnet, men kan inte ta gift på det. Ngn annan som vet säkert? Organiska material däremot (som det oftast är som orsakar stopp) står sig slätt mot det.

Däremot skall man använda liten mängd soda i förhållande till vatten (varmt vatten!), annars kan man orsaka ett stopp som är svårare att få bort..

Kör du med rensslang så kör för guds skull inte inifrån. Då kommer det spruta vatten i handfat och toaletter eftersom det är stopp. Då måste du köra från en spolbrunn eller i gatan.

hcb skrev:
och det är ett elände att få bort om det inte löser upp proppen.
Näe, det är riktigt, skulle jag nog varit tydlig med. Om stoppet inte försvinner är det lite svårare. NaOH är väldigt dåligt (det är starkt basiskt) för hud och ögon.

Jag håller med om att det nog är dags att byta hela. Jag bilade bort mina gjutjärnsrör som var 67 år gamla. De från WC var faktiskt i ganska OK skick, men de från kök och tvättstuga var bara kex.

Ja det blir tätare mellan stoppen om du väntar. Men du kan ju rensa tillfälligt och senare under året byta det.

Jag klarade det! Det jag kände vid stoppet var en krök så jag drog och köpte:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161196082
veven gjorde att den skruvade sig in i proppen och man kunde dra ut delar av proppen. Proppens konsistens var vit och ganska hård, så jag anar faktiskt att det är stelnad kaustiksoda (kan ha varit så att jag hällt kallt vatten när jag försäkte rensa innan det blev helt stopp).

Nu ska jag duscha!

Eller kanske snarare fett från baconfrukostar ...

Tror mer på fett....

Finns rensslang som drivs framåt med högtryck köp/hyr en sådan och kör med varmvatten så "smälter" du mycket av fettet samt gammal skit, kör så långt du kan.

Hade likadant i mina rör som B8q kökets var slut men badrummet var ok (gissar att mina var från 50-talet)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.