Hej! Jag har stött på ett "liten" problem med golvet i vår garderob. Min sambo köpte lägenheten för ca 8 år sen golvet i garderoben har aldrig gjorts rent riktigt ordentligt, så de fanns tydligt fläckar och bara blivit där vi slänger in grejer för inte ha de i vägen. Så förra helgen tog jag tag i att tömma garderoben för rensa men också få golvet rent ordentligt!

När jag sen ska börja med att få golvet rent, såg ut som vanlig plastmatta så tar fram mopp och såpa. För de mesta går de bra men mycket fläckar som inte går av, så tar fram några borstar och börja skrubba, går först väldigt bra och de blir en ganska stor skillnad. Stötte på större fläckar som känns som de något som spillts på golvet för förmodligen ganska länga sen så börjar skrubba där, men de känns nästan som lera som fastnar på borsten, blir förvirrad men antar de kan ha varit något som spillts där tidigare så skrubbar på men de bara fortsätter och fortsätter och jag börjar bli orolig, kan de va golvet som jag skrubbar bort??? Kändes inte som om de blev mycket djupare än golvet så jag skrubbade på tills jag ser nät och inser att fan de här är nog golvet som smular upp.

Såå vet inte riktigt vad jag ska göra vid de här laget. Dom andra delarna av golvet som jag skrubbade var de inget problem med, mycket smuts försvann och var stabilt. Golvet har ganska många mindre skador med nedtryckta delar och en del av garderoben har inget golv över betonggolvet, tror de är från när tidigare ägare har gjort garderoben större eventuellt när de renoverade köket.

Osäker vad för golv de är, efter lite googlande så kanske de är linoleumgolv? med tanke på nätet och att de löste upp så lätt. Lägenheten är från 60-talet och efter mer googlande är jag nu orolig om de finns risk för asbest. Och om de är linoleumgolv verkar de vara jobbigt att ta bort men de var ju ganska lätt att råka skrubba bort golvet dock så jag vet inte riktigt.

Hade varit skönt med lite råd och tips om vad för typ av golv de är och om de finns risk för asbest? Är golvet förstört nu och behöver bytas ut?

(där nätet ser mörkt ut är när de är blött, när de är torrt som på den andra bilden så syns de inte lika tydligt)

• Sliten plastmatta på garderobsgolv med synligt nätmaterial, blekt område och fläckar, eventuellt linoleum; problem vid skurning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett grått golv med en sliten kant där materialet ser ut att flagna. En del av ett mörkt nät syns längs kanten. Golvet verkar vara linoleum eller liknande.
    Skapa konto
  • Golvet i en garderob med fläckar och märken, del av ett potentiellt linoleumgolv från 60-talet, möjligtvis med risk för asbest.
    Skapa konto
  • Närbild av ett nött golv med ljusare partier där materialet verkar ha skrapats bort, vilket exponerar en nätliknande struktur under ytan.
    Skapa konto
  • Slitet golv i garderob med rengjorda och smutsiga ytor samt rengöringsverktyg synliga längst ner i bild.
    Skapa konto
RoTe
Lägg något du tycker är fint ovanpå och gå vidare.

Ser ut som plastmattan farsan lade in på toaletten på början av 70-talet. Jag kan bara gissa men kan det ha spillt något oljebaserat som krupit ner i mattan? Hur stor är mattan? Eftersom den ligger i en garderob så hade jag bara rivit ut den, snyggat till underlaget och köpt lite spillbitar och lagt in.

Det ser ut att vara linoleum. Ett mycket långlivat och bra golv om man sköter det på rätt sätt.

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
A altas skrev:
Jag har stött på ett "liten" problem med golvet i vår garderob.
Jag hade gått till ett golvföretag och försökt köpa någon stuv-/spillbit. Det brukar gå att komma över sådana i storlek som räcker till en garderob för väldigt lite pengar. Jag hade helt enkelt lagt den nya mattan ovanpå befintlig för att slippa krångla med borttag av den gamla, som inte alltid är så enkelt om den är limmad.

Välkommen till forumet!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.