Hej,

Markarbetet till mitt hus köpte jag separat och resten nyckelfärdigt från Älvsbyhus. Jag fick en offert som vi lade order på. Offerten onnehöll kortfattat hur mycket grus,rör,markduk som ingick samt hur många timmars arbete som skulle ingå.

Grävaren gjorde allt klart med dränering, grusning och grovplanering för hus och garage.

När jag skulle börja med garageplattan så hade han inte dragit fram något dagvattenrör till stuprören, han tyckte att man kunde leda det ner i dräneringsröret. Enligt mig är detta helt galet att mätta en dränering med dagvatten?
Hur som helst bekostade jag då på egen hand att gräva upp ett dike från huset till garaget och lägga ner ett dagvattenrör. det vi kunde konstatera då var att dräneringen runt både hus och garage är lagt som följande:
grus-rör-grus. vad jag har förstått så ska markduk användas vid läggning av dräneringsrör för att förhindra att dräneringshålen sätter igen.

Han som lade dräneringen har skrivit under en egenkontroll där han intygar att:
Dränering grund enligt BBR 6:643
Bortledning stuprörsvatten BBR 6:642

Är en sådan dränering korrekt utförd enligt BBR:6:643?
Kan tilläggas att en del av dräneringen från garaget och eventuellt en del från huset leds till ett intilliggande dike med lera ovanpå.

Om det inte är korrekt utfört har jag några rättigheter juridiskt?

Är orolig att jag har en dränering som inte är fullgod nu. Har bott i huset i snart två år.

// Kristian

Fast bör man kanske blanda in monteringsanvisningar från rörtillverkaren. Jag är övertygad om att deras anvisningar föreskriver skydd mot inträngande lerpartiklar.

Och blandar man in konsumenttjänstlagen så har ju entreprenören åtagit sig att utföra en dränering, inte bara att förlägga dräneringsrör. Därmed skall funktionen dränering utföras fackmannamässigt. Det kan inte rimligen vara ett fackmannamässigt utförade så som det beskrivs i tråden.

Jag skulle försöka få en besiktningsman att uttala sig om utförandet, och med det som grund reklamera arbetet. Du behöver få det protokollfört hur det är gjort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.