Har ärvt ett hus som är gammalt och ganska skruttigt. Kommunen menar att jag inte får ersätta huset med ett nytt, då försvaret flyger över marken. Undrar om någon vet om man kan få dispens gällande detta. Om jag i dag bott i huset och det brunnit ned, skulle jag alltså inte få ersätta det?
Har läst någonstans att man ska ha rätt att ersätta befintligt hus, om man som ägare anser att hus är i dåligt skick. Men kan inte hitta vart..och det kanske inte gäller i fall som detta? Någon som vet vad man har för rättigheter?

Ett kryphål är att riva huset i omgångar och ersätta dem med nya delar och kalla det hela för renovering.

Har faktiskt gått i de tankarna...
Renoveringa ska de väl ändå inte kunna hindra en att göra?;./

Nej det finns inget som säger att du får bygglov för ett nytt hus bara för att det finns ett hus där idag. Går det inte att renovera så kan det vara "kört".

Går nog attt renovera, men det blir betydligt mycket mer jobb, eller dvs mer pengar och längre tid.

Jag hade testat att ringa till byggnadskontoret igen och be att få tala med en annan handläggare ang bygga/renovera.
Hade själv problem med en handläggare som inte gillade mitt sätt att bygga ut vårt hus, lyckades få tag i handläggare nummer 2, som tyckte det lät jättebra.. Nu skall bygget igång.
Lägg gärna någon bild, här finns många duktiga hemmapulare som kan ge råd om renovering.

Det fanns väl ett exempel här på forumet om någon som hade ett hus väldigt nära en järnväg. Tyvärr brann det ner, och då fick han inte bygga upp det på nytt.

Får hålla tummarna för att det går att renovera...

O
Allt går väl att "renovera" Att man egentligen byter ut hela huset är små detaljer...
Bara det blir lika dant....

Jag har sett en sån ganska intressant "renovering" vid ett tillfälle. Man rev hela huset så när som på en vägg. Sen byggde man upp alltihopa, pallade under, rev den sista väggen och byggde en ny.

En massa extra jobb, naturligtvis. Men byråkraterna tror att deras uppgift i livet är att göra det jobbigt för andra.

Om du renoverar får du rotavdrag, vilket du inte får vid nybygge.
Kan vara värt att tänka på.

andersmc skrev:
Jag har sett en sån ganska intressant "renovering" vid ett tillfälle. Man rev hela huset så när som på en vägg. Sen byggde man upp alltihopa, pallade under, rev den sista väggen och byggde en ny.
Framgången i ett sådant tilltag hänger nog ihop med hur välvilligt inställda grannar man har :)

D09
Nyfniken skrev:
Framgången i ett sådant tilltag hänger nog ihop med hur välvilligt inställda grannar man har :)
Sånt kan man t om skriva i utförandeplan. ( jag gjorde det )

Vägg A demonteras, ersätts av ny i konstruktion xxxx, vägg B demonteras, ersätts av ny osv

Då står det tom med i ev bygglov om man bygger ut samtidigt och ev överraskningar försvinner hos kommunen.

Däremot så kan dom komma att se varje ny vägg som en ändring och kan ställa krav på att man ska uppfylla nya standard och regler.

Läste om ett försäkringsbolag som råkade ut för det, renoverade efter en brand i hyreshus och fick inte återmontera de räddade balkongdörrarna pga gammal standard. Man såg det som en ändring ( renoveringen/ återställningen ) och dom fick pynta nya med dagens standard.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.