Hur skulle det gå till?

D Daniel 109 skrev:
Hur skulle det gå till?
En utsatt del är något som vid 1 fel kan anta spänning varpå en utsatt del alltid ska skyddsjordas. En rk-ledare har endast basskydd, och blir fasledaren ex klämd i stickproppen och kommer i kontakt med jordblecket så blir jordblecket strömförande. Inte så stor risk, men ändå potentiellt.

A Avemo skrev:
Den högra sladden i bild är en typ som man inte hittar lös. Den är alltid gjuten på sladden. Den får bara användas till dubbelisolerade apparater och därför kan den sättas i ett jordat uttag trots att den är ojordad.
Helt rätt.
Dessutom kan den inte sättas i en apparat som kräver skyddsjord eftersom hon-kontakten bara har två hål och därför inte fysiskt går in i kontakten på apparaten.

FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
En utsatt del är något som vid 1 fel kan anta spänning varpå en utsatt del alltid ska skyddsjordas. En rk-ledare har endast basskydd, och blir fasledaren ex klämd i stickproppen och kommer i kontakt med jordblecket så blir jordblecket strömförande. Inte så stor risk, men ändå potentiellt.
Den risken är ju inte större för att sladden saknar jordledning. Dessutom kommer jordstiftet i kontakt med uttagen innan fasen gör det.

Så en gång till. Hur skulle det kunna hända?

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den högra sladden i bild är en typ som man inte hittar lös. Den är alltid gjuten på sladden.
Jag skrev bestämt fel här. Det är förstås stickproppen och inte sladden som man inte hittar lös.

Som generell regel får man inte ersätta en ojordad stickpropp med en jordad. Men det här är ett specialfall med en stickpropp som visserligen är ojordad men som bara får sitta på dubbelisolerade apparater. Så i just det här fallet finns det inga risker som ökar av att man sätter dit en jordad stickpropp.

Unikt namn
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Fortsätter tråden här om någon elkunnig kan svara.

1. Jag har ström sladdar till stationär dator och skärm, det gör väl inget att korta ner dessa? Jag menar sladd som sladd.. Eller? har kortat ner massa lampor osv.

2. Kan jag använda en jordad stickpropp för ojordad sladd? Misstänker ena sladden jag bifogat är ojordad men det bör väl inte spela roll med proppen tänker jag
[länk]
[bild]
Finns billiga korta kablar.
Tex https://www.amazon.se/Adam-Hall-Cab...954&sprefix=nätsladd+c13+0+5m,aps,113&sr=8-10
33sek i skrivande stund.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Finns billiga korta kablar.
Tex [länk]
33sek i skrivande stund.
Det här var ju skitbra lösning, det kvittar om jag byter sladd alltså? Behöver inte använda samma som kom med datorn.

Vad gäller nu :p är lite förvirrad av alla kommentarer. Vägguttaget är jordat, förgreninggssladden är jordat men själva stickproppen kan den också vara jordad trots att sladden är ojordad? Och visst är sladden ojordad den jag markerat rött

Unikt namn
Det här var ju skitbra lösning, det kvittar om jag byter sladd alltså? Behöver inte använda samma som kom med datorn.
Precis. Det går bra att byta.
Sladden med C13 (grön) kontakt kan ersätta den med C17 (röd) kontakt.

Precis. Det går bra att byta.
Sladden med C13 kontakt kan ersätta den med C17 kontakt.
Tack :D hur lärde du dig det att se det är c13 eller c17 kontakt. Jag har aldrig hört dom benämningarna innan, trott typ varje sladd har en "watt effekt" föra över och det finns olika kvaliteter typ Kina är dåligt.

Unikt namn
Tack :D hur lärde du dig det att se det är c13 eller c17 kontakt. Jag har aldrig hört dom benämningarna innan, trott typ varje sladd har en "watt effekt" föra över och det finns olika kvaliteter typ Kina är dåligt.
Svart IEC C13 till C14 förlängningsadapter för elektrisk strömkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag stötte på en sån här kontakt , (C15) och blev nyfiken på varför man skapat snarlika men ej helt passade kontakter (dvs pc kabel/laptop kabel och då denna.).

Det visade sig att kontakterna är speciferade för olika mycket ström och värme, så det är troligen ett fiffigt sätt att tillse att inte fel sorts kabel ansluts till maskinen.
C15 skulle fritt från minnet tåla över 100grader, medan C13 bara behöver tåla ca70. Så det var ju logiskt att det satt en C15 på våffeljärnet och inte en C13.

Det är möjligt att fler saker skiljer, men det var tillräckligt för att stilla min nyfikenhet. :D

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
[bild]
Jag stötte på en sån här kontakt , (C15) och blev nyfiken på varför man skapat snarlika men ej helt passade kontakter (dvs pc kabel/laptop kabel och då denna.).

Det visade sig att kontakterna är speciferade för olika mycket ström och värme, så det är troligen ett fiffigt sätt att tillse att inte fel sorts kabel ansluts till maskinen.
C15 skulle fritt från minnet tåla över 100grader, medan C13 bara behöver tåla ca70. Så det var ju logiskt att det satt en C15 på våffeljärnet och inte en C13.

Det är möjligt att fler saker skiljer, men det var tillräckligt för att stilla min nyfikenhet. :D
Jaha vad intressant tack :o

Det är bra att du frågar på forumet men jag tror inte att du ska pilla något mer med det elektriska ifall du inte ens vet att du kan byta ut en lång kabel mot en identisk fast kortare. Gör ingenting utan att vara helt säker på hur det går till.

• Gilla
martinradbo
  • Laddar…
Bowser Bowser skrev:
När du kopplar denna så se till att jordledaren är minst lika lång, helst längre än dem övriga ledarna. Ifall någon skulle rycka i uttaget eller sladden så inte jorden lossnar utan att man märker det.
Nej, det är ett galet råd i det här fallet. Jordanslutningen är mycket närmare kabelgenomföringen att det blir massor av onödig kabel i uttaget om man gör så. Det bör vara mer slack på jordledaren. Men inte nödvändigtvis en längre ledare.

• Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Bowser
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är ett galet råd i det här fallet. Jordanslutningen är mycket närmare kabelgenomföringen att det blir massor av onödig kabel i uttaget om man gör så. Det bör vara mer slack på jordledaren. Men inte nödvändigtvis en längre ledare.
let's agree to disagree

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.