hsd
Nja, det finns ett avtal med leverantören dock gällande avlopp och inte vatten

Personligen är jag övertygad om att ts inte driver med oss på forumet, dessvärre är det dumt att skriva sitt namn som användare, då blir det svårt att göra en fråga ogjord. Jag har själv arbetat inom tekniska kontoret i en mindre kommun, jag vet fortfarande inte vilka regler som gäller i ts fall, det mest logiska, om man låter sin hemkommun fundera lite är att låta ts betala uppkopplingen till vattennätet, det rör sig om mycket mera än några 10 000- tals kronor, inte billigt. Att ts redan har kommunalt avlopp reducerar inte anslutningen nämnvärt, gissar på runt 140 000-180 000:- för att ansluta till kommunalt vatten, även om avloppet redan finns. Att bötfälla ts är inte relevant från kommunens sida, det räcker inte med att det är "fulkopplat" på servisen, ts kommer med an riktigt dålig försvarare gå fri, förra ägaren kan bli stämd, ingen tjänar något på det. Mest troligt är att ts kommer att få en anslutning med mätare, eller schablon tills inkoppling officiellt sker.
Min gissning.
Mitt råd till ts, ring till kommunen ganska omgående, ni har ändå skrivit på ett forum.
Om ni inte hör av er kan det bli böter, vitesföreläggande, ring!
Mvh P-A

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Glömde en sak, det går alldeles utmärkt att ringa kommunen och påtala erat lilla dilemma och be dem koppla ur den kommunala anslutningen om ni inte vill ha och betala för den.....;)
De kan inte tvinga er att ansluta er om ni har egen fungerande brunn samt den kommunala avloppsdelen, det blir billigare att göra ren och sätta igång erat eget vatten.

Pagno skrev:
Personligen är jag övertygad om att ts inte driver med oss på forumet, dessvärre är det dumt att skriva sitt namn som användare, då blir det svårt att göra en fråga ogjord. Jag har själv arbetat inom tekniska kontoret i en mindre kommun, jag vet fortfarande inte vilka regler som gäller i ts fall, det mest logiska, om man låter sin hemkommun fundera lite är att låta ts betala uppkopplingen till vattennätet, det rör sig om mycket mera än några 10 000- tals kronor, inte billigt. Att ts redan har kommunalt avlopp reducerar inte anslutningen nämnvärt, gissar på runt 140 000-180 000:- för att ansluta till kommunalt vatten, även om avloppet redan finns. Att bötfälla ts är inte relevant från kommunens sida, det räcker inte med att det är "fulkopplat" på servisen, ts kommer med an riktigt dålig försvarare gå fri, förra ägaren kan bli stämd, ingen tjänar något på det. Mest troligt är att ts kommer att få en anslutning med mätare, eller schablon tills inkoppling officiellt sker.
Min gissning.
Mitt råd till ts, ring till kommunen ganska omgående, ni har ändå skrivit på ett forum.
Om ni inte hör av er kan det bli böter, vitesföreläggande, ring!
Mvh P-A
Så talar en riktig byråkrat som får vittring på pengar.
Det är dock knappast så lockande för ts att ringa när du berättar för henne att hon får pynta ut med 200 000 om hon ringer. Det visar ju bara hur de går när man har med kommunen att göra och försöker göra "det rätta". Då är det kanske bättre att köra på som förr.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Så talar en riktig byråkrat som får vittring på pengar.
Det är dock knappast så lockande för ts att ringa när du berättar för henne att hon får pynta ut med 200 000 om hon ringer. Det visar ju bara hur de går när man har med kommunen att göra och försöker göra "det rätta". Då är det kanske bättre att köra på som förr.
Läste du allt som byråkraten skrev?

Pagno skrev:
Glömde en sak, det går alldeles utmärkt att ringa kommunen och påtala erat lilla dilemma och be dem koppla ur den kommunala anslutningen om ni inte vill ha och betala för den.....;)
De kan inte tvinga er att ansluta er om ni har egen fungerande brunn samt den kommunala avloppsdelen, det blir billigare att göra ren och sätta igång erat eget vatten.

Finndjävel, varför skulle TS inte betala vad det kostar att koppla in sig på kommunalt vatten om hon har det via en gammal olaglig koppling? För att det är dyrt? Pagno skriver ju rent av att TS bara skulle bethöva betala anslutningsavgiften och framtida förbrukning, inte som exempelvis jag spekulerade i även för upplupen förbrukning.

Fast du kanske tycker att det är bättre om TS försöker fortsätta parasitera på samhället för att hon och tidigare ägare av fastigheten (eventuellt) kommit undan med det hittills. Eller?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Pagno skrev:
...det rör sig om mycket mera än några 10 000- tals kronor, inte billigt. Att ts redan har kommunalt avlopp reducerar inte anslutningen nämnvärt, gissar på runt 140 000-180 000:- för att ansluta till kommunalt vatten, även om avloppet redan finns...
Det där tror jag inte på en sekund!
Om avloppet är anslutet och betalt korrekt, så är tillägget för att ansluta även vattnet som högst 40.000 enligt min gissning.

Har försökt hitta info hos min egen VA-nätsägare, men det är så snårigt skrivet så det är omöjligt att se.
Fastän jag både är konfirmerad och har studentexamen :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
harry73
Pagno skrev:
det rör sig om mycket mera än några 10 000- tals kronor, inte billigt. Att ts redan har kommunalt avlopp reducerar inte anslutningen nämnvärt, gissar på runt 140 000-180 000:- för att ansluta till kommunalt vatten, även om avloppet redan finns.
Jag är förvånad över din kostnadsuppskattning. Kollade precis anläggningsavgiften i Lunds kommun. Den är på 142 tkr, så det stämmer bra med dina siffror.
MEN avgiften är för vatten, spilvatten och dagvatten från fastighet. Har man inte alla tre betalar man en del av avgiften. 30% för vatten, 50% för spillvatten och 20% för dagvatten.
Ansluter man bara vatten, kostar det altså 43 tkr. Men det gäller för Lund

Så var det för oss också. Totalt idag ca 147000kr men eftersom 75% redan var betalt 1980 (då var summan ca 20000kr) skulle vi betala resterande 25%. Idag är det 30%.. dock måste man betala enligt senaste taxan. Tyvärr..

harry73 skrev:
Jag är förvånad över din kostnadsuppskattning. Kollade precis anläggningsavgiften i Lunds kommun. Den är på 142 tkr, så det stämmer bra med dina siffror.
MEN avgiften är för vatten, spilvatten och dagvatten från fastighet. Har man inte alla tre betalar man en del av avgiften. 30% för vatten, 50% för spillvatten och 20% för dagvatten.
Ansluter man bara vatten, kostar det altså 43 tkr. Men det gäller för Lund
Ja, jag roade mig med att kika här och det är liknande, av full avgift betalar man för:
ett ändamål 70 %
två ändamål 85 %
tre ändamål 100 %

I vårt fall skulle det inneburit, där en full anslutning kostar 170 tkr, 25 tkr. Därav att jag skrev att det handlade om några 10-tals tkr...

MEN, här ska man också betala 30% av den totala anslutningsavgiften igen för att täcka huvudmannens merkostnader. Det skulle ju, återigen med vårt exempel, innebära ytterligare 51 tkr. Dvs, totalt 76 tkr. Jag tror ju att kommunen gärna vill se att inkopplingen är korrekt gjord - så det är nog risk att TS åker på att gräva upp.

Pagno skrev:
Det där stämmer väl inte riktigt - viss kommuner har ju tvingat fastighetsägare att ansluta sig, tex i kommuner med problem med vattenförsräjningen där det inte längre är tillåtet med enskilt avlopp/vatten ?
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/tvingas-betala-kvarts-miljon-for-avlopp
http://www.dalademokraten.se/dalarna/borlange/maste-ansluta-sig-till-kommunala-avloppet

Tom på andra sidan sjön (Finland):
https://svenska.yle.fi/artikel/2015/02/24/solfbor-tvingas-till-kommunalt-avlopp

/K

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Staffans2000
Jag kan inte släppa detta med att man kan bo i ett hus i sju år utan att för ett ögonblick fundera över att "det gamla liket i källaren" aldrig är igång. När huset besiktigades innan köpet, var det ingen som kollade pumpen och brunnen, då rent dricksvatten är en vital del vid ett husköp? Hostade ni verkligen upp en rejäl summa pengar utan någon som helst form av besiktning!!! Ohhh. -vilket gulligt hus! -och titta där finns en vindflöjel och ett solur. Det köper vi! Ännu en gång. Är det möjligt? Räkna med att kommunen definitivt inte "går på den lätte".

För mig låter det lika sannolikt som att tro att TV-programmet "Lyxfällan" är på riktigt.

Staffan

P.S.
Får ni några elräkningar?

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Jag har full förståelse för att man inte upptäckte det vid köpet. Säljaren har sagt att det är enskilt vatten, det står en trycksatt hydrofor i källaren och det kommer rent vatten ur kranen. Vad mer skulle besiktningsmannen ha kollat? Möjligen har han noterat att pumpanläggningen är gammal och har kort kvarvarande teknisk livslängd.

Jag sålde själv ett hus med enskilt vatten förra året. Köparnas besiktningsman gjorde ett grundligt jobb, men han ställde inte upp vattenkranen i en halvtimme och letade efter alternativa källor till vattnet. Borde han ha gjort det?

Däremot håller jag med om att man borde ha börjat fundera på om/hur pumpanläggningen fungerar lite tidigare än efter sju år, men alla är ju inte så tekniskt intresserade och är nöjda när saker fungerar.

Staffans2000
En fullständig självklarhet är att starta pumpen och lyssna efter oljud eller tecken på andra fel samt inspektera brunnen.

Vattenprov skulle jag begärt in iaf...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.