Rensade vattenlåset under handfatet i badrummet och upptäckte att röret in till avloppet satt löst och kunde dras ur utan att behöva ta i alls. Blev misstänksam när jag såg hur det såg ut i anslutningen. Vi är relativt nyinflyttade och badrummet renoverades för 20 år sen.

Är detta illa? Känns inte helt ordentligt gjort. Om jag trycker på väggen är den mjuk precis under utloppet och ungefär 15 cm nedåt.
 
  • PXL_20260617_120616879.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20260617_120601904.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20260617_120557157.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • PXL_20260617_120552245.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, är det mjukt så tyder det ju på att skivan förstörts. Sen är den fuktpåverkad en bit till.
Vet du om det är gips eller någon träskiva?
Är det tomt eller mineralull i väggen?

När röret är förkort och slutar såpass långt in i väggen blir det väl problem att få dit gumminippeln som ska täta mellan avloppsrör och vattenlåsets rör.
Kan inte se att den skulle räcka in eller få plats pga allt silikon som är i vägen och ändå inte tätar håligheten.
Gör ett större hål så du får in en gumminippel, så får du fundera på vad du för sen…
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Ja, är det mjukt så tyder det ju på att skivan förstörts. Sen är den fuktpåverkad en bit till.
Vet du om det är gips eller någon träskiva?
Är det tomt eller mineralull i väggen?

När röret är förkort och slutar såpass långt in i väggen blir det väl problem att få dit gumminippeln som ska täta mellan avloppsrör och vattenlåsets rör.
Kan inte se att den skulle räcka in eller få plats pga allt silikon som är i vägen och ändå inte tätar håligheten.
Gör ett större hål så du får in en gumminippel, så får du fundera på vad du för sen…
Tack för bra svar!

Rätt säker på att det är träskiva och borde inte vara någon mineralull just där då det är en innervägg.

Det du säger om nippeln låter ju helt självklart när jag hör det. Den har varit intryckt i silikontätningen istället för avloppsröret. Begriper inte helt varför man gjort på det här viset och inte större hål från början dock?
 
Magnus E K
Vad är det på andra sidan väggen? Syns någon fuktpåverkan där?
 
D durken1 skrev:
och borde inte vara någon mineralull just där då det är en innervägg.
Nja, det är relativt vanligt att man lägger isolering i innerväggar, då som ljuddämpare.


Jag har lagt isolering i alla våra innerväggar när jag har renoverat. Jag har även lagt i mer isolering i mellanbjälklaget mellan källaren & markplan när vi renoverat rummen på markplanet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nja, det är relativt vanligt att man lägger isolering i innerväggar, då som ljuddämpare.


Jag har lagt isolering i alla våra innerväggar när jag har renoverat. Jag har även lagt i mer isolering i mellanbjälklaget mellan källaren & markplan när vi renoverat rummen på markplanet
Tack för rättelsen! Då är det kanske mineralull där ändå.

Har nu förstorat hålet lite (räckte egentligen med att dra bort silikonet som redan var där för att kunna få i gumminippeln ordentligt. Lindade lite papper runt för att se om det håller torrt.

Här är ett par bilder till. Det jag misstänker att man ser är originalväggen i trä som ligger i linje med avloppsröret, sen har man vid renoveringen lagt på ytterligare isolering och sen gips och mattan längst ut. Låter det rimligt?

(Första bilden blev tydligen upp och ner av någon anledning)

Frågan är om jag bör göra något mer ordentligt åt detta i närtid? Alternativt hur jag kan ta reda på om jag borde göra det?

Tack för alla svar!
 
  • 2026-06-21-12-28-22-059.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2026-06-21-12-28-15-871.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.