Har dragit 16mm PEX rör i rör för tappvatten till kommod i nytt badrum. Har gjutit in dessa i EPS betong och ska ovanpå EPSen flytspackla in golvvärme ovanpå det.
Vid gjutningen av EPSen blev det stressigt och jag tänkte inte på vilket djup jag la tappvattenrören. Fick en dålig känsla idag och bilade upp en del för att kolla djupet. De ligger bara 40mm ner i EPS lagret. Är orolig att golvvärmen kan värma upp kallvattenröret och öka risken för legionella.
LK säger 100mm avstånd men det är i platta med vanlig betong. EPS har ju betydligt högre isoleringsvärde.
Vad säger ni?
Vid gjutningen av EPSen blev det stressigt och jag tänkte inte på vilket djup jag la tappvattenrören. Fick en dålig känsla idag och bilade upp en del för att kolla djupet. De ligger bara 40mm ner i EPS lagret. Är orolig att golvvärmen kan värma upp kallvattenröret och öka risken för legionella.
LK säger 100mm avstånd men det är i platta med vanlig betong. EPS har ju betydligt högre isoleringsvärde.
Vad säger ni?
Jag säger att det knappast är en realistisk risk, vattnet kommer bytas ut för fort och för ofta för bakterien ska hinna föröka sig till en farlig nivå.
En meter 16mm pex innehåller ungefär en dl vatten du kan vid minsta orolighet efter en lång tid med stillastående vatten spola toaletten en gång så byter du ut allt vatten som ligger i det uppvärmda delen helt utan hälsorisk.
En meter 16mm pex innehåller ungefär en dl vatten du kan vid minsta orolighet efter en lång tid med stillastående vatten spola toaletten en gång så byter du ut allt vatten som ligger i det uppvärmda delen helt utan hälsorisk.
Redigerat:
Ja du har säkert rätt men våga man verkligen chansa. Blir nog att bila upp skiten. Suck. Tack för inputsRickard. skrev:
Jag säger att det knappast är en realistisk risk, vattnet kommer bytas ut för fort och för ofta för bakterien ska hinna föröka sig till en farlig nivå.
Låt det vara, det är helt ofarligt. Men den logiken du försöker göra gällande bör man ju aldrig dra kv och vv klamrat med ett par cm mellanrum i rumstemperatur tex.
https://byggkoll.byggtjanst.se/artiklar/2021/maj/osakert-med-kallvattenror-under-varmegolv/M mattiasborger skrev:
har inte läst igenom rapporten på 60 sidor än men KTH folket verkar vara av en annan uppfattning?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 359 inlägg
Jag tänker att du får se det i lite större perspektiv. Det här avser vattenkranen vid tvättstället? Det är ju inte så att det är där du släcker törsten med det (eventuellt) ljumna vatten som kommer de första sekunderna ur kranen?
Vi kan ta en liknelse till. Tänk ett varmt och skönt pannrum där kv-ledningarna ligger dragna i luften och konstant utsätts för golvvärme-varm värme utan att folk insjuknar.
Såklart får du bila upp allting om du gärna vill köra bilmaskin men det finns inget hälsoskäl att göra det.
Vi kan ta en liknelse till. Tänk ett varmt och skönt pannrum där kv-ledningarna ligger dragna i luften och konstant utsätts för golvvärme-varm värme utan att folk insjuknar.
Såklart får du bila upp allting om du gärna vill köra bilmaskin men det finns inget hälsoskäl att göra det.
M mattiasborger skrev:
Jo jag håller med dig men vill ändå minimera risken nu när jah har chansen istället för att chansa. Luriga med legionella är att man får det inte av att dricka vattnet. Det sprider sig när man spolar och det frigörs i luften.M mattiasborger skrev:Jag tänker att du får se det i lite större perspektiv. Det här avser vattenkranen vid tvättstället? Det är ju inte så att det är där du släcker törsten med det (eventuellt) ljumna vatten som kommer de första sekunderna ur kranen?
Nu är golvet uppbilat och rören är omdragna. Tack för alla inputs i tråden.
Ja man måste andas in en stor (relativt sett) mängd bakterier för att bli sjuk av det, naturligt finns det små mängder legionella i allt vatten, annars skulle det inte finnas någon risk i våra system heller.G goosen skrev:
Duschen är egentligen det enda normala sättet att åstadkomma det men jag har läst/hört nått om barn i vattenspridare också där vatten i slangen värmas upp under lång tid men jag har ingen källa på det.
Det ska kännas bra i magen också så det är nog klokt att du gjorde om det 👍
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fyllnadsmassor bortskänkes i Upplands Väsby
Fyllnadsmassor -
Sätta upp panelskiva med dyckert?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bunden tremånadersränta bryts pga att ränterabatt upphör
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Rädda vågigt golv (jag har fuckat upp.)