Jag har precis börjat provelda i mitt nya värmesystem. Det är en vedpanna och acktankar på 2.000 liter. Till det har jag köpt ett nytt slutet expansionskärl på 400 liter som levererades med ett förtryck på 2,5 bar.
Naturligtvis glömde vi bort att justera förtrycket innan montering. Rörmokaren sade att jag inte behövde göra något åt förtrycket, han tyckte det var bra ändå.

Men jag pyste ur en del luft ändå, tills jag nådde 0,8 bar (med vatten i). Sedan när jag eldade steg trycket kraftigt mot 1,5 bar och jag beslöt mig för att tappa av lite vatten och pumpa i luft. Detta upprepades flera gånger.
I morse var trycket i systemet noll.
Jag antar att det till stor del är automatavluftaren som släppt ut luft och därför har trycket fallit. Jag har satt på en ballong på avluftarens utgång för att se om det ev pyser ut luft där.
Jag passade även på att kolla förtrycket när systemet var trycklöst, men med vatten i kärlet, 1,5 bar.

Hur ska jag göra för att få ett stabilt systemtryck? Det finns några små läckor än, som ska åtgärdas när jag får tag i en stor rörtång, men det är bara enstaka droppar från tre klämringskopplingar.

Önskvärt systemtryck är 0,7 bar. Smärtgränsen går vid 0,5 (Då börjar det pysa in luft i elementen).

Stäng ev ventiler upp mot radiatorsystemet och öppna sen säkerhetsventilen och släpp trycket till i princip noll. Då kan du mäta förtrycket på luftsidan i kärlet, du verkar behöva släppa ut luft till ungefär 1bar eller lite lägre. Om du håller säkerhetsventilen öppen när du justerar blir det bra och rätt förutsatt du har allt tätt och inte släpper in luft någonstans.

Jag eldade upp temp i systemet, och när trycket började dra iväg släppte jag ut luft. Efter några gånger ligger trycket nu stadigt på 1.2 bar. Återstår att se om jag har något tryck kvar i morgon bitti. Har dragit två klämringskopplingar som droppade lite. Nu är det en flänspackning på laddomaten kvar att åtgärda. Den har läckt en halvliter på två dygn.

Jag fick släppa ur luft flera gånger tills trycket låg stadigt när systemet var kallt. Problemet var alltså att det var för högt tryck i blåsan varvid den bottnade när systemet nästan svalnat av, och då rasade trycket på vattensidan. Slutsatsen är att det är bäst att göra rätt från början, och ställa in förtrycket innan vatten kopplas på, men det går även att få rätsida senare också, b.la såsom GK100 tipsade om.

• Gilla
Gusaf-59
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.