ridgid skrev:
Har ni inte gjort upp ett totalpris innan arbetet börjar är du skyldig att betala hela fakturan, det finns tyvärr inga "kryphål" där (såvida du inte kommer överens om ngt annat med företaget). Det är helt normalt att den som gjort arbetet dvs rörmokaren är med när vattnet släpps på, (uppstår det glapptid så kan det vara ett problem, för en duktig röris som kan planera sina jobb så uppkommer "ofakturerbar" glapptid  sällan. Många firmor vill inte av flera olika anledningar inte ha jobb hos privatpersoner (bland annat den firma jag jobbar på) därför saltar man på timkostnaden ordentligt till privatpersoner.
Att fakturera extra för restid tycker jag låter konstigt, det ska ingå i timpriset.

Så du tycker det är helt normalt att ta 835:- för att åka fram o tillbaka till ett hus som ligger 7km från firman & det är ren lansväg dit.

När man prata om "timpris" så betyder det att om rörisen drar från sitt kontor 1150 så ligger den inom 1100-1200 och då blir det timpris!

Så 1150 - 1450 innebär teoretiskt sett 1100 - 1500 så det är rimligt med 4h.

Jag var tidigare egen företagare inom konsult och fick man ett uppdrag och började med den kl 1140 och klar 1520 så debiterade jag från 1100 - 1600. Inga företag har klagar för det är så man ska räkna.

Sitta och räkna på sekunder gör ingen!

Angående reseersättning debiteras man också. Hade en elektriker här som ligger 5 km bort. han tog 100 kr t/r. Det blir 10 kr/km.

670 kr/tim var verkligen i fläskigaste laget, väntetiden säger jag inte mycket om, men restid på en timme var väl saftigt. Känns som kunden får släppa till både ris och röv... :o

CarMan skrev:
Så du tycker det är helt normalt att ta 835:- för att åka fram o tillbaka till ett hus som ligger 7km från firman & det är ren lansväg dit.
har jag sagt det ???

Zunken: Hur har det gått? Har du bestridit fakturan?

Nej, jag har inte fått den ännu. Jag avvaktar tills jag ser siffrorna svart på vitt. Hoppas den inte blir så blodig om jag befarar...

Nu har fakturan kommit.  Priser exkl moms:
                                          Antal      Pris       Total
Arbetskostnad certifikatmontör  4.0       432.00   1728.00
Service/bil timme                     4.0        96.00     384.00
servicebil km kostnad               20.00     11.00     220.00

Lägger man ihop 432 + 96 + moms så blir det 660kr/tim.
6km kan man ju bjuda på men den extra timmen för resa och 45min för fikat svider att betala.

RilleRock
Zunken skrev:
Nu har fakturan kommit.  Priser exkl moms:
                                          Antal      Pris       Total
Arbetskostnad certifikatmontör  4.0       432.00   1728.00
Service/bil timme                     4.0        96.00     384.00
servicebil km kostnad               20.00     11.00     220.00

Lägger man ihop 432 + 96 + moms så blir det 660kr/tim.
6km kan man ju bjuda på men den extra timmen för resa och 45min för fikat svider att betala.
Så vad skulle "röris" gjort under tiden han väntade?
Betalt den tiden själv?
Kört och vänt på firman?
Du anlitade han för ett jobb och att sen inte tiden klaffar med andra när saker skall samköras...så är det alltid.
Inget unikt direkt.
Det är så lätt att se det från ett håll.
Timdebiteringen är helt rätt. kostnaden dock lite i högsta laget kan jag hålla med om med du visste om det.

Och att du jobbar i fel branch förstår jag inte.
Vet du hur mkt som går i skatt och i andra avgifterna av de pengarna?
Du tror väl inte inte att "arbetaren" plockar ut 600 spänn in på sitt konto ? ;D

Jo, du har nog rätt.  Men det känns ändå lite jävligt då jag från början tänkte göra jobbet själv tillsammans med en händig polare. Det hade kostat mig matrial kostnaden och några blodiga knogar och en halvdags jobb gissar jag. Hade inte en tanke på att det skulle bli så här dyrt. Men så fick jag höra att det var viktigt att det gjordes av en "behörig" osv. Nu ångrar jag mig. Men jag ska sluta gnälla ;) Jobbet blev snyggt gjort och vattnet rinner ur kranarna och så slipper man oroa sig för att brunnen skall sina :D

RilleRock
Zunken skrev:
Jo, du har nog rätt.  Men det känns ändå lite jävligt då jag från början tänkte göra jobbet själv tillsammans med en händig polare. Det hade kostat mig matrial kostnaden och några blodiga knogar och en halvdags jobb gissar jag. Hade inte en tanke på att det skulle bli så här dyrt. Men så fick jag höra att det var viktigt att det gjordes av en "behörig" osv. Nu ångrar jag mig. Men jag ska sluta gnälla ;) Jobbet blev snyggt gjort och vattnet rinner ur kranarna och så slipper man oroa sig för att brunnen skall sina :D
Det är aldrig fel att ifrågasätta en faktura.
Är själv elektriker och trots att man lär sig mkt av andra yrkeskategorier på byggen så är vatten ngt jag aldrig skulle göra själv.Blir ngt fel kan det ha förödande frekvenser.
Så trots allt så tyckte jag du gjorde ett klokt val som i längden kommer att löna sig tex när du nån gång skall sälja huset.
Skönt att det blev snyggt och riktigt gjort och förhoppningsvis kan du sova lungt om nätterna :)

Mvh

;)

RilleRock skrev:
Och att du jobbar i fel branch förstår jag inte.
Vet du hur mkt som går i skatt och i andra avgifterna av de pengarna?
Du tror väl inte inte att "arbetaren" plockar ut 600 spänn in på sitt konto ? ;D
Min röris tog 280/tim o klarar sej bra.. ::)
Han hade då ändå kunnat betala in så han ska kunna sluta jobba då han fyllt 58 år..
Så nog ä de saltade räkningar när dom tar 670/tim.. >:(

RilleRock
2an skrev:
Min röris tog 280/tim o klarar sej bra.. ::)
Han hade då ändå kunnat betala in så han ska kunna sluta jobba då han fyllt 58 år..
Så nog ä de saltade räkningar när dom tar 670/tim.. >:(
Om du läste allt skrev?
Timdebiteringen är helt rätt. kostnaden dock lite i högsta laget.

Kunden visste om kostnaden.
De fanns billigare men de hade inte tid
Dock alla ni som tycker vi tjänar gastronomiska pengar.
Starta eget och se hur "lätt" det är.
Du tror väl inte alla hantverkare kan sluta jobba när de är 58? trots man nu skulle behöva det för man är väl uppsliten.
Det är juh bara firmatecknaren dvs den som står för företaget som kan det.
De vanliga arbetarn har inte den möjligheten om de inte bor väldigt billigt och prioriterar pensionssparande.
Upp till var och en att föränbdra sitt liv.
Men det är lättare att klaga.
Eller? ;)

RilleRock skrev:
Om du läste allt skrev?
Timdebiteringen är helt rätt. kostnaden dock lite i högsta laget.

Kunden visste om kostnaden.
De fanns billigare men de hade inte tid
Dock alla ni som tycker vi tjänar gastronomiska pengar.
Starta eget och se hur "lätt" det är.
Du tror väl inte alla hantverkare kan sluta jobba när de är 58? trots man nu skulle behöva det för man är väl uppsliten.
Det är juh bara firmatecknaren dvs den som står för företaget som kan det.
De vanliga arbetarn har inte den möjligheten om de inte bor väldigt billigt och prioriterar pensionssparande.
Upp till var och en att föränbdra sitt liv.
Men det är lättare att klaga.
Eller? ;)
Min röris har driver eget o inga anställda..
Så de ä ju ägarn som måste tjäna nå "djävulska"summor de förstår jag o de ä de ja tycker ä fel.. Arbetaren har väl ca 1/3 av tim kostnaden..

RilleRock
Nej pga all skatt så tjänar inte ägaren men än han är värd.

En hantverkare med firma som tar 400 Kr/h kan omöjligt tjäna storkovan.
Alla ni som gnäller vet ni hur mycket som betalas in som skatt?

Säg att en hantverkare tar 400 kr/h, jobbar 8 timmar om dagen 22 dagar i månaden = 70 400
Hanteverkaren har troligen minst 10 000 i räkningar att betala.
Alltså 60 400 Kr kvar.
Sen ska momsen betalas 12080 Kr
Då är det 48 320 Kr kvar.
Av dessa pengar går 50% direkt till skatt.
Drygt 24 000 Kr kvar.
Därefter är det firmabilar, verktyg,kläder, skyddskor etc etc
Sen skall egen företagre också ha semester dock går det nästan aldrig och är troligen sjuk någon gång i bland. Alltså bör en del av dessa pengar sparas. Egenföregaren bör också sätta av en del pengar till pensionssparande då man som egen inte har samma grundpension som anställda.

Mao En hantevrkare som tar 400 Kr/h tar inte för mycket betalt.

Inte om han säljer mateialet till självkostnadspris i alla fall........men vilken hantverkare gör det...... ::)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.