17 731 läst ·
53 svar
18k läst
53 svar
Har jag asbest? Vg titta på kort!
Det är inte limmet som är största faran. Fram till 1977 såldes vinylmattor med ett millimetertjockt skikt av vit asbest under vinylen. Fibrer sprids vid rivning. Dessa mattor svetsades inte, allt tyder på att din matta är av homogen plast utan asbest.
Lim med asbestinnehåll är i regel svart, inte troligt att du råkat ut för asbestlim.
Lim med asbestinnehåll är i regel svart, inte troligt att du råkat ut för asbestlim.
Malignt mesoteliom i lungsäcken är nästan uteslutande orsakad av asbets. Det är sällsynt att få denna diagnos pga andra orsaker. Stämmer det med naturalförloppet och etiologin så vet man att det det med största sannolikhet rör sig om asbetsexponering i en tidslinje från 20-50 år tillbaka i tiden. Eftersom han hade jobbat med att serva lastbilsbromsar som på den tiden innehöll asbets så fanns det inga tvivel var och varför. Han hade ju exponerats under ett par veckors tid. Varför skulle det då vara något annat och dessutom när det finns gedigen bakgrundsforskning att luta sig mot i ämnet. Genom biopsi ser man vilken typ av tumör det rör sig om. Däremot är mesoteliom i bukhinnan en typ av tumör som inte behöver kopplas till asbets utan kan ha andra orsaker. Kan ju tillägga att när han väl blev sjuk och det hela upptäcktes så gick det mycket fort. Oddsen är riktigt usla att ens nå ett år efter insjuknandet. Inget jag ens önskar min värsta fiende.NICHOLAS J skrev:
Off topic: min faster (aldrig-rökare och hälsofreak) gick bort i mesoteliom. Man kunde aldrig hitta någon asbestexponering (och tro mig, man letade), men självklart fanns den någonstans.....
edit: läkarna trodde på kombination av naturligt förekommande asbest, irritation i lungor pga rök från bräder (vanligt förekommande där hon bodde) och maratonlöpning.
edit: läkarna trodde på kombination av naturligt förekommande asbest, irritation i lungor pga rök från bräder (vanligt förekommande där hon bodde) och maratonlöpning.
Redigerat:
Ju mer jag tittar på limmet på väggen desto mer tycker att liknar rester av dubbelhäftande tejp.C C.Lundin skrev:
Mattorna var dessutom limmade ganska "amatöriskt" kant mot kant med några mm:s gap mellan varandra hit och dit.
Vet ni om det fanns självhäftande plastmattor som man kunde använda som stänkskydd?
Jag förstår och beklagar sorgen. Men asbest finns överallt i vårt samhälle, än idag.Silver78 skrev:
Malignt mesoteliom i lungsäcken är nästan uteslutande orsakad av asbets. Det är sällsynt att få denna diagnos pga andra orsaker. Stämmer det med naturalförloppet och etiologin så vet man att det det med största sannolikhet rör sig om asbetsexponering i en tidslinje från 20-50 år tillbaka i tiden. Eftersom han hade jobbat med att serva lastbilsbromsar som på den tiden innehöll asbets så fanns det inga tvivel var och varför. Han hade ju exponerats under ett par veckors tid. Varför skulle det då vara något annat och dessutom när det finns gedigen bakgrundsforskning att luta sig mot i ämnet. Genom biopsi ser man vilken typ av tumör det rör sig om. Däremot är mesoteliom i bukhinnan en typ av tumör som inte behöver kopplas till asbets utan kan ha andra orsaker. Kan ju tillägga att när han väl blev sjuk och det hela upptäcktes så gick det mycket fort. Oddsen är riktigt usla att ens nå ett år efter insjuknandet. Inget jag ens önskar min värsta fiende.
Eternittak, tilluftskanaler, rörisolering, bromsbelägg (från Kina), lim i golv och väggar osv... Listan är lång.
Jag har själv en svärfar som jobbat som lastbilsmekaniker sen ungdomen och nu är pensionerad, mig veterligen har varken han eller hans fd. kollegor symptom på något liknande (peppar, peppar).
Det förekommer ju asbets naturligt också. Tex finsk cement kunde ju innehålla tremolit åtminstone förr i tiden då det finns naturligt i den finska berggrunden.KristinaRT skrev:
Off topic: min faster (aldrig-rökare och hälsofreak) gick bort i mesoteliom. Man kunde aldrig hitta någon asbestexponering (och tro mig, man letade), men självklart fanns den någonstans.....
Hur som helst hoppas jag att man hittar bättre sätt att behandla i framtiden. Som det är nu är denna diagnos nästan lika dyster som tumör i bukspottkörteln. Inget roligt samtalsämne.
Bingo! "Läser en massa skit på nätet"! Sluta med det då, så är dina och många andras asbest"problem" lösta.D Dimitris76 skrev:
Om proverna är negativa, blir ni positiva! Nja. Du blir lättad tills nästa gång du låter dig skrämmas av okända. Dina barn däremot, har säkert bättre saker för sig, än att slösa bort sina liv på sådant här trams.
Du har helt enkelt drabbats av "internets förbannelse"!
Staffan
Precis som @Staffan2000 skriver ska du inte hetsa upp dig i onödan. Andningsmask är bra oavsett vad du än river i. Man ska skydda sina lungor oavsett. Att plasta rivnkngszonen är också bra så du slipper rivningsdamm i hela huset. Bra med ventilation. Följ den principen så funkar det bra oavsett det är asbets eller inte. Våttorka är mycket mer effektivt än att dammsuga så kör på det också. Framförallt var inte rädd.
Tackar!Silver78 skrev:
Precis som @Staffan2000 skriver ska du inte hetsa upp dig i onödan. Andningsmask är bra oavsett vad du än river i. Man ska skydda sina lungor oavsett. Att plasta rivnkngszonen är också bra så du slipper rivningsdamm i hela huset. Bra med ventilation. Följ den principen så funkar det bra oavsett det är asbets eller inte. Våttorka är mycket mer effektivt än att dammsuga så kör på det också. Framförallt var inte rädd.
Jag kunde inte sagt det bättre själv.
Sund försiktighet är alltid bra. Varesig det gäller simning, asbest, fallskärmshoppning, bilkörning, användning av verktyg eller var man går hem någonstans efter en glad kväll på stan. Likaså gäller att överdriven försiktighet, är till ren skada. Det kan liknas vid att köpa så många försäkringar, att man inte har råd till mat och svälter ihjäl! Rädsla dödar fler än oförsiktighet.
Staffan
Alldeles nyss var här på hembesök en god vän som är professionell målare med 30års erfarenhet.
Han tittade först på vägen och sa med stor säkerhet att varken våtrumstapeten eller sitt lim skall innehålla asbest.
Vad gäller golvet, tyckte han inte heller att det ser suspekt ut men han föreslog analys för att vara man 100% säker.
Det har jag redan gjort och väntar på svaret förhoppningsvis på måndag.
Tills dess står dörren till tvättstugan hermetiskt inplastat.
När man säger våttorka menar ni att torka golvet och övriga ytor med golvmopp och vatten? Det inte finns något annan speciell metod va?
Han tittade först på vägen och sa med stor säkerhet att varken våtrumstapeten eller sitt lim skall innehålla asbest.
Vad gäller golvet, tyckte han inte heller att det ser suspekt ut men han föreslog analys för att vara man 100% säker.
När man säger våttorka menar ni att torka golvet och övriga ytor med golvmopp och vatten? Det inte finns något annan speciell metod va?
Damm är damm. Gör som vanligt.D Dimitris76 skrev:Alldeles nyss var här på hembesök en god vän som är professionell målare med 30års erfarenhet.
Staffan
Din eventuella lilla exponering av asbest är inget att oroa sig för. Det finns, som påpekat, asbestfibrer i luften lite var stans. Riken för sjukdom är kopplad till hur stor exponeringen är över tid.
Du har möjligen (men inte troligen) en liten exponering en kort tid.
Du har möjligen (men inte troligen) en liten exponering en kort tid.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
Är det asbest (eller risk för) så använder man gärna engångsmoppar och engångstrasor annars är det precis som vanligt.D Dimitris76 skrev:
Eller så passar man på och använder en vanlig och köper en ny, det är säkert på tiden ändå
Säg det inte till min mopp att den behövs bytas ut. Den har varit på dekis länge.Rickard.ag skrev: