För några år sedan köpte jag bänkskåpstommar på IKEA. Det var den varianten som står på lite högre ben. Jag har det i tvättstugan och det är mycket praktiskt eftersom man kommer åt golvbrunnen och man kommer åt att städa under bänkskåpen.

Nu när jag skulle komplettera med en stomme så hittar jag ej dessa på IKEA. Nu verkar alla stommar vara 80cm?

Eftersom IKEA har bestämt sig för att vara okontaktbara för sina kunder. Och eftersom jag inte har tid att besöka varuhus och köa så ställer jag frågan här på forumet. Är det någon som känner till om dessa stommar fortfarande finns tillgängliga?

Dagens kökssystem heter metod och där tror jag höjden är 80cm.

Föregångaren hette faktum och hade en höjd på 70cm.

60cm har jag aldrig hört talas om. Måste vara rejält länge sedan i så fall.

Det här är Metod. Jag skulle gissa att jag köpte dessa 2017 eller 2018 eller något sådant. Jag är ganska säker på att det är 60cm höjd. Benen är ca 270mm höga. Och i en skåpstomme har jag en låda som är 40cm hög + en låda som är 20cm hög.

P pjkw skrev:
Känner också igen att det fanns.. hittade dessa:
[länk]
Enda modifikation som borde behövas är hål för benen
Och till skillnad från bänkstommarna har dessa toppskiva.

Dessvärre är det 80cm bredd jag behöver....

Skit och elände om de har slutat med dessa stommar. Jag gillar dem. En annan fördel är ju att man upplverer rummet som större. Golvytan blir liksom exponerad långt in under bänkskåpen. Dessutom är ju förvaringsutrymmet längst ner mot golvet ganska opraktiskt.

En variant är ju såklart att köpa en stomme som är 80cm hög och kapa 20cm uppifrån. Men det hade varit sköt att slippa det.

De 60 höga bänkskåpstommarna utgick för ett par år sedan :thumbdown:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.