Robinvvs Robinvvs skrev:
För att förtydliga, det stämmer inte att de har samma, ringde precis LK systems.
40 grader så utvidgas pex 7,2mm per meter och alupex 1,2mm per meter. Så just därför kör jag AX :)
Dom siffrorna gäller för PEX gämfört med PAL. Frågan var väl om det är någon skillnad mellan PEX och AluPEX...

P Pappa1986 skrev:
Men varför är det så? Konstigt att man inte få drar rör upp ur golvet utan måste gå genom väggen.
Man kan ju låta det utanpåliggande röret gå upp 2 cm från golvet
För att alla genomföringar i golvet är en risk. OM något blir fel med tätskiktet så är risken att vatten skall ledas ned i golvkonstruktionen större än om genomföringen finns i en vägg. Av samma skäl får man inte ha andra genomföringar i väggen i en duschzon än just det som behövs för själva duschen.

F Finndjävel skrev:
Seriös firma så lagom heller. Dom försökte ju lura TS på ett helt nytt badrum för en smärre avvikelse. Nej anställ någon annan istället.
Eh, dom sa aldrig att dom vill göra om hela badrummet, dom tackade bara nej till just denna installation!

För övrigt är ju detta med rör som kommer upp i golv ett litet problem, risken att det ska bli ett problem är minimal.
Def i TS fall när det långt till duschplats, och ev läkage upptäcks direkt.
Tror rörfirman som tackade nej inte hade lust eller tid helt enkelt, inte pga av rör genom golv.

Den stora faran med den här genomföringen är inte att det skall bli en vattenskada någon dag. Utan den stora risken är att TS väljer att sälja huset om något år, och köparens bes. man klankar ned på att det inte är fackmannamässigt utfört, och köparen prutar bort 200 000. I det läget vill inte rörfirman riskera att få skulden.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Den stora faran med den här genomföringen är inte att det skall bli en vattenskada någon dag. Utan den stora risken är att TS väljer att sälja huset om något år, och köparens bes. man klankar ned på att det inte är fackmannamässigt utfört, och köparen prutar bort 200 000. I det läget vill inte rörfirman riskera att få skulden.
Nja, det där var nog att överdriva lite....det där tror jag inte alls på att rörfirman hade som ursäkt eller var orsak till att dom tackade nej....var ett lite väl drastiskt scenarie.

useless useless skrev:
Dom siffrorna gäller för PEX gämfört med PAL. Frågan var väl om det är någon skillnad mellan PEX och AluPEX...
PAL är Alupex.

• Gilla
Theclan
  • Laddar…
Det rörfirman sa var följande:
"För att installera radiatorer hemma hos dig behöver man göra om allt och dra om alla värme rör så att det blir gjort på ett rätt sätt och enligt branschregler. Då är det ett stort arbete. Annars blir det avvikelse .
Vi som ett auktoriserat VVS företag kan inte ta så stort ansvar och installera radiatorer med rören som dem är just nu. "

Detta går alltså inte att åtgärda med mindre än att man blåser ur hela badrummet? För hur ska man annars dra om rören? Tätskikten är ju där redan och hålen i golvet likaså. Det går väl inte att lappa tätskiktet i golvet hur man än vänder och vrider på det? Oavsett om platsen är långt från dusch och bad.

Vad kan jag säga till firman som gjorde det? Det är 6 år sedan färdigställandet men jag kan ju inte branschregler så jag har inte kunnat upptäcka felet förrän nu. Felet är ju som sagt där redan och oavsett inkopplad radiator så kan det ju bli en ekonomisk smäll i storlek vad hela badrummet kostade.

Tack igen för all bra input.

O OlaF skrev:
Det rörfirman sa var följande:
"För att installera radiatorer hemma hos dig behöver man göra om allt och dra om alla värme rör så att det blir gjort på ett rätt sätt och enligt branschregler. Då är det ett stort arbete. Annars blir det avvikelse .
Vi som ett auktoriserat VVS företag kan inte ta så stort ansvar och installera radiatorer med rören som dem är just nu. "

Detta går alltså inte att åtgärda med mindre än att man blåser ur hela badrummet? För hur ska man annars dra om rören? Tätskikten är ju där redan och hålen i golvet likaså. Det går väl inte att lappa tätskiktet i golvet hur man än vänder och vrider på det? Oavsett om platsen är långt från dusch och bad.

Vad kan jag säga till firman som gjorde det? Det är 6 år sedan färdigställandet men jag kan ju inte branschregler så jag har inte kunnat upptäcka felet förrän nu. Felet är ju som sagt där redan och oavsett inkopplad radiator så kan det ju bli en ekonomisk smäll i storlek vad hela badrummet kostade.

Tack igen för all bra input.
Då kan jag säga till dig, som ansvarig på auktoriserat bolag att det visst går att utföra med avvikelserapport enligt säker vatten.

• Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
Men.. de säger ju att antingen gör man om alltihopa och gör det rätt, annars blir det avvikelse.
Det är ju följdaktligen ett val, antingen eller.

Om de inte säger sig kunna ta det ansvaret, är det inte precis detta de friskriver sig från genom att skriva en avvikelse på det? Eller har jag missförstått hur det fungerar?

Prata med fler installatörer istället. Det är klart att de får neka om de vill och de kan skylla på precis vad som helst. Du kan naturligtvis installera element om du vill och är medveten om avvikelsen. De handlar ju om samma jobb som att byta element i ett badrum som redan finns. Ska alla tacka nej till det också?

J Jörgen Ö skrev:
Eh, dom sa aldrig att dom vill göra om hela badrummet, dom tackade bara nej till just denna installation!

För övrigt är ju detta med rör som kommer upp i golv ett litet problem, risken att det ska bli ett problem är minimal.
Def i TS fall när det långt till duschplats, och ev läkage upptäcks direkt.
Tror rörfirman som tackade nej inte hade lust eller tid helt enkelt, inte pga av rör genom golv.
Ok, man får den uppfattningen när du skriver att dom menade att det bara är att riva upp hela golvet.
Det lät som att dom inte var intresserade av "småjobb" och försökte lura dig att göra om hela badrummet istället.

Mikael_L
P Pappa1986 skrev:
Men varför är det så? Konstigt att man inte få drar rör upp ur golvet utan måste gå genom väggen.
Man kan ju låta det utanpåliggande röret gå upp 2 cm från golvet
Det blir ju fortfarande en genomföring rätt genom golvet. Det är själva hålet i golvet, och att tätskiktet är brutet där, som är problemet.

Man hade vid byggskedet kunnat gjutit upp en klack på en 10cm som rören kommit upp på, som sen tätskiktats enligt konstens alla regler, då hade det varit OK, iom att genomföringen inte längre är i golvet.
Men i det här fallet är det bara onödigt jobbigt, fult och krångligt, utan man går lämpligtvis ut genom väggen istället för att följa reglerna i "säkert vatten".

Mikael_L
Jag håller med andra här i att det blir tokigt och onödigt att riva ett nytt badrum för detta, långt ifrån dusch-zonen och allt.

Men vill man verkligen verkligen åtgärda, så försöker man först med att ta bort klinkerplattan utan att skada tätskiktet och kakelplattan närmast.
Sen fixar man ny dragning, återställer materialet under plattsättningen, reparerar tätskikt resp sätter manschetter runt rörens nya placering och så på med nya plattor. Men då krävs det ju förstås att det finns reservplattor eller att de fortfarande finns att få tag på.

Det förutsätter också att tillverkaren av tätskiktet tycker att det går att reparera på det sättet.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Det är nog enklare att ta avvikelsen. Tätar man elementrören på brukligt sätt så tror jag chansen är större att det trillar ner ett flygplan på huset än att den framtida ev skadan skulle bero på just detta området om det nu ändå är långt från dusch och annan vattenpåverkan.
Inte ens när det var okej att ha det på det här viset så tror jag majoriteten av skadorna berodde på just dylika genomföringar utan det var nog koncentrerat till duschområden iallafall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.