Vårt hus med källare står på mark med markradon och föregående ägare lät därför installera ett radonsaneringssystem ("smalrör"?) med bra mätvärden efteråt. Installationen är gjort i vad som en gång var källarens pannrum, ett rum på ca 18 m2 (omkring en fjärdedel av källaren) med två ytter- och två innerväggar. Det är fyra stycken 20mm smala rör nedborrade i golvet längs med innerväggarna som sedan leds ut av ett 40cm rör som löper i taket genom hela rummet och ut i en utanpåliggande låda med fläkt. Se bild där de blåa punkterna motsvarar de lodräta 20mm rören.

Nu byter vi avlopp och därför har delar av golvet i rummet tagits bort vilket gjort att de två rören nederst i bild har blivit frilagda. Det jag ser är att de varit nedborrade ca 3-4 cm i golvet, vilket är ungefär halvvägs ner då golvet var ungefär 6-7 cm tjockt. Båda dessa rör är dessutom placerade rakt över sulorna/voterna eftersom de är så nära väggen. Så skulle man ha velat borra rakt ner genom golvet och sulan för att ta sig hela vägen ner så skulle det blivit ett ca 20 cm djupt borrhål.

När vi gjuter igen alltihop vill jag naturligtvis få en lika bra eller bättre funktion. Eftersom mätvärdena har varit bra så borde jag väl inte misstro installationen men jag är ändå nyfiken. Är det så här en installation brukar se ut? Jag hade nog förväntat mig att rören skulle löpt genom hela golvet, eller åtminstone att det skulle vara en borrad kanal mellan nederdelen på röret och underliggande mark, inte stanna mitt i.

Tack för hjälpen!

radon-skiss.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Menar du att det inte är hål genom hela plattan/golvet? Radonsugens uppgift är ju att skapa ett undertryck under huset så givetvis ska det vara hål rakt igenom. Själva röret däremot måste inte gå igenom helt. Under borrhålet brukar man ibland gräva en grop beroende på vad det är för material. Själv har jag singel under golvet så det är rätt genomsläppligt ändå.

Men som sagt, om du menar att röret slutar mitt i golvet och det inte är borrat rakt igenom så är det helt fel.

/Q

Ja precis, den gamla installationen var väl inte särskilt lyckad om man säger så. Men nu har det blivit ändring på det! Källarprojektet växte till sig av olika anledningar och två rum (16 m2 hall och 8 m2 badrum) blev helt utgrävda och isolerade. Då passade vi på att förbereda för ett bättre radonsystem genom att lägga dränrör i singlet (som man gör i nybyggen vad jag förstår). Det slingrar sig även igenom en bit av tvättstugan (där golvet sågades upp) och kommer sedan upp ur golvet med ett 50mm röravslut ungefär där den nedre blåa pricken är på bilden. Planen är att lite längre fram dra ut detta genom fasaden istället för den gamla installationens rör och koppla på på existerande eller ny fläkt. Får se vad det kommer att göra för skillnad för radonvärdena i huset!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.