Den dagen de presenterar priserna i förväg ska jag sluta med den typen av frågor. Det förekommer i princip inte.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den dagen de presenterar priserna i förväg ska jag sluta med den typen av frågor. Det förekommer i princip inte.
Jo det gör det. Blanda inte ihop dina egna förutfattade meningar med en näringsidkares rätt att driva sitt företag.

Sen håller jag med om att det är ett stort problem, men det får inte göra oss blinda.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Har du exempel på elektriker som presenterar materialpriser i förväg?

D Daniel 109 skrev:
Har du exempel på elektriker som presenterar materialpriser i förväg?
Nej, har fått gjort jobb men bara till fast pris. Men jag tror inte att, oavsett om jag hade exempel eller ej, så hade det gett oss så mycket info. Det kan inte extrapoleras till att gälla hela marknaden. Såklart.

Varför skrev du då att elektriker presenterar priser?

Andrehandymagi
N Nicklas Wahlström skrev:
Hej,

Har en fråga till er yrkesverksamma elektriker. Funderar starkt på att bestrida del av faktura som jag fått av en elfirma. Inga stora summor men det känns principiellt viktigt. Jobbigt i övrigt har jag inget att klaga på.

Materialet som gått åt är:
1 doslock
1 kopplingsdosa
5 meter kabel 1,5 3G
1 perilex hane
2 16A automatsäkring

Vad skulle ni ta i materialkostnader inklusive tillägg för detta? Avslöjar inte priset nu för att undvika bias utan gör det när jag fått några svar. Tack på förhand.

Mvh
Nicklas
Om du var så dum att du tog ett så litet jobb på löpande och inte ett fastpris så vet jag faktiskt inte ifall jag ska skratta eller gråta. Det kan ha varit ett väldigt komplext problem som ingen annan kunnat lösa men den här elektrikern kanske löste problemet genom en gedigen felsökning och när han hittade felet så hade han en enkel lösning på det som krävde det material som du listade, då är det ju flerårig och gedigen kunskap som du har betalat för och inte bara för dom fysiska produkterna.

• Arg
  • Wow
  • Gilla
Krille70 och 4 till
  • Laddar…
Andrehandymagi Andrehandymagi skrev:
Om du var så dum att du tog ett så litet jobb på löpande och inte ett fastpris så vet jag faktiskt inte ifall jag ska skratta eller gråta. Det kan ha varit ett väldigt komplext problem som ingen annan kunnat lösa men den här elektrikern kanske löste problemet genom en gedigen felsökning och när han hittade felet så hade han en enkel lösning på det som krävde det material som du listade, då är det ju flerårig och gedigen kunskap som du har betalat för och inte bara för dom fysiska produkterna.
Och för den gedigna kunskapen ska han ta extra betalt för doslock etc. och inte via timkostnaden?

• Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skrev du då att elektriker presenterar priser?
Du skrev att:
"Den dagen de presenterar priserna i förväg ska jag sluta med den typen av frågor. Det förekommer i princip inte."

Jag skrev att det var fel. Du inser att jag kan veta att det finns även om jag inte har fått det själv (eller bett om det). Har fått av en rörmokare vid löpande jobb. Betyder det enligt din logik att alla rörmokare presenterar priser i förväg? Nej såklart inte.

Du var helt ute o cyklade när du skulle läxa upp Musli för att han enligt dig gjorde fel, när det råder en fri marknad och det står näringsidkare fritt att sätta priser. Det går bra att erkänna detta.

Jag skrev:
D Daniel 109 skrev:
Och du svarade:
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jo det gör det.
Men samtidigt har du inte sett ett enda exempel där det förekommer.

D Daniel 109 skrev:
Jag skrev:

Och du svarade:

Men samtidigt har du inte sett ett enda exempel där det förekommer.
Vi kan prova. @Mikael_L här i tråden har ju beskrivit hur han ger ett spann till kunderna som är i relation till priserna hos Elbutik.se.

Fråga till Mikael: Om det kom en kund och frågade dig om du kunde ge exakta priser på de prylar du behöver inför ett jobb på löpande räkning, hade du då gjort det?

I övrigt @Daniel 109 : sannolikhet och statistik fungerar inte som du tror. Det kan såklart finnas elektriker som ger priser oavsett om du eller jag har haft något som har gjort det till oss.

Ja, men jag skrev ”i princip inte”, med det menar jag att om det förekommer så är det så ovanligt att det inte påverkar diskussionen.

Elektriker som har höga påslag är inte öppna med det så att kunderna har möjlighet att göra ett val.

Generellt sätt så förväntar jag mig som kund. Låga eller i princip obefintliga påslag på produkter som en elektriker förväntas använda normalt och dagligen saker som finns o bilen helt enkelt. Men om elektrikern behöver köpa in special grejer för mitt arbete. Exempelvis belysning, special kabel... Så är ett större påslag förväntat då det tar tid att införskaffa och planera arbetet. Timlönen ska vara bra nog för att stora påslag på "standard grejerna" inte ska behövas. Med påslag jämförs med vad jag kan köpa dem i butik för inte mot ett eventuellt inköpspris från grossist är. Det påslag jag tycker är rimligt är för den tiden det skulle ta mig att köpa in grejerna och hantera det projektet.

Detta är tydligare för andra yrkesgrupper tycker jag. Exempelvis rörmokaren som tar ett stort påslag för exempelvis pex rör.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Farstatjej90
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du Sveriges bästa rabattbrev?
Jag tycker att jag idag har kommit till att jag ligger nära elbutik.se. På många saker bättre, men vissa spöar elbutik mig fortfarande på.
Men jag skulle absolut inte kunna lägga på några 30 eller 50% och ha lika bra pris som elbutik.se.

Du kan väl slå på de enummer som jag hade i min varukorg i bilden för några inlägg sedan, och kolla hur du ligger till jämfört med mig.
Jag är nyfiken alltså ...
Nej det verkar helt orimligt att nån köper material till 30% under elbutik..... Vill också se!

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Elektriker som har höga påslag är inte öppna med det så att kunderna har möjlighet att göra ett val.
Beställer man något utan en susning om vad det man beställer kostar gör man väl ett val. Ett ganska dumt val förvisso.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.