n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Grenuttag har ju uppfunnits av en anledning :p
Det skulle vart väldigt spännande om dessa inte fanns, och vi fick anpassa hela vår inredning exakt efter vart nån tyckte att det behövdes eluttag en gång för 70 år sedan :p

Är tanken med KNX att man ska fräsa upp väggarna och ringa elektriker varje gång man stoppar in nåt nytt i hemmet ?

Jag skulle verkligen inte ha nånting emot om det plötsligt fanns ett kablat system här hemma, speciellt till all fast belysning, men har svårt att se hur det skulle vara den enda systemet, men en bunt zigbeelampor och fula "smarta pluggar" skulle det allt bli kvar.
Jag ska villigt erkänna att jag inte riktigt förstår vilket problem du adresserar.
Jag kan inte tänka mig att man idag planerar elinstallation i nybyggnationer eller större renoveringar så illa att man är antingen är hänvisad till skarvsladdar med tillhörande grenuttag eller att fräsa upp väggar för att komplettera den fasta installationen när man "stoppar in nåt nytt i hemmet". Man måste inte utgå ifrån det som var gällande för 70 år se'n...

En större modifiering av ett äldre befintligt system kräver givetvis en stor renovering men det gäller ju allt.
Vill man göra punktinsatser i ett 70 år gammalt system är lösningar med trådlösa puckar det självklara valet. I ett nybygge eller vid en större renovering är det för mig lika självklart att inte göra en konventionell installation som man sedan kompletterar med trådlösa puckar.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
useless useless skrev:
För belysning finns ju också Dali som är trådat. Även med KNX använder man ofta Dali som sista steg ut mot belysningen, men det går att integrera med andra hemautomationslösningar också.
Håller helt med, Dali är ett utmärkt komplement för belysningsstyrning.

Vad gäller integration med KNX så har det varit ett bra sätt att t.ex. kunna styra ett stort antal belysningspunkter i och med att en leddriver med Dali-gränssnitt bara har varit marginellt dyrare än en konventionell leddriver.
KNX ↔ Dali-gateway ↔ leddriver
Nu börjar det dock dyka upp väldigt prisvärda leddrivers med KNX-gränssnitt.
KNX ↔ leddriver

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
Det ena utesluter inte det andra...
Inte idag men när varje produkt automatiskt rapporterar in sig i hemmet så fort du ansluter dem, och att du sen kan övervaka och styra dem så blir det ju ointressant att koppla ifrån dem på annat sätt. Dessutom blir det ju en extra kostnad som absolut inte behövs.

D djac skrev:
Inte idag men när varje produkt automatiskt rapporterar in sig i hemmet så fort du ansluter dem, och att du sen kan övervaka och styra dem så blir det ju ointressant att koppla ifrån dem på annat sätt. Dessutom blir det ju en extra kostnad som absolut inte behövs.
Finns ingen anledning att bygga in tekniken i minsta ljuskälla. Större apparater kompletterar ett smart hem framöver , om man bygger det med framtidsäkrad teknik.

MultiMan
@karlmb Finns alldeles utmärkta anledningar som att man kan konfigurera upp ett befintligt hem helt utan att ändra om en enda kabel. Bara skruva i befintliga armaturer där de står och starta upp olika typer av styrning. Dessutom är det billigt, iaf om man väljer t ex Trådfri.

D
K karlmb skrev:
Finns ingen anledning att bygga in tekniken i minsta ljuskälla. Större apparater kompletterar ett smart hem framöver , om man bygger det med framtidsäkrad teknik.
Det är jag helt övertygad om att det finns och att så kommer att ske, "dumma" elektriska enheter blir ersatta av smartare, det kommer gå snabbt nu. Det kommer inte kosta många ören och ingen kommer vilja ha de utan.

MultiMan MultiMan skrev:
@karlmb Finns alldeles utmärkta anledningar som att man kan konfigurera upp ett befintligt hem helt utan att ändra om en enda kabel. Bara skruva i befintliga armaturer där de står och starta upp olika typer av styrning. Dessutom är det billigt, iaf om man väljer t ex Trådfri.
Eller Deltaco Smart Home, för ytterligare ett exempel.

jbr jbr skrev:
Jag ska villigt erkänna att jag inte riktigt förstår vilket problem du adresserar.
Jag har ju gett ett ganska tydligt problem-exempel :p

En byrå i hemmet, 3 st förbrukare med olika behov. (fler vid jul, såklart)

Nu är det visserligen inte ett nytt hus, så vi har bara ett ends litet dubbeluttag på den platsen.

Men sätter man så många uttag i nya hus att det aldrig skall behövas grendosor?

Hur många knx-styrda "kanaler" eller vad det kallas drar man till samma rum?
Hur används det för att dimma en bords-lampa? Byta färg?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag rekommenderade snarare Plejd för min elektriker. Fungerar hur bra som helst.

Nästa i Plejd-utökningen blir en CTR-01 för att styra FTX-aggregat (0-10 v) så jag kan forcera ventilation genom dubbelklick på lampknappen i badrummen.

Tanken är sedan att byta ut alla Ikea-prylar till något som faktiskt är smidigt att hantera. Att springa runt och parkoppla drivdon och fjärrkontroller med 5 cm maxavstånd är ju totalt kasst. Att det inte går att byta rum på en fjärrkontroll i appen (vad jag lyckats röna ut) är ju också galet. Jag behåller ljuskällorna från Ikea (LED-lister/LED-spottar), men låter LED-10 driva dessa istället. Lättare att synka med astrouret på fasadbelysningen.

Otroligt smidigt system. Stöd för HomeKit är på ingång, och inom något/några år kan jag tänka mig att det blir möjligt att lyssna/trigga events via API:er. Tycker det som skrivits på Plejds supportsida hintat om det.

Vidare är deras support kanon. Fick en ny gateway bara någon dag efter att jag ringde och felanmälde.

• Gilla
Limpdjuret och 2 till
  • Laddar…
B Bloomington skrev:
Tanken är sedan att byta ut alla Ikea-prylar till något som faktiskt är smidigt att hantera. Att springa runt och parkoppla drivdon och fjärrkontroller med 5 cm maxavstånd är ju totalt kasst. Att det inte går att byta rum på en fjärrkontroll i appen (vad jag lyckats röna ut) är ju också galet. Jag behåller ljuskällorna från Ikea (LED-lister/LED-spottar), men låter LED-10 driva dessa istället. Lättare att synka med astrouret på fasadbelysningen.
Vill du göra dig av med några trådfri-drivers så kan jag nog vara intreserad.

Jag använder mina med en riktig gateway, (ikeas gav jag bort snabbt), så kan sitta i lugn och ro vid datorn och sköta mina parkopplingar.

D
B Bloomington skrev:
Jag rekommenderade snarare Plejd för min elektriker. Fungerar hur bra som helst.

Nästa i Plejd-utökningen blir en CTR-01 för att styra FTX-aggregat (0-10 v) så jag kan forcera ventilation genom dubbelklick på lampknappen i badrummen.

Otroligt smidigt system. Stöd för HomeKit är på ingång, och inom något/några år kan jag tänka mig att det blir möjligt att lyssna/trigga events via API:er. Tycker det som skrivits på Plejds supportsida hintat om det.

Vidare är deras support kanon. Fick en ny gateway bara någon dag efter att jag ringde och felanmälde.
Rekommenderar att du använder Ikeas, eller någon annans, enheter men att du kör annan styrning. Känns som om tillverkarna inte lägger så mycket krut på sin egen styrning utan kallt räknar med att kunder kör något annant på den fronten. Då ser parningen också annnorlunda ut.

Men om du är taggad på Plejd är det väl kul, kanske passar dig!

Redigerat:
B Bloomington skrev:
Stöd för HomeKit är på ingång, och inom något/några år kan jag tänka mig att det blir möjligt att lyssna/trigga events via API:er. Tycker det som skrivits på Plejds supportsida hintat om det.
Ett problem är väl just att saker verkar ta flera år?

D
useless useless skrev:
Ja något/några år är ju ingenting man använder i den här branschen, om de planerar nästa månad är det kanske relevant men annars...

D djac skrev:
Rekommenderar att du använder Ikeas, eller någon annans, enheter men att du kör annan styrning. Känns som om tillverkarna inte lägger så mycket krut på sin egen styrning utan kallt räknar med att kunder kör något annant på den fronten. Då ser parningen också annnorlunda ut.

Men om du är taggad på Plejd är det väl kul, kanske passar dig!
Får se hur det blir.. att köpa en vettig styrning verkar kosta mer än att bara smacka på några Plejd-puckar till.

useless useless skrev:
Ingen brådska för min del. Dessutom innebär det att aktiekursen ökar lagom snabbt ;)

R
[QUOTE="Bloomington, post: 4078951, member: 206981"
Stöd för HomeKit är på ingång, och inom något/några år kan jag tänka mig att det blir möjligt att lyssna/trigga events via API:er. Tycker det som skrivits på Plejds supportsida hintat om det.
[/QUOTE]

De hintade om det 2017.
De hintade om det 2018.
De hintade om det 2019.
De hintade om det 2020.
De hintade om det 2021.

"Om några år kan jag tänka mig att det blir möjligt att lyssna/trigga events via API:er".

Det är faktiskt helt otroligt att folk tror på ett bolag som har den här utvecklingstakten i den här branchen.
Det finns bara en enda anledning: fortsätta att blåsa upp aktiekursen och få luftslottet att växa sig ännu större

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.