13 231 läst ·
31 svar
13k läst
31 svar
Har denna neg eller positiv tandvinkel?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 283 inlägg
Det är inte så att du skall börja med att tvätta och ev slipa klingan du har? Det brukar vara rätt OK klingor som följer med DeWalt sågar. Jag tvättade av en av mina klingor med CMT soppan och det var rätt mycket skit samlat på den.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Slipning är 299+moms. Det är inte original klingan tydligen. Så en kombo såg kommer normalt med vilken typ av vinkel?
Rena och vassa klingor är såklart ett grundkrav. Men ännu viktigare är att ha rätt typ av klinga. En kap/gersåg skall ha en klinga med negativ tandvinkel för att såga bra och vara säker.
En handhållen cirkelsåg, sänksåg, justersåg, klyvsåg, bordssåg (dvs samtliga sågar av typen där klingan kommer upp ur samma bord som du för ämnet emot) bör (för både klyvning, kapning och gering) ha positiv tandvinkel. För klyvning skall vinkeln vara större (coh tänderna färre) för gerning och kapning ska vinkeln vara mindre (men fortfarande positiv).
Vändbara kombisågar av elu-modell, som alltså funkar både som bordssågar och kap/gersågar är ett gissel i detta sammanhang. Det finns mig veterligen inga klingor som är alls lämpade för både kap/gersåg och bordssåg. Så kallade kombiklingor är helt ok för lättare klyvning samt ger/kap-snitt - under förutsättning att de sitter i en bordssåg. Sådan kombiklingor är inte att föredra i en kap/gersåg.
En handhållen cirkelsåg, sänksåg, justersåg, klyvsåg, bordssåg (dvs samtliga sågar av typen där klingan kommer upp ur samma bord som du för ämnet emot) bör (för både klyvning, kapning och gering) ha positiv tandvinkel. För klyvning skall vinkeln vara större (coh tänderna färre) för gerning och kapning ska vinkeln vara mindre (men fortfarande positiv).
Vändbara kombisågar av elu-modell, som alltså funkar både som bordssågar och kap/gersågar är ett gissel i detta sammanhang. Det finns mig veterligen inga klingor som är alls lämpade för både kap/gersåg och bordssåg. Så kallade kombiklingor är helt ok för lättare klyvning samt ger/kap-snitt - under förutsättning att de sitter i en bordssåg. Sådan kombiklingor är inte att föredra i en kap/gersåg.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 283 inlägg
Kollar man på produktbilderna för sågen så ser det ut som att den kommer med klinga med positiv vinkel. 30t serie 60 klinga är det specat.
(Du är inte intresserad av en DeWalt vagn/bock till sågen? Har en till salu.)
(Du är inte intresserad av en DeWalt vagn/bock till sågen? Har en till salu.)
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Så slutsatsen är en klinga som har positiv tand vinkel. Finns ju de som lovordar Biltemas med Neg för denna. Iaf som en bra budget lösning. Skall iaf lämna tillbaka klingan från Jula och testa Biltemas. Kommer i förstahand att kapa/Gera. Men har lite 45x45 reglar som jag skall klyva, inga mängder.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/198964-basta-klingan-till-kap-ger-sagen.html
Hittade en bra info om såg klingor som jag tänkte dela med mig.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/198964-basta-klingan-till-kap-ger-sagen.html
Hittade en bra info om såg klingor som jag tänkte dela med mig.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 283 inlägg
Har den ute på Blocket för 1500, men till en Byggahus "kompis" kan jag tänka mig 1200. Det är en DE7400, helt ny, bara uppackad, monterad och sedan har den bott i garaget.
Transporten går att lösa gratis, har en kompis som åker till Sundsvall regelbundet.
http://www.toolab.se/produkt/DE7400-Stativ-med-hjul-till-DW745-DW744
Transporten går att lösa gratis, har en kompis som åker till Sundsvall regelbundet.
http://www.toolab.se/produkt/DE7400-Stativ-med-hjul-till-DW745-DW744
Redigerat:
När jag tänker närmare efter så har min klinga med positiv tandning haft en tendens att lyfta ämnet om man är slarvig med att hålla i det särskilt mindre bita
jag har en kap o gersåg som har en negativ klinga,och den funkar bra kan såga runda bita utan att den hugger
jag har en kap o gersåg som har en negativ klinga,och den funkar bra kan såga runda bita utan att den hugger
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Skall leta fram var jag läste att den hade tendens att lyfta med positiv...hittar det inte just nu. Men jag kan kanske konstatera att jag behöver göra nått. Finns ju en del matnyttigt i pdf som jag la in. Men eftersom jag till 90% kommer kapa/gera så bör jag köpa en klinga till detta. Vill nog köpa en samma typ som den följde med, jag köpte denna såg begagnad så han hade bytt till en proffs klinga och skulle nog löna sig att slipa den. Försöker leta om det satt en med pos när den var ny, borde ju stå nånstans.
När jag testade att klyva en 45x45 regel så gick det j_kligt trögt och den börjar ryka samt att den lyfte som 17. Fick ge upp. Så man borde kunna konstatera att den är slö och kanske har beläggning och kanske rätt eller fel tand vinkel?
När jag testade att klyva en 45x45 regel så gick det j_kligt trögt och den börjar ryka samt att den lyfte som 17. Fick ge upp. Så man borde kunna konstatera att den är slö och kanske har beläggning och kanske rätt eller fel tand vinkel?
Är det inte bättre att satsa på flera klingor så du kan byta beroende på vad och hur du sågar? Själv har jag fyra olika klingor till bordssågen och två till kap/gersågen som jag byter efter behov. Så jobbigt tycker jag inte att det är att byta när jag då får betydligt bättre resultat i gengäld.
Till den sågen hade jag nog ivarjefall velat ha en klinga för klyvning och en för kapning.
Till den sågen hade jag nog ivarjefall velat ha en klinga för klyvning och en för kapning.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Hittade nu en som kommenterat pos/neg vinkel på hur den lyfter.
Men frågan hur det blir när man klyver....då vänder man på den.
citat
"När du använder en vanlig handhållen cirkelsåg är en klinga med positiv tandvinkel att föredra eftersom den skär när den är på väg upp genom brädan, eller vad du nu sågar. Det hela resulterar i att brädan trycks mot sulan på sågen. Hade du använt en klinga med negativ vinkel hade den istället skurit på vägen ner i materialet, vilket innebär att det hade uppstått en kraft som verkar till att lyfta sågen från brädan, vilket förstås inte är önskvärt.
Med en kap/gersåg är det tvärtom eftersom det istället är önskvärt att få en kraft som trycker ner brädan mot sågbordet. Hade du använt en klinga med positiv vinkel på kap/gersågen hade du alltså riskerat att brädbiten lyfter när du sågar i den.
(Sen finns det en del undantag, tex brukar man använda en klinga med neg vinkel när man sågar aluminium med en cirkelsåg)."
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/179951-216mm-klinga-pa-210mm-sag.html
Men frågan hur det blir när man klyver....då vänder man på den.
citat
"När du använder en vanlig handhållen cirkelsåg är en klinga med positiv tandvinkel att föredra eftersom den skär när den är på väg upp genom brädan, eller vad du nu sågar. Det hela resulterar i att brädan trycks mot sulan på sågen. Hade du använt en klinga med negativ vinkel hade den istället skurit på vägen ner i materialet, vilket innebär att det hade uppstått en kraft som verkar till att lyfta sågen från brädan, vilket förstås inte är önskvärt.
Med en kap/gersåg är det tvärtom eftersom det istället är önskvärt att få en kraft som trycker ner brädan mot sågbordet. Hade du använt en klinga med positiv vinkel på kap/gersågen hade du alltså riskerat att brädbiten lyfter när du sågar i den.
(Sen finns det en del undantag, tex brukar man använda en klinga med neg vinkel när man sågar aluminium med en cirkelsåg)."
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/179951-216mm-klinga-pa-210mm-sag.html
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Ok...kanske skall kolla upp och slipa den jag har. Sedan köper jag en till.
Mattias_Jo1,
det som sägs om lyft- och tryckkrafter med olika tandvinklar i det röda citatet ovan stämmer inte. Den som skrev det insåg också snabbt detta, vilket framgår om man läser de följande två inläggen i den citerade tråden.
Mvh, Erik E
det som sägs om lyft- och tryckkrafter med olika tandvinklar i det röda citatet ovan stämmer inte. Den som skrev det insåg också snabbt detta, vilket framgår om man läser de följande två inläggen i den citerade tråden.
Mvh, Erik E
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Skillnaden med pos och neg vinkel är hur klingan vill ta för sig, hur mycket den vill självmata.
Sågar man trä med cirkel/sänk/bords såg så är det positiv som är förstavalet.
Oavsett vinkel så skär alltid dessa sågar MOT bordet.
Sågar man aluminium så ska vinkeln vara negativ för att inte göra så tjocka spånor.
En pendelkap ska ha negativ tandvinkel då skärkraften strävar åt samma håll som matningen. (Kanske det inte är så många av er som sett en pendelkap)
En kap och gersåg drar man först ut och sågar på väg tillbaka och då motverkar skärkraften matningen och då fungerar det med positiv vinkel.
Nu kan det också vara så att snitten blir bättre med låg eller negativ vinkel.
En renodlad klyvsåg har väldigt positiv vinkel för att avverka mycket material och man har ju inte problem med urflisning. En renodlad klyvsåg har man för att dela plank för vidare bearbetning.
Protte
Sågar man trä med cirkel/sänk/bords såg så är det positiv som är förstavalet.
Oavsett vinkel så skär alltid dessa sågar MOT bordet.
Sågar man aluminium så ska vinkeln vara negativ för att inte göra så tjocka spånor.
En pendelkap ska ha negativ tandvinkel då skärkraften strävar åt samma håll som matningen. (Kanske det inte är så många av er som sett en pendelkap)
En kap och gersåg drar man först ut och sågar på väg tillbaka och då motverkar skärkraften matningen och då fungerar det med positiv vinkel.
Nu kan det också vara så att snitten blir bättre med låg eller negativ vinkel.
En renodlad klyvsåg har väldigt positiv vinkel för att avverka mycket material och man har ju inte problem med urflisning. En renodlad klyvsåg har man för att dela plank för vidare bearbetning.
Protte