Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Köpte på Jula för min kombinationssåg. Dock finns ingen info om tändernas vinkel. Inte äns kundservice kunde svara på det!! Står i valet och kvalet att lämna till baka eller behålla om de har negativ vinkel.
mvh//Mattias
mvh//Mattias
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se men definitivt positiv, jag gissar 10-15 grader. Du kan själv lätt mäta genom att lägga klingan på ett A4 så att papprets kant passerar klingans centrum och en tands nedersta del. Rita en prick på pappret vid tandens bas. Sen syftar du tandvinkeln med en linjal. Dra ett streck vid linjalen. Vinkel mellan strecket och papperskanten är tandvinkeln. Om du vill ha fram det exakta värdet gör du en rätvinklig triangel av detta.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Ok..tack den åker tillbaka.
Ett gammalt inlägg med bild och en bra förklaring:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...51-216mm-klinga-pa-210mm-sag.html#post1383673
http://www.byggahus.se/forum/verkty...51-216mm-klinga-pa-210mm-sag.html#post1383673
Biltema har klingor med negativ tandning Art 16-2504/192505 Om det är den storleken du söker
biltemas klingor är av hög kvallite,Julas är rena skärpet,lämnade tillbaka en som inte skar,och ändå vänt den på rätt håll !!
biltemas klingor är av hög kvallite,Julas är rena skärpet,lämnade tillbaka en som inte skar,och ändå vänt den på rätt håll !!
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Tänkte testa den från biltema
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Vad ska du använda en klinga med negativ tandvinkel till?
Pendelkap?
Kapa aluminium?
Protte
Pendelkap?
Kapa aluminium?
Protte
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Skall använda den till min DW743. Med en positiv vinkel så lyfter den vid klyvning. Vilket jag har nu.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Var 17 läste jag om just detta att om klingans tänder hade positiv vinkel kunde de lyfta brädan. Skall kolla upp. Läste här oxå i forumet att de skulle ha negativ vinkel
Det låter lite märkligt att en positkvt tandad klinga skulle lyfta ämnet. Klingan roterar ju mot ämnet och tänderna trycker således ner ämnet. Tror mrr på att det nyper i bakkant av klingan. Är klyvkniven monterad?
Vid klyvning är positiv tandni g helt ok. Vid kapsågning (tvärs fibrerna) så mindksr en negativt tandad klinga urflisning och ger ett snyggare sågsnitt. Jag kör -5º på min finklinga i kap och gersågen. Vid klyvning hade jag valt att köra positiv tandning på klingan.
Vid klyvning är positiv tandni g helt ok. Vid kapsågning (tvärs fibrerna) så mindksr en negativt tandad klinga urflisning och ger ett snyggare sågsnitt. Jag kör -5º på min finklinga i kap och gersågen. Vid klyvning hade jag valt att köra positiv tandning på klingan.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Den är på. Men om vi säger så här vad rekommenderas till en kombo såg. Vad brukar sitta original?
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Min klinga är nog MYCKET slö oxå.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Är klingan slö så surfar ju träbiten upp på klingan.
sedan beror mycket på höjden på klingan, är den ställd låg så blir det liten kraft nedåt och träbiten kan surfa.
Protte
sedan beror mycket på höjden på klingan, är den ställd låg så blir det liten kraft nedåt och träbiten kan surfa.
Protte