Hmmm Exemplen strykjärn + högtrycksvätt var ju valda för att dom oftast är enfasbelastningar.
Sen ville jag vara lite genusneutral. Känns rätt i tiden liksom ;)

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Jag vill gärna se bild på ett trefas-strykjärn!

Martin_B
martin43 skrev:
Jag vill gärna se bild på ett trefas-strykjärn!
Ja men sluta nu och löjla dig. En sådan här finns väl i varje hushåll!?1?! :D

Rotondi 3332, 400v

Väger bara 165 kg

Rotondi 3300_1.jpg

• Gilla
Rustay och 4 till
  • Laddar…
Jag såg en film med en trefas rakapparat, den gick så häftigt att bilden blev suddig/skakade.

Protte

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
En sak som jag funderat på är om det överhuvudtaget är rimligt att ha mer än 16Ax3? Om man t.ex drar på spisen för fullt samtidigt med andra strömförbrukare, så skapas i en modernt välisolerad bostad en extrem hetta som behöver vädras bort, även mitt i vintern. Med denna logik borde det vara förbjudet att ha mera ström! MVH, PerOF

Mikael_L
PerOF skrev:
En sak som jag funderat på är om det överhuvudtaget är rimligt att ha mer än 16Ax3? Om man t.ex drar på spisen för fullt samtidigt med andra strömförbrukare, så skapas i en modernt välisolerad bostad en extrem hetta som behöver vädras bort, även mitt i vintern. Med denna logik borde det vara förbjudet att ha mera ström! MVH, PerOF
Mmmm, men om elpatronerna går för fullt i värmepumpen eller varmvattenberedaren efter sista duschen, och så har man precis startat diskmaskinen, har kupevärmaren i bilen på och så slutligen startar man dammsugaren och allt sitter på samma fas så är det lätt bortåt 40A momentant där.
Då klarar en 16A inte så många sekunder.

Samtidigt känns det som att vissa belastningar är valda så att det är precis att det går bra med 16A.
Tex värmeelementet i diskmaskinen och tvättmaskinen kanske är på 2000W enligt skylten och kanske råkar vara 1900W i verkligheten. Det blir 8,3A och det är ju "lagom" med 16,6A på 16A säkring. :)
Torktumlaren däremot står det 2300W på så den kanske trivs bättre tillsammans med centraldammsugaren t.ex.

Man kanske borde ta o kolla vad de olika maskinerna drar i verkligheten och optimera fördelningen.

Nu är det ju så att min Rotondi 3332 kräver 20A egen säkring så för mig är det inte aktuellt att säkra ned ändå.

När jag knipsade en kabel med tång gick bara C10an. Men har 20A som sagt. Det står 73A för gG 0,1sek. Och C10 100A max 0,1 sek. Håller med, villkoren är mkt lika

Är också lite missnöjd med 3332an, bara 1,1kw till det konventionella strykjärnet. Minst 3kW hade jag velat ha.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.