Jag har Bredbandsbolagets ADSL 8 mbit ute på landsbygden. Fast telefon via samma kopparlina levereras av Glocalnet. BBBs tjänster är jag hyffsat nöjd med. Glocalnet är bara dyra. BBB verkar inte kunna leverera sin IP-telefoni till mig (om det beror på begränsad bandbredd eller någon hårdvara i kopplingsstationen vet jag inte). På något års sikt hoppas jag på fiber i byn, det blir en dyr grävning till mig men garanterat bättre ändå.

Hur är det nu, vad kan jag byta till om jag skulle vilja fimpa nyttjandet av kopparkabeln. Eller framförallt, hur kan jag få en billigare telefoni? Om jag säger upp det fasta abb helt, tillkommer någon straffavgift på ADSLet istället (som nyttjar samma kopparlina)?

Lite dåligt insatt, och hittade inte en modern tråd om dessa frågor.

Ja du får en straffavgift om du väljer bara adsl och inte telefoni. Jag förstår inte vad du menar med att Glocalnet är dyra, jag bytte precis till dem efter 18 månader med Telia. Glocalnet levererar nästan billigast adsl+tel (när jag kollade), 249:- för ca 13 Mbit inkl tel

Skulle man välja bort telefonin i ovanstående erbjudande så kostar adsl bara 199 men då kostar avgiften till kopparn 50, dvs samma pris i slutändan

Enda sättet att komma undan är att köra mobilt bredband men så länge du tar Internetaccessen via koppar så har du på ett eller annat sätt en avgift för "telefonin"

Sent from my LT22i using Byggahus

Redigerat:
Har man ADSL plus telefon över koppar så köper ADSL leverantören en produkt som heter delad ledning från Skanova för att de ska få använda kopparkabeln hem till dig.

Tar man bort telefonabbet över koppar så måste ADSL leverantören istället köpa hel ledning och den produkten är dyrare (163 kr plus moms per kvartal)

Tack för svar.

Glocalnet upplevs dyra när jag jämfört taxor med några bredbandstelefonitjänster. Men jämfört med fast telefoni med Telia så är det ju en annan femma.

Så den bästa lösningen för mig är kanske att byta bredbandsleverantör till en som kan leverera både bredband och telefoni. Jag var mest inne på att ta en icke hårdvarubunden bredbandstelefoni-tjänst typ T3, men "straffavgiften" för kopparlinan gör ett sådant val ganska lönlöst.

Ska kolla direkt på att byta till Glocalnet...

Telia kan ju leverera TV, bredband och telefon. Kollat den månadsavgiften? Kan hända du får gå ned i hastighet på ditt ADSL.

Jag har deras lösning och betalar trehundra i månaden för grundutbudet på tv, plus det jag ringer för.

/Mackan

Ja taxorna struntar jag i att kolla, ringer ett fåtal samtal i månaden från fast telefoni.

Sent from my LT22i using Byggahus

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.