2 850 läst ·
30 svar
3k läst
30 svar
Har bara 205v i väggen och 360v till spis
jag mätte mellan jordskenan och de tre faserna inne i centralen. Jag bor i staden och förmodligen nära en transformator. Ska försöka få tag på ett annat instrument. Blir kanske inte idag, men kommer att meddela så snart det ät gjort.
Kan Du inte prova att mäta med ditt instrument hemma hos någon annan (helst inte grannen)?Vispen skrev:
Har även han dålig spänning, så kan vi nog misstänka ditt instrument. Men har han bra spänning (enligt ditt instrument), så är det nog risk för fel i ditt hus...
så låg spänning kommer jag ner till om jag slår på en 15kw byggfläkt på full kräm i garaget, men då bor jag rätt så avsides och är som det brukar heta "sist på linan"
har 520mOhm förimpedans, vilket inte är så bra, men det är inte heller kasst.
har 520mOhm förimpedans, vilket inte är så bra, men det är inte heller kasst.
Var iväg till jobbet som ligger på andra sidan stan. Samma resultat där. Snart ligger mitt mätinstrument på återvinningen. Kanske är det något fel på spisen ska öppna upp och se om jag kan hitta något. Annars är väl denna tråden avslutad.
Tack alla vänliga som kommit med tips och kunskap.
Tack alla vänliga som kommit med tips och kunskap.
Har du kollat om batteriet i instrumentet är ok? Det kan ge skumma mätvärden i så fall.
Sådär, nu är det fixat. Det var en liten kalibrering på instrumentet som behövdes. Nålen stod alltså under nollan i viloläge. Det står säkert som första punkten på "har du kollat detta" i manualen. Nåväl, tack för allt intresse.
Mvh
Vispen
Mvh
Vispen
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Tveksam om det inte är ren sinus.
Protte
Protte
PST, det ser ut som en "simpa" på din bild, ja, jag har en sån liggande i förrådet. Lägg till en nolla (på slutet
på ditt Feltema-instrument, du kommer i alla fall inte i närheten av precisionen hos en simpa. Dock är de kanske inte det bästa för servicejobb, stort och klumpigt, med två omkopplare, men för labbjobb är de fortfarande mycket användbara.
jag har en äldre analog multimeter för att mäta fluktuerande spänning med, vilket de analoga är överlägsna på, man ser ju inte hur mycket spänningen fluktuerr på ett digitalinstrument, det enda man ser är att sifrorna lever fan, på en analog ser man hur nålen pendlar, sådan spänning lämnar t.ex. lambdasonden i en bil. med frisk lambda så pendlar spänningen snabbt mellan 300-800mV på tomgång.
en gammal lambda är segare i avkänningen.
en gammal lambda är segare i avkänningen.
shit också....:eek: hur ska jag ta mig ur det här???
får väl dra till med att jag har en 740 -88
nej men i mitten av 90-talet anser jag att de bästa bilarna gjordes faktiskt (i USA)...
lagom mycket elektronik men ändå inget som man med normala kunskaper inte klarar av att laga... ett gem i diagnostikuttaget så blinkar varningslampan fram felkoder som finns att söka fram på nätet.. alla signaler har analoga värden som går att mäta med en myltimeter...
skiten som byggs efter millenieskiftet liknar väl mer mobiltelefoner än bilar...
dröjer nog inte länge till innan det blir så här: http://www.hejbilist.nu/win.htm
får väl dra till med att jag har en 740 -88
nej men i mitten av 90-talet anser jag att de bästa bilarna gjordes faktiskt (i USA)...
lagom mycket elektronik men ändå inget som man med normala kunskaper inte klarar av att laga... ett gem i diagnostikuttaget så blinkar varningslampan fram felkoder som finns att söka fram på nätet.. alla signaler har analoga värden som går att mäta med en myltimeter...
skiten som byggs efter millenieskiftet liknar väl mer mobiltelefoner än bilar...
dröjer nog inte länge till innan det blir så här: http://www.hejbilist.nu/win.htm