2 018 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Har aldrig begripit varför det skall vara
Minst 10 kvmm för matning från HC (stolpen 16 A) till UC (huset 10 A) och UC (uthuset 6 A). På min stolpe HC finns en gammal tre-fas handske som suttit där i 25 år som jag använder till vedklyv mm. Denna ledning är säkert inte mer än 1,5 kvmm möjligen 2,5 kvmm. Det mesta drivs för övrigt med värmepumpar så belastningen är inte särskilt hög ca totalt 9.000 kWh/år.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Om du har en gemensam jord och neutralledare i matningen från mätarskåpet på stolpen till centralen i huset så ska denna ha 10 kvmm area.
Vad är det du ska göra? Byta kabel?
Vad är det du ska göra? Byta kabel?
Jag måste bara säga att ifall du har en såndär gammal platt trefashandske av metall tycker jag du ska byta den fortare än kvickt !
Dom där rackarna har alltför många liv på sitt samvete.
Kravet på minst 10mm2 gäller 4-ledarsystem (TN-C) där skyddsjord och nolla delar ledare. Och egentligen är det bara PEN-ledaren som behöver vara 10 mm2. Faserna kan vara av mindre mm2, t.ex 4 eller 6 mm2.
Men sådana kablar är ovanliga, så det blir 4g10 eller 3g10+10 i praktiken.
Men 5-ledarsystem (TN-S) så kan man använda t.ex. 5g2,5 till en UC med lågt effektbehov. Man bör dock alltid fundera på framtida behov också.
Dom där rackarna har alltför många liv på sitt samvete.
Kravet på minst 10mm2 gäller 4-ledarsystem (TN-C) där skyddsjord och nolla delar ledare. Och egentligen är det bara PEN-ledaren som behöver vara 10 mm2. Faserna kan vara av mindre mm2, t.ex 4 eller 6 mm2.
Men sådana kablar är ovanliga, så det blir 4g10 eller 3g10+10 i praktiken.
Men 5-ledarsystem (TN-S) så kan man använda t.ex. 5g2,5 till en UC med lågt effektbehov. Man bör dock alltid fundera på framtida behov också.
OK! I de här husen från tidigt 70-tal så är det tydligen 12 kvmm till stora huset (finns det?) och sedan bara 2,5 till lilla huset från stolpen. Den senare borde således vara 10 kvmm om man har 4-ledarsystem dvs faser och PEN. Är det rått uppfattat?
12mm² finns inte (möjligtvis för väldigt länge sedan) 10 eller 16 i så fall. Förr var det vanligt med klen PEN-ledare (eller huvudnolla som det väl hette då), men om det var ok med 2.5 på 70-talet vet jag inte, för det var före min tid (i föreskrifterna från 1985 står det 10), någon annan kanske kommer ihåg?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
lite kort sagt
det är faktiskt ok att sätta ett 16A trefas uttag efter säkring på 16A å då ansluta 2,5 kvmm, men om man måste säkre upp får den vederbörande kolla samtliga till kopplingar att det är den area som tål den nya säkringen
det är faktiskt ok att sätta ett 16A trefas uttag efter säkring på 16A å då ansluta 2,5 kvmm, men om man måste säkre upp får den vederbörande kolla samtliga till kopplingar att det är den area som tål den nya säkringen
när vi ändå är inne på årtal, när exakt skedde spänningsomläggningen till 400V
jag har för mig jag läste nånstans att det var på 80-talet som nämnts ovan.
vad gjordes då? bytte man ut transformatorer eller justerade hela elnätet ända från kraftverken?
trafobyte skulle väl vara lite väl kostsamt att genomföra..
vad gjordes då? bytte man ut transformatorer eller justerade hela elnätet ända från kraftverken?
trafobyte skulle väl vara lite väl kostsamt att genomföra..
Man justerar väl spänningsregleringen på generatorerna väl om man vill ändra spänningen alternativt går en del transformatorer välja uttag på lindningen, sen beror ju spänningen också på den reaktiva effekten, induktiv = lägre spänning, kapacitiv/överkompensering = högre spänning (vill man definitivt inte ha, de senaste årens intensiva kablifiering av nätet har gett problem med överspänning på en del håll vid låg last nattetid, då en kabel agerar som en kapacitiv last)
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp! Varför blir vattnet i poolen aldrig klart?
Pool -
Varför sätter man aldrig extra lager gips inne i regelverk?
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför kom min sålda lägenhet aldrig till Hemmets slutpriser listan?
Köpa & Sälja hus -
Varför lyckas vi aldrig så gräs?
Gräsmatta -
Varför putsas aldrig innerväggar om i gamla hus?
Färg, Måla & Tapetsera