8 358 läst ·
72 svar
8k läst
72 svar
Hantverksbilar och dimljus
inte alla nya bilar har det, min har inte det, skoda fabia mk2 2014Norrhyttan skrev:Framför allt VW? Alla nyare bilar har det, vet inte från vilket årtal men vår 2011 har det. På de bilar jag haft med DRL har det funkat bra, även i dimma. Jag tror mer på din tes om att förarna ställer ljusreglaget på 0. Då funkar förstås inte automatiken.
Edit: Lagen klubbades 2008 och gäller från 7/2 2011.
Har du inte DRL i dimljusen då? Vår Superb från 2011 har det. Kör man med ljusreglaget i auto-läget lyser dimljusen i dagsljus, och inget bakljus är tänt. När det skymmer tänds xenonljuset och bakljusen. DRL behöver inte betyda diodljus, även om det är vanligast.Seth89 skrev:
Kollar på bilder på Fabia 2014 och de flesta har dioder i nederkant på strålkastaren men någon enstaka verkar inte ha det. Då har de å andra sidan dimljus på bilden.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag upplever att bilar som kör med dimljus+halvljus ofta tenderar att vara WT/volvoraggare osv. Brukar ljustuta åt dessa, även om det sällan ger något resultat. Troligen har de även kört EPA i sin ungdom.
Det händer även att man kommer bakom bilar där föraren tror att dimbakljusen inte behöver bländas av, beror troligen mest på okunskap om bilen. Men brukar inte hjälpa att ljustuta då heller.
Det är jobbigast med alla billigare bilar med DRL som samtidigt saknar halvljusautomatik, så att halvljus och bakljus är avslaget även när det är mörkt ute. Att bilisterna själva inte reagerar på den dåliga sikten och bristen på halvljus är bra underligt.
Edit: På vår V60 så är alltid bakljusen tända, DRL fram tills halvljuset tänds med automatik, funkar bra även i dimma tycker jag.
Det händer även att man kommer bakom bilar där föraren tror att dimbakljusen inte behöver bländas av, beror troligen mest på okunskap om bilen. Men brukar inte hjälpa att ljustuta då heller.
Det är jobbigast med alla billigare bilar med DRL som samtidigt saknar halvljusautomatik, så att halvljus och bakljus är avslaget även när det är mörkt ute. Att bilisterna själva inte reagerar på den dåliga sikten och bristen på halvljus är bra underligt.
Edit: På vår V60 så är alltid bakljusen tända, DRL fram tills halvljuset tänds med automatik, funkar bra även i dimma tycker jag.
Redigerat:
separata dimljusreflektorer, ska jag ha nåt mer ljus än varsel/DRL får jag vrida till position eller halvljus självNorrhyttan skrev:Har du inte DRL i dimljusen då? Vår Superb från 2011 har det. Kör man med ljusreglaget i auto-läget lyser dimljusen i dagsljus, och inget bakljus är tänt. När det skymmer tänds xenonljuset och bakljusen. DRL behöver inte betyda diodljus, även om det är vanligast.
Kollar på bilder på Fabia 2014 och de flesta har dioder i nederkant på strålkastaren men någon enstaka verkar inte ha det. Då har de å andra sidan dimljus på bilden.
kolla på mk2 o inte mk3, mk2 har inte LED under lyktorna
Aha, mitt misstag. Mk2 är den gamla som gick ur tiden 2014 alltså?
Men är det inte som jag sa, att DRL-ljuset sitter i dimljuset? Det var ju vanligt på äldre modeller som snart skulle fasas ut, istället för att designa en helt ny strålkastare med DRL-ljus använde man dimljusen. Volvo gjorde väl det ett tag också, om jag inte minns fel.
Men är det inte som jag sa, att DRL-ljuset sitter i dimljuset? Det var ju vanligt på äldre modeller som snart skulle fasas ut, istället för att designa en helt ny strålkastare med DRL-ljus använde man dimljusen. Volvo gjorde väl det ett tag också, om jag inte minns fel.
sitter bakom samma glas som dimljus men har egna reflektorer och glödlamporNorrhyttan skrev:Aha, mitt misstag. Mk2 är den gamla som gick ur tiden 2014 alltså?
Men är det inte som jag sa, att DRL-ljuset sitter i dimljuset? Det var ju vanligt på äldre modeller som snart skulle fasas ut, istället för att designa en helt ny strålkastare med DRL-ljus använde man dimljusen. Volvo gjorde väl det ett tag också, om jag inte minns fel.
Vad är problemet med halvljus och dimljus, är det att folk kör så och det är emot lagen som ni stör er på det.
Eller bländar det verkligen er rakt i ögat vid möte?
För mig är det sak samma, stör mig dock på bilar utan några bakljus men tända halvljus.
Eller bländar det verkligen er rakt i ögat vid möte?
För mig är det sak samma, stör mig dock på bilar utan några bakljus men tända halvljus.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Först och främst är det ju fel, men det bländar ju även ibland, speciellt när de har xenonkonverterats.
Vilka bilar har halvljus utan bakljus? Det brukar ju vara DRL i de fall bakljusen är släkta?
Vilka bilar har halvljus utan bakljus? Det brukar ju vara DRL i de fall bakljusen är släkta?
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
Ljus fram är för att bilarna ska synas bättre. I de flesta länderna i EU brukar man inte något ljus alls fram dagtid.Andy78 skrev:
Släkt ljus bak dagtid är för att spara bränsle.
Men också för att bromsljuset syns tydligare om det inte finns något annat ljus bak. Man brukar hänvisa till att viss motorsport har gjort så, förbjuda annat ljus baktill.