Under den mörka årstiden här på landet är det relativt att se bilister köra med otillåten ljuskombination, då alltså med halvvljus och dimljus fram igång samtidigt.

Bilister som ägnar sig åt detta är nästan alltid någon av följande:
1) kvinna i familjebil
2) man i vuxen ålder i antingen stor pickup (Amarok, Hilux, Navara m.fl.) eller hantverkarskåpbil

Att kategori 1 inte har någon koll på grund av ointresse för teknik må vara hänt.

Men vad är det som gör att kategori 2 är så vanligt förekommande?

Har själv aldrig kört någon sådan stor pickis eller skåpbil så jag kan bara spekulera. Men min teori är att huvudstrålkastarna sitter så högt upp på dessa bilar att när automatiskt halvvljus går igång så tycker föraren att ljuset är "dåligt" då man inte ser ljuskäglan direkt framför sig och då känner sig nödgad att fippla med ljusknappen tills det lyser på marken (dimljus fram).

Kan det här stämma eller finns det någon annan semi-teknisk förklaring till detta felbeteende?
Är snart så förbryllad av fenomenet att jag tror jag bokar in en provkörning av en stor pickup någon sen eftermiddag nu på vintern när det är mörkt ute.

Det är ingen skillnad på upplevt ljus på höga bilar, på det vis du beskriver.

Du får ta fram en ny teori......

I övrigt så är min spaning att detta med dubbla ljus är mycket ovanligare nu och den riktiga boven är DRL som används även när det är mörkt, då givetvis utan färdljus bakåt också.

• Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
Hoppas då på att någon som kör dessa större bilar kan ha nån plausibel förklaring.

Kanske finns det regionala skillnader i det här med hur ljuset används. Här i Skåne är det mycket ovanligt (i stort sett aldrig) att man ser bilar utan baklyktor tända när det är mörkt ute. Enstaka i svår dimma eller skumt ljus men inte i komplett mörker. Dubbla ljus däremot är det vissa dagar var 20:e mötande bil som har.

Hihi, är en av alla dessa. Kör en ranger med dimljus igång. Blir marginellt bättre ljus på marken med dom vilket är ganska skönt när man kör.

Har dock aldrig blivit blinkad till så är nog väldigt få som upplever dom störande.

• Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Ah, se där. En medveten handling. Undrar om det gäller fler?

Nej blinka mot stora pickisar är sällan något man försöker med. De är oftast utrustade med så feta extraljusriggar att man får vara beredd på ren hämnd om man vågar sig på något.

• Gilla
Pumba och 1 till
  • Laddar…
tompaah: Lägger till sportigare familjebilar på den listan ;)

Lutte: Gör gärna ett test och se om du ser längre med eller utan ljuset.
För dimljuset gör det ljusare närmast bilen och bör göra så att man ser sämre långt borta.
Det är en vanlig missuppfattning att man ser mer med dimljuset på. ;)

Jag är en sådan som får synen störd av starkt motljus så jag hade gärna sett att folk lät bli att köra med "dubbelt ljus" och eftermonterade xenonlampor utan automatisk nivåreglering.
Helljustutar man mötande trafik med dubbellyse/felriktade ljuskällor så får man oftast ett helljus i nyllet, det gör definitvt inte att man ser bättre efteråt, så det har jag slutat med. :|

Har också märkt att det börjar bli allt fler och fler "nedsläckta" bilar på vägarna som på sin höjd har positionslyse fram på bilen igång trots att det är mörkt ute. Och folk som inte fattar att dimljus bak behöver man inte ha igång när nästa bil ligger på lagom avstånd bakom...

Dedär var nog månadens samlade trafikgnäll :o

• Gilla
Alriksson och 4 till
  • Laddar…
Kategori två kanske inte heller har koll pga ointresse för teknik...? Kategori ett och två kanske kör med dimljusen på av samma anledning?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Lutte: Gör gärna ett test och se om du ser längre med eller utan ljuset.
För dimljuset gör det ljusare närmast bilen och bör göra så att man ser sämre långt borta.
Det är en vanlig missuppfattning att man ser mer med dimljuset på. ;)
Det finns många gånger en parameter till som även den talar mot användning av dimljus. Ljuset som träffar asfalten precis framför bilen reflekteras gärna upp i innertaket, vilket stör ännu mer. Har man svart innertak kanske det inte är ett stort problem, men i min bil blir det skitjobbigt.

Norrhyttan skrev:
Det finns många gånger en parameter till som även den talar mot användning av dimljus. Ljuset som träffar asfalten precis framför bilen reflekteras gärna upp i innertaket, vilket stör ännu mer. Har man svart innertak kanske det inte är ett stort problem, men i min bil blir det skitjobbigt.
Man lurar ju ögonen med, man vill ju gärna se långt vid mörkerkörning, tända dimljus fram gör ju att man tittar närmre bilen där det är mer ljus.

Att ha ljus 10-20 meter framför bilen är ju egentligen helt meningslöst om man kör fortare än 20km/h då man ändå kört över det man fick se långt innan man har fått stopp på bilen.

I dimma funkar det ju, men då kör man ju troligen inte jättefort heller.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Är ganska vanligt att sk. motorburna ungdomar sprätter omkring med dimljus och halvljus. Och även de "coola killarna" som glider runt i sina BMW , timme efter timme utanför krogarna i stan under sena helgkvällar är flitiga användare av dubbla ljus. Det komiska är att bägge kategorierna snabbt släcker dimljuset om de råkar möta en polisbil.:screwy: Fegisar! Det gör nog inte vare sig kvinnor eller hantverkare. Personligen blir jag oftast inte störd av det, men ibland bländar det.
Däremot stör jag mig på det som någon nämnde innan, bilar utan bakljus!
Det är ett riktigt otyg!
Fick lära mig att det är någon EU-regel. (Såklart.:thumbdown:). Många nya bilar har bakljus som tänds automatiskt när det börjar skymma ute. Framförallt VW har det. Men är det tex dimmigt ute så tänds inte bakljuset, vilket gör att bilen syns dåligt. Dessutom är det nog många som vrider på ljusreglaget och stänger av bakljuset så det inte tänds alls fast det är mörkt. Jag tycker det är ganska vanligt med mörka bilar på vägarna här i Skåne.

Redigerat:
knipo skrev:
Många nya bilar har bakljus som tänds automatiskt när det börjar skymma ute. Framförallt VW har det. Men är det tex dimmigt ute så tänds inte bakljuset, vilket gör att bilen syns dåligt. Dessutom är det nog många som vrider på ljusreglaget och stänger av bakljuset så det inte tänds alls fast det är mörkt. Jag tycker det är ganska vanligt med mörka bilar på vägarna här i Skåne.
Framför allt VW? Alla nyare bilar har det, vet inte från vilket årtal men vår 2011 har det. På de bilar jag haft med DRL har det funkat bra, även i dimma. Jag tror mer på din tes om att förarna ställer ljusreglaget på 0. Då funkar förstås inte automatiken.

Edit: Lagen klubbades 2008 och gäller från 7/2 2011.

Redigerat:
S
Bor ute på landet och sen jag köpte ny bil för ett par veckor sen måste erkänna att jag börjat med den olagliga kombon medvetet. Bilen, en skoda fabia, har nåt som kallas projektorlampa med samma lampa till både hel och halvljus och nån mekanism som ändrar fokus när man växlar. Halvljuset är så förbaskat dåligt att det känns som att vara tillbaka på 80 talet... Detta trots att jag bytt till nightbreaker lampor som ska ge mer ljus. Slår jag på dimljuset fås lite bättre ljus ut i diket, och med tanke på mängden vilt här är det ren självbevarelsedrift. Så fort jag kommer till motorvägen slår jag av. Jämfört med alla moderna bilar med halvljus som strålar som ett helljus är jag knappast nån trafikfara.

hsd
Ni gnäller över dimljusen som rätt inställda inte bländar men Ni godtar långtradarnas femtio lysdiods-prydnadsljus som verkligen sänker mörkerseendet då de lyser rakt i synen

• Gilla
OveRa
  • Laddar…
hsd skrev:
Ni gnäller över dimljusen som rätt inställda inte bländar men Ni godtar långtradarnas femtio lysdiods-prydnadsljus som verkligen sänker mörkerseendet då de lyser rakt i synen
Konstigt, hur många gånger jag än läser igenom tråden ser jag ingen som antytt något sådant?

Men jag börjar väl då. Mig har det aldrig stört. Jag skiter i hur många lampor en bil har, så länge det inte bländar.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Norrhyttan skrev:
Aha. Det är därför man kan beställa svart innertak i alcantara för 24900:- till en A6 Allroad.....

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.