Jag läste nyss lantmäteri kostnad tråden , men ville inte svara i den för då skulle TS tråd bli förstörd, så jag startar en ny.

Konstigt att ni inte gnäller mer om kostnaden för lantmäteri, i den fråga som ställdes så diskuterades kostnader på 250000. Hur i helvete kan det ta 625 timmar att göra lite tryck i en dator ? För en lantmätare borde väl inte ha högre timpeng än en hantverkare ?

D
Det beror väl lite på vad man tycker ska grunda en löneskillnad mellan yrkeskategorier.

En lantmätare har en högskoleutbildning. En hantverkare kan mycket väl ha en högskoleutbildning men det är inget krav för yrket.

Det var ju just en tråd som klagade på lantmäteriets kostnad....

Men det är ju framför allt hantverkare som kommer med höga materialpriser i efterhand det gnälls på. Inte kostnaderna generellt.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
En hantverkare måste studera väääälidigt mkt längre än en fjantig högskole utbildning. Ni tror att en snickare bara skruvar gips, eller att en röris bara hänger upp rör.

De mest överbetalda i världen är data gubbar som bara trycker på lite knappar . Kan man jobba hemifrån, ja då är det ett låtsas jobb

Så ritningarna som hantverkarna använder sig av är på låtsas då?:rolleyes:

M Myckling skrev:
Så ritningarna som hantverkarna använder sig av är på låtsas då?:rolleyes:
För det mesta, ja. Dem stämmer nästan aldrig, trots 3D CAD o va det heter.

Dessutom är funktionen nästintill all tid bristfällig, så ja

D Derbyboy skrev:
Det beror väl lite på vad man tycker ska grunda en löneskillnad mellan yrkeskategorier.

En lantmätare har en högskoleutbildning. En hantverkare kan mycket väl ha en högskoleutbildning men det är inget krav för yrket.
men jag som hantverkare ( VVS ) och jobbar
som egen företagare måste ha samma kunskapsnivå som VVS ingenjören.
Om jag skulle behöva underkonsult på det
Jag i huvudsak numera jobbar med
Skulle det inte gå, Det är dyrt nu för mina kunder , med underkonsult blir det katastrof.
Vi måste kunna leverera lösningar från
Företaget i egna konstruktioner .

Nu jobbar jag även som underkonsult åt ett par rörfirmor och konsultbyråer .
Papperstigern kostar sjuka pengar.

D Derbyboy skrev:

Det är knappast krav för lantmätaren heller.

Och jag som trodde det var hantverkarna som inte lyckades följa ritningen när bygget och ritningen inte stämmer överens.

Bygg branschen generellt behöver bli bättre. På flera plan. Vettiga underlag, och att följa dem.

D Daniel 109 skrev:
Och jag som trodde det var hantverkarna som inte lyckades följa ritningen när bygget och ritningen inte stämmer överens.

Bygg branschen generellt behöver bli bättre. På flera plan. Vettiga underlag, och att följa dem.
Jobbar du i branschen ? Som vad :)

D Daniel 109 skrev:

Du har helt rätt Daniel
Ett av dem största problemen är kommunikation. Va inne på ett stort bygge
För 6 veckor sen . Dom fick inte värmen att fungera och det skulle gjutas .
Ingen struktur folk överallt och tyvärr
Tror inte 25% hade yrkesutbildning.
Jag fixa värmen ( 400KW) 6 timmar sen åkte jag hem .
Saknar dom riktiga byggbasarna som jag fick
Jobba med på 80 talet
Då var det samarbete och ordning på BPA tiden

V vvs facit skrev:
Du har helt rätt Daniel
Ett av dem största problemen är kommunikation. Va inne på ett stort bygge
För 6 veckor sen . Dom fick inte värmen att fungera och det skulle gjutas .
Ingen struktur folk överallt och tyvärr
Tror inte 25% hade yrkesutbildning.
Jag fixa värmen ( 400KW) 6 timmar sen åkte jag hem .
Saknar dom riktiga byggbasarna som jag fick
Jobba med på 80 talet
Då var det samarbete och ordning på BPA tiden
Detta måste du ha fel i facit , jag läste att falkn var tokgrym

C Calore skrev:
Detta måste du ha fel i facit , jag läste att falkn var tokgrym
På 80 talet va det dom naturliga ledargestalterna som klev fram födda på 30-40 talet . Då va det ordning
Idag tar dom tyvärr vem som helst Utan erfarenheter. Bara dom har en kurs bakom sig
Det blir inte alltid bra som vi läst från en del skribenter .
Den typen av ledare gjorde sig arbetslaget av med . Nu tyvärr fogar sig den inhyrde då
Inga skyddsnät gäller för dom

SarB
C Calore skrev:
Jag läste nyss lantmäteri kostnad tråden , men ville inte svara i den för då skulle TS tråd bli förstörd, så jag startar en ny.

Konstigt att ni inte gnäller mer om kostnaden för lantmäteri, i den fråga som ställdes så diskuterades kostnader på 250000. Hur i helvete kan det ta 625 timmar att göra lite tryck i en dator ? För en lantmätare borde väl inte ha högre timpeng än en hantverkare ?
Gammal tråd här, men jag kan inte låta bli att svara. Innan man uttalar sig om priset bör man väl skaffa sig kännedom om vad man gör i en lantmäteriförrättning?
"lite tryck i en dator" krävs knappast att man är utbildad lantmätare eller jurist? Det är omfattande utredningar, bedömningar, kontakter mm som behöver utföras och lantmäteriets kostnader prövas regelbundet i domstol dessutom.

Och högre timpeng än en hantverkare? Flera lantmätare sitter inne på femåriga utbildningar, det är väl rimligt att ha en hög timpenning då? Nu är ju alla statligt eller kommunalt anställda förvisso, så vet inte om timpeng är rätt ord att använda.

Och är det verkligen lantmätarens lön som avgör vad lantmäteriet debiterar. Finns det över huvud taget någon bransch där dom anställdas lön reglerar företagets timdebiteringar utom möjligen enmansföretag?

• Gilla
U i CAR och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.