4 446 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Hantverkarens ansvar?
Sida 1 av 2
I förrgår anmälde jag mitt intresse här på sidan ("sök hantverkare") och sökte efter en hantverkare som kunde utföra ett mindre arbete i vårt kök. Jag lämnade en tydlig instruktion om vad som skulle göras:
"Jag behöver omgående hjälp av hantverkare med att montera en diskho och en blandare i kök. Bänkskivan är av kompaktlaminat och diskhon 40 cm, undermonterad och av märket smeg. Hålet för diskhon är utsågat och klart men ej för blandaren som är en standard fm mattsson."
Jag avtalar tid med en firma som kikar på jobbet och vi kommer överens muntligen om vad som ska göras. Idag, kommer två hantverkare från samma firma och utan att fråga sågar hål i bänkskivan för att hålet "var för litet" och börjar montera diskhon ovanifrån!!!
Bänkskivan är således förstörd och vi måste beställa en ny (lev.tid ca 4 veckor). När jag förklarar detta för ansvarig på firman påstår han att han inte visste om hur den skulle monteras och inte vill bekosta den nya! Förutom att han ljuder mig rakt i ansikten finns beställningen svart på vitt i hans mailbox.
Hur går jag vidare? Mina resp. deras skyldighet?
Jag vill naturligtvis ha ersättning för den nya skivan och helst inte ha med dom att göra då det är dags för montering av den nya skivan.
"Jag behöver omgående hjälp av hantverkare med att montera en diskho och en blandare i kök. Bänkskivan är av kompaktlaminat och diskhon 40 cm, undermonterad och av märket smeg. Hålet för diskhon är utsågat och klart men ej för blandaren som är en standard fm mattsson."
Jag avtalar tid med en firma som kikar på jobbet och vi kommer överens muntligen om vad som ska göras. Idag, kommer två hantverkare från samma firma och utan att fråga sågar hål i bänkskivan för att hålet "var för litet" och börjar montera diskhon ovanifrån!!!
Bänkskivan är således förstörd och vi måste beställa en ny (lev.tid ca 4 veckor). När jag förklarar detta för ansvarig på firman påstår han att han inte visste om hur den skulle monteras och inte vill bekosta den nya! Förutom att han ljuder mig rakt i ansikten finns beställningen svart på vitt i hans mailbox.
Hur går jag vidare? Mina resp. deras skyldighet?
Jag vill naturligtvis ha ersättning för den nya skivan och helst inte ha med dom att göra då det är dags för montering av den nya skivan.
Vilka pajaser... 
Har de organisationsnummer så kanske du kan bråka, men det finns ju en viss risk att det enda som händer är att du får lite kostnader för att jaga in pengarna, utan att du får några. Sorgligt, men sant i dagens byggsverige.
Sedan kan du ju alltid berätta vilka det är, så att inte flera använder sig av deras tjänster. Jagar de kunder här, så kan ju deras tilltag i alla fall leda till att de inte kan jaga mer här.
Har de organisationsnummer så kanske du kan bråka, men det finns ju en viss risk att det enda som händer är att du får lite kostnader för att jaga in pengarna, utan att du får några. Sorgligt, men sant i dagens byggsverige.
Sedan kan du ju alltid berätta vilka det är, så att inte flera använder sig av deras tjänster. Jagar de kunder här, så kan ju deras tilltag i alla fall leda till att de inte kan jaga mer här.
Du har rätt. Dom skall betala skivan. Du har gjort avtalet om montering, så du kan inte byta firma ny. Kanske jobbet kostar nu mera, men de har inget alternativ än att göra jobbet ordentligt, om de vill behålla ansiktet.
Hur mycket pengar pratar vi om (för skivan)? Vid lite större slantar skulle jag kontakta en jurist och rådfråga och ev. anlita honom för att hjälpa dig med hantverkarens ansvar. Om denne nu inte anser att dom han gjort något fel.
Om man inte vet hur den skall monteras, tar man inte reda på det då, innan man börjar med att såga hål i en bänkskiva? Jag tycker du skall ta ärende till ARN om du inte får betalt av firman för din extra kostnader. Det är knappast lönt att blanda in Jurister och tingsrätten för jag misstänker att bänkskivan inte kostade allt för många tusenlappar...alf skrev:
- M
Att koppla in en jurist behöver varken ta tid eller kosta särskilt mycket pengar. Ofta räcker det med att en sakkunnig jurist talar om för hantverkaren dennes skyldighet och vad som händer om han envisas med att han har rätt när han inte har det.
tack för supporten.
bänkskivan kostar ca 6000kr, 4 veckors lev.tid.
dessutom skruvade de åt rören för hårt (så att det senare började läcka och vi fick ringa rörmokare)
samt monterade blandaren för nära diskhon.
diskhon är anpassad för att vara undermonterad, hade t o m lagt fram instruktioner från tillverkaren.
håller på att förebereda en skriftlig reklammation då hantevrakren vägrar ringa tillbaka.
är också i kontakt med Brabyggare som ansvarar för tjänsten på nätet.
vad är ARN för något?
bänkskivan kostar ca 6000kr, 4 veckors lev.tid.
dessutom skruvade de åt rören för hårt (så att det senare började läcka och vi fick ringa rörmokare)
samt monterade blandaren för nära diskhon.
diskhon är anpassad för att vara undermonterad, hade t o m lagt fram instruktioner från tillverkaren.
håller på att förebereda en skriftlig reklammation då hantevrakren vägrar ringa tillbaka.
är också i kontakt med Brabyggare som ansvarar för tjänsten på nätet.
vad är ARN för något?
Ytterligare ett exempel på att aldrig göra något utan ett skriftligt avtal.
Själfallet har du rätten på din sida eftersom du så väl definierat arbetena i din annons. Dock är steget från att ha rätt till att få ersättning ibland enormt.
Själfallet har du rätten på din sida eftersom du så väl definierat arbetena i din annons. Dock är steget från att ha rätt till att få ersättning ibland enormt.
jag har nu brevledes skickat en reklammation och begäran om rättelse i form av ersättning till firman. jag har begärt svar om hur dom ställer sig till detta inom 1o dagar (på torsd 24 april) men har inte hört ett ljud.
kommer gå vidare till ARN om de inte betalar och givetvis meddela folk här på forumet om vilka man inte ska jobba med.
kommer gå vidare till ARN om de inte betalar och givetvis meddela folk här på forumet om vilka man inte ska jobba med.
Vad jag förstått är inte ARN tvingande för företag. Det finns ju inget rättskydd i sverige idag mot firmor. Nu är de ni råkat ut för så pass billigt att tom firman i princip vet att ni inte kommer att lägga ut 50.000 på advokat till itngsrätten där de i princip bara kan lägga ned firman så får ni betala allt pga att motparten inte existerar längre. Det är skit. Vi har bråkat med entreprenörer och firmor en hel del genom åren och i princip har vi lkärt oss att om en privat person kan hållas ansvarig, typ dolt fel, kan det vara värt med tingsrätten - annars skit i det, lär av felet och anse dina pengar sumpade........tyvärr.
Antingen är hantverkaren en enskild firma, HB, KB eller AB. Man kan inte bara lägga ner en enskild firma, HB eller KB och slippa skulder, någon ägare har alltid ett personligt betalningsansvar. Ett AB har alltid tillgångar så länge det inte är konkursmässigt.