T tanaris skrev:
Nej, jag har bara koll på IT-branschen och dess ansvarsförsäkringar, men det vore intressant att se formuleringen som gör att inga andra yrkesgrupper än specifikt vvs-montörer får koppla in en blandare.
Rent lagligt får ju vem som helst koppla in en blandare.
Men tror du inte att ditt försäkringsbolag förutsätter att du jobbar inom det område som du har angett när du tecknade försäkringen?
Jag tror en IT-tekniker får problem om han eller hon orsakar en skada utförande ett yrke där denne normalt inte är verksam.

Försäkringsbolag försöker alltid hitta anledningar till att betala ut så lite som möjligt.

H Hallerudsbo skrev:
Klarade sig kaklet eller fick dom göra om det med? ibland står det ju på bänkskivan så man får göra om.
Nej han gjorde inte om kaklet.

T tanaris skrev:
Ja, det låter rimligt. I det här fallet behövs förmodligen snickare, rörmokare, håltagare, målare och kanske även en plattsättare. Och en projektledare som håller ihop allt.

Sedan behövs naturligtvis en redovisningsekonom för att hantera allt kring faktureringarna, det är väl inget en hantverkare ska hålla på med?
jobbet utfördes av en person och kaklet byttes inte ut.

• Gilla
Wawomm
  • Laddar…
A Ade09 skrev:
jobbet utfördes av en person och kaklet byttes inte ut.
men du bör väl rimligtvis veta hur länge hantverkaren var på plats, en dag eller 2? Och än hellre hur många timmar det rörde sig om

H
Hade du allt material eller fick han åka och skaffa bänkskivan och om han behövde något mer i snickar väg?

T
L lordi skrev:
Rent lagligt får ju vem som helst koppla in en blandare.
Men tror du inte att ditt försäkringsbolag förutsätter att du jobbar inom det område som du har angett när du tecknade försäkringen?
Jag tror en IT-tekniker får problem om han eller hon orsakar en skada utförande ett yrke där denne normalt inte är verksam.

Försäkringsbolag försöker alltid hitta anledningar till att betala ut så lite som möjligt.
Jo, naturligtvis. Därav borde en hantverkare som är kompetent nog att både såga till en köksbänk och koppla in en blandare förmodligen inte beteckna sig som "snickare".

På samma sätt som vi inte specificerade exakt vad inom IT vi jobbade med.

Sådana här trådar gör att jag känner att jag gör rätt som lägger pengar på verktyg istället för hantverkare :D

• Gilla
tillskogs och 18 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Jo, naturligtvis. Därav borde en hantverkare som är kompetent nog att både såga till en köksbänk och koppla in en blandare förmodligen inte beteckna sig som "snickare".

På samma sätt som vi inte specificerade exakt vad inom IT vi jobbade med.
Det skulle säkert gå bra, men han/hon bör då uppge för försäkringsbolaget, vid tecknande av försäkringen, att man ska ägna sig åt både snickeri och vvs-arbeten.

• Gilla
1
  • Laddar…
T
Varför spekulera i vad som gjorts? Be hantverkaren specificera sitt arbete.

• Gilla
mugatu
  • Laddar…
O olofh skrev:
men du bör väl rimligtvis veta hur länge hantverkaren var på plats, en dag eller 2? Och än hellre hur många timmar det rörde sig om
Jag flyttade redan innan han kom för att göra jobbet. så jag kan inte säga säkert hur länge han var där för jobbet

H Hallerudsbo skrev:
Hade du allt material eller fick han åka och skaffa bänkskivan och om han behövde något mer i snickar väg?
han köpte bänkskivan själv från ikea

B
Jonas Lundholm Jonas Lundholm skrev:
Klart det kan göra, beror på hur erfaren hantverkaren är. Jobbar du på större firma kan det nog vara lätt att ta dit en kollega som kan hjälpa till, men jobbar du själv eller i småföretag behöver du nog ta mer eget ansvar för att lösa en bredare mängd uppgifter.
Du har så fel så du vet inte

• Gilla
OCDennis
  • Laddar…
B
En snickare tar ju in en röris vid bänkbyte för att slippa problemet med försäkringen. Fullt förståeligt.

• Gilla
JFB och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
Så det vi vet är att du beställde byte av bänkskiva på löpande räkining.

Snickaren handlade själv bänkskivan på IKEA.
Snickaren har troligen tagit in en röris för demontering + montering av blandare (antagligen 1+1h).
Snickaren utförde byte av bänkskiva med infällda rostfria hoar.
Snickaren har hanterat ärendet, rest till dig med bil i två dagar och fakturerat dig för arbetet.

Börja räkna baklänges på hur många timmar det tar.

Utan att veta exakt allt och om jag får tillåtelse att gissa, så har du inte blivit fakturerad för timmar som inte är utförda på totalt 14 arbetstimmar.

• Gilla
Kalastoffel och 2 till
  • Laddar…
14 timmar för en bänkskiva?

Drygt tre timmar för jobbet plus tid för inhandling m.m. låter rimligt speciellt då den var såpass liten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.