20 833 läst ·
105 svar
21k läst
105 svar
Hantverkaren vill ha för mycket betalt
Ja, det låter rimligt. I det här fallet behövs förmodligen snickare, rörmokare, håltagare, målare och kanske även en plattsättare. Och en projektledare som håller ihop allt.Maskintok skrev:
Sedan behövs naturligtvis en redovisningsekonom för att hantera allt kring faktureringarna, det är väl inget en hantverkare ska hålla på med?
Låter som en vanlig företagare..T tanaris skrev:Ja, det låter rimligt. I det här fallet behövs förmodligen snickare, rörmokare, håltagare, målare och kanske även en plattsättare. Och en projektledare som håller ihop allt.
Sedan behövs naturligtvis en redovisningsekonom för att hantera allt kring faktureringarna, det är väl inget en hantverkare ska hålla på med?
poängen är att man ska göra det man är bra på... Och se till att man har ryggen fri om något sker... i dagens samhälle vill många peka ut finger över vad som skett och vem som ligger bakom, har ansvaret..
Är det då inte bra om man har yrkesfolk som skött det som en snickare inte sysslar med på pappret?
Det handler inte om kunskap. Snickaren kanske löser det hur lätt som helst, men om något går fel och det skulle uppstå ett läckage så kommer inte försäkringen täcka detta till fullo.Silver78 skrev:
Det borde rimligen finnas hantverkare som är bra på alla moment i ett så pass enkelt uppdrag, men jag vet inte eftersom jag gör sånt själv.Maskintok skrev:Låter som en vanlig företagare..
poängen är att man ska göra det man är bra på... Och se till att man har ryggen fri om något sker... i dagens samhälle vill många peka ut finger över vad som skett och vem som ligger bakom, har ansvaret..
Är det då inte bra om man har yrkesfolk som skött det som en snickare inte sysslar med på pappret?
Klart det kan göra, beror på hur erfaren hantverkaren är. Jobbar du på större firma kan det nog vara lätt att ta dit en kollega som kan hjälpa till, men jobbar du själv eller i småföretag behöver du nog ta mer eget ansvar för att lösa en bredare mängd uppgifter.B Konsumenten84 skrev:
Nej, jag har bara koll på IT-branschen och dess ansvarsförsäkringar, men det vore intressant att se formuleringen som gör att inga andra yrkesgrupper än specifikt vvs-montörer får koppla in en blandare.Maskintok skrev:
Det rimliga är väl som alltid i dessa diskussioner att den med informationsövertag (snickaren/yrkesmannen) pratar med kunden.
"Hej. Angående vattnet får jag inte skruva av det. Är du normalhändig är det väldigt enkelt och jag föreslår att du gör det själv. Jag kan ta in en röria, men det kostar ju en slant. Vad vill du att vi gör?"
"Hej. Angående vattnet får jag inte skruva av det. Är du normalhändig är det väldigt enkelt och jag föreslår att du gör det själv. Jag kan ta in en röria, men det kostar ju en slant. Vad vill du att vi gör?"
I det här fallet har hantverkaren, enligt TS, dessutom diskat! Risken är nog stor att han kommer att få skaka galler.T tanaris skrev: