hur skulle du förklara väggarnas inbördes räthet och mattans placering då?
alltså det jag provar att få fram men uppenbarligen misslyckas med...

nino skrev:
hur skulle du förklara väggarnas inbördes räthet och mattans placering då?
alltså det jag provar att få fram men uppenbarligen misslyckas med...
Ärligt talat så vet jag inte exakt vad det är du vill få fram med det, det var därför jag tog upp det ;)

Men om man vill ha ytterväggen som facit så är väl frågan bara om mattan är parallell med ytterväggen, och om det i så fall inte ska betraktas som något fel. Fast nu har ju TS redan gett svaret på den frågan, liksom hantverkaren som accepterat reklamationen ;)

Givet att en av väggarna är en yttervägg, men jag vill minnas att TS indirekt bekräftat det.

om rummet är rombformat så är det ju omöjligt att få mattan bra mot alla väggar
Då utgår man, enl TS hantverkare, från yttervägg (den blir facit eller vad man ska kalla det)

Cujo skrev:
Tack för svar!
Har haft fullt upp hela helgen.
Vår åsikt är att felet är som störst där det kommer att synas mest! Inredningen kommer att mer eller mindre dölja eventuella fel på de andra väggarna.
Diskussionen fortsätter som tidigare trots din information om vilken vägg som borde prioriteras! Övriga väggar döljs ju av inredningen.

Om förutsättning finns för att medla in mattan så görs det. Om inte så borde mattläggarn gett råd om annan matta. Om kund ändå vill köra på så blir resultatet därefter. Hur omständigheterna ser ut för TS är dock för oss okänt i det avseendet.

Att utgå från rak yttervägg kan på ett sätt aldrig bli fel men en överläggning med kund måste alltid ske om förutsättningarna är dåliga.

• Gilla
twoody
  • Laddar…
nino skrev:
om rummet är rombformat så är det ju omöjligt att få mattan bra mot alla väggar
Då utgår man, enl TS hantverkare, från yttervägg (den blir facit eller vad man ska kalla det)
Ja visst, men när det ifrågasätts om ytterväggen är rak, vad menar man då?

thomasx skrev:
Yttervägg är alltid rak. Däremot kan den vara konkav/konvex.

thomasx skrev:
har jag gjort det? :)

jag ger upp det tills TS kommer med nån mer bild eller iaf mer info

nino skrev:
har jag gjort det? :)
Faktiskt ;) Jag tror att det fanns några andra inlägg i den riktningen innan också. Du skrev så här

nino skrev:
ja ytterväggen får man väl förmoda att den är rak (om det står så i husAMA eller inte vet jag inte)
Och det var den och de tidigare kommentarerna som föranledde mitt inlägg med förtydligande.

TS har förklarat att mattan inte ligger rak mot någon vägg, samt att väggen med dörren är den enda där man ser lite mer av mattan emot väggen. Därtill har hantverkaren accepterat reklamationen. Så jag tycker att hela denna diskussion om hur fel mattan ligger mot övriga väggar är tämligen ointressant, och att det som TS faktiskt frågar om kanske är vad vi borde ägna oss åt att diskutera, för TS skull; nämligen, vilken åtgärd är rimlig att kräva.

Jag tycker för övrigt att det verkar helt orimligt att alltid linjera mattan mot yttervägg bara för att den är normen för rak (rät?). Man kan ju tex tänka sig exemplet där tre väggar utgör bra passning till en rektangel, men att de gemensamt är sneda mot yttervägg.

Redigerat av moderator:
Skulle inte skriva nå mer...

Jaja finns väl en anledning till att jag blev hantverkare och inte textförfattare :)

Det kan ju vara så att hantverkaren själv inte tyckte det blev så bra trots att han gjort så bra det går att göra, det vet vi ju inte.... Därför kan han ha gått med på en reducering av priset
Men det kan ju vara så också att det går att få det nästan helt bra och han erbjuder rabatt för att slippa göra om.

På en besiktning så kommer det blir godkänt (förutsatt att mattan är korrekt inlagd) tekniskt sett, utseendet bedöms inte mer än att bes.mannen kan ha en egen åsikt.

Är det tätskiktat med folie så går det ev att riva nedre raden och lägga om mattan, är det rollat går det inte.

• Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
De flesta mattläggare jag känner mäter från en vägg till mitten av tröskeln, tar samma mått längst in i rummet och drar ett streck, lägger på 10cm för uppvik och märker ut det på baksidan av mattan, märker ut på tröskel eller på golvet utanför badrummet hur långt mattan ska , viker ihop mattan på djupet och på bredden, limmar golvet och lägger ner den med hjälp av strecken, då kommer mattan att ligga pararellt med väggen man mätte mot, resten blir som det blir.
Endel värmer och viker till uppviket mot en vägg först sen lägger man vikningen mot golv / vägg vinkeln och resten blir som det blir.

Om rummet är väldigt ur vinkel och med klinkermönster så vette 17 hur man ska göra... är rummet dessutom typ 180 brett så är det kört, då har man inget att spela på

Nu är ju jag dataingenjör och inte mattläggare, men för mig hade det varit självklart att utgå från tröskeln om det inte är någon annan vägg som är väldigt framträdande. TS har tidigt sagt att mattan inte ligger rakt mot någon av de fyra väggarna, samt att tre väggar är mer eller mindre dolda av möbler.

Om man tänker sig att man rensar bort alla inlägg i tråden som handlar om vilken vägg som är rak, blir det ens en sida kvar då?
Personligen är jag känslig för vinklar och skulle inte acceptera en kompensation. Jag är glad att jag var hemma och kundre kontrollera pågående arbete när vi gjorde om våra badrum - så att de kunde rätta innan fixet stelnat, en grej hade jag dessutom en bättre, billigare och i min smak snyggare lösning. Fast så brukar man inte göra sade de. Det anses finare på deras sätt sade de. Klumpigt sade jag. Antagligen var de inte vana vid sparsmakade tjejer.

Nu får ni ge er både Thomasx och Polos, diskussioner som åtminstone innefattar tråden är väl en sak även om det kan bli en smula tjatigt men privata påhopp fyller inget syfte överhuvudtaget.

Jag kommer rensa en del, ber om ursäkt om något blir rumphugget av misstag till övriga i tråden.

• Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Tycker nog TS borde sett att mattan låg snett innan kaklet sattes. Hade säkert varit lättare att komma överens med mattläggaren då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.