Vi har isolerat och putsat om vårt hus samt gjort en tillbyggnad - entreprenörens killar har redovisat sin tid och vi har betalt på löpande räkning. Men när det drog över tiden började vi ifrågasätta tidsåtgången och jag sa att jag ville få klart för mig hur mycket återstående arbete, kostnad samt material vi kunde räkna med. Allt för att kunna förbereda banken på ev ytterligare lån osv

En vecka in i juni fick vi reda på att det skulle bli ca 300 ksek till för målare och putsning av resterande fasadytor, övrigt arbete samt återställning. Han sa då att han räknade med att de skulle vara klara slutet juni
Nu en vecka in i juli så har det dragit iväg till 470 ksek och de har nog en veckas arbete kvar. Hur skall man förhålla sig till ngt sånt?
E har inte förvarnat oss om att estimatet början av juni skulle spricka, men jag anade såklart det när jag såg första 3 veckornas fakturor dimpa ned. Vad har jag för situation egentligen? Kan jag hävda att +15% borde gälla från detta estimat?
Hittills har vi betalat på 10 dagar, kan jag åtminstone kräva att vi gör upp en betalningsplan på kvarvarande arbete? Avtalet är som sagt löpande räkning med avtalat timpris.
Kvaliteten på arbetet är bra - bara grymt långsamma och dålig projektledning som jag uppfattar det som

Tog ni en offert innan det startade?

Uppskattningen på 300’ för återstående borde anses vara en prisuppskattning, som inte får dras över mer än 15%. Sedan kan man komma in i resonemang om oväntade problem, men sådana skall i så fall anmälas direkt när de uppkommer.

• Gilla
klavholmen
  • Laddar…
Det låter också rätt högt med 470000 uppjobbat på 4 veckor. I den typen av projekt. En liten utbyggnad och lite fasadarbete är ju inget arbete för 5-6 gubbar konstant i 4 veckor.

• Gilla
klavholmen
  • Laddar…
T Tompafix skrev:
Tog ni en offert innan det startade?
På själva putsarbetet fick vi ett pris på allt. Tillbyggnad och extra arbete inne i huset visste vi skulle bli svårt att bedöma, så där kom vi överens om att det får bli timpris
Men det är just putsandet som drar ut på tiden samt fasadmålning

H hempularen skrev:
Det låter också rätt högt med 470000 uppjobbat på 4 veckor. I den typen av projekt. En liten utbyggnad och lite fasadarbete är ju inget arbete för 5-6 gubbar konstant i 4 veckor.
Nu är det ju materiel i de pengarna med, men även materialet var ju inkluderat i hans estimat. Men jag ville se om fler tycker att det egentligen är en prisuppskattning som jag kan luta mig åt. Vi får väl gå halva vägen var tänker jag på det som skjuter över hans prisuppskattning

K klavholmen skrev:
På själva putsarbetet fick vi ett pris på allt. Tillbyggnad och extra arbete inne i huset visste vi skulle bli svårt att bedöma, så där kom vi överens om att det får bli timpris
Men det är just putsandet som drar ut på tiden samt fasadmålning
Om ni har löpande på det utöver fasadjobbet undrar jag om ni har något att komma med, under förutsättning att byggaren kan speca timmar/material?
Har ni uppskattade 300' på papper eller har ni fått det muntligt?
Sen är det självklart rätt att ifrågasätta en så pass stor ökad kostnad.

K
Hur mycket har det hela kostat totalt? Känns väldigt riskabelt att beställa jobb för en halv miljon och köra det på löpande räkning..

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Om ni har löpande på det utöver fasadjobbet undrar jag om ni har något att komma med, under förutsättning att byggaren kan speca timmar/material?
Har ni uppskattade 300' på papper eller har ni fått det muntligt?
Sen är det självklart rätt att ifrågasätta en så pass stor ökad kostnad.
Jag har det på mail, där det uttryckligen står att jag vill ha det specat vad både material och mantimmar kommer gå på i kostnad kvarvarande arbete. Fick då 100 ksek målning och 200 ksek för puts och resterande jobb. E specar varje dag timmar och vilka gubbar som är på plats, men inte vilket arbete var o en utför. Material får jag fakturakopior på. Men det skall väl vara en skälighet i vad som konsumeras av tiden, oavsett?

K kniv skrev:
Hur mycket har det hela kostat totalt? Känns väldigt riskabelt att beställa jobb för en halv miljon och köra det på löpande räkning..
Vi har jobbat med en här killen i många år och han samt hans gubbar är väldigt noggranna o bra, MEN de har inte genomfört ett arbete med flera delar involverat tidigare. Där underskattade vi hans förmåga, men det var viktigast för oss att vi vet att allt som görs blir med bra kvalitet. Där var vi beredda att ta extra kostnad.
Men samtidigt måste ju det finnas en rimlighet och därför var jag tydlig att jag måste veta var vi landar, eftersom jag såg att han inte hade koll på planeringen när väl putsandet på fasaden drog igång
Putsofferten 700 ksek och vi har hamnat på 1 mille i runda slängar, sen har materialet gått upp lite sedan offerten så den får jag svälja

Swedbank har sammarbete med fastighetsbyrån, så jag behövde inte betala för mäklarens tid. Swedbank ringer helt enkelt upp mäklaren och dubbelkollar att jag inte ljugit när jag rapporterat priset.

Vi målade om alla rum och tak inne. 180m2. Vi köpte det sommaren 2020 och nu knappt 2 år senare gick vi från 1.7-2.3milj i värdering. Vi misstänkte att vi lyckades köpa huset billigt (före visning/annonsering).

Så nu måste vi vänta 3 år tills man eventuellt kan sänka amorteringen till 1% :/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.