C _Claes_ skrev:
Tack för era svar!

Nej, jag tog en närmre titt och det såg inte ut som att de satt ihop. De är inte målade heller eftersom täckskivan ovan också är i högblank folie. Vill ha det så billigt som möjligt under förutsättning att det blir snyggt och fackmannamässigt gjort. Och när en situation uppstår när beslut måste fattas som eventuellt innebär merkostnad förväntar jag mig att arbetsledaren ringer mig och frågar. Hade alla gånger betalat för en arbetsdag extra för att slippa kablar i skåpen. Och med en list inne i skåpet tappar man ju lite utrymme.

Om du läser mitt inlägg igen så var placering ovanpå skåpen en frågeställning. Huvudsaken är att dragningen inte skulle vara synlig.

Dessutom sticker det nu upp en massa skruvar i skåpen pga att fel skruvhuvuden använts(?), eller snarare för att han gjort ett lapptäcke istället för att använda endast en enda 60 cm djup täckskiva som jag köpt och lämnat i lägenheten (maxdjupet är 55 cm).

[bild]

Läxan är väl att man får övervaka arbetet mer noggrant nästa gång.
ja, om det där är i botten på skåpet de skruvarna sitter, så känns verkligen valet av skruvar märkligt. Kommer ju repa både det ena och andra. Skulle heller inte vilja skjuta in vinglas där.

Övervaka, eller ännu hellre göra själv tänker jag när jag ser sådant.

• Gilla
  • Wow
JustDoIt och 15 till
  • Laddar…
T
O oddan skrev:
Tycker det ser förjävligt ut och hade aldrig nöjt mig med det där. Är 100% på TS sida här. Om det så tar 2 extra dagar så hade dom fått ta det för att göra ett snyggare jobb.

Edit: Om det så innebär att montera ner hela köket
Men då hade nog tråden handlat om "Elektrikern skruvade ner hela köket för att dra kablar och fakturerar mig jättemycket utan att ha stämt av med mig innan"..

Aldrig blir man nöjd.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
beqen och 108 till
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Men då hade nog tråden handlat om "Elektrikern skruvade ner hela köket för att dra kablar och fakturerar mig jättemycket utan att ha stämt av med mig innan"..

Aldrig blir man nöjd.
Nej, det hade den inte gjort. Men man måste ju ringa kunden och stämma av när man står inför ett beslut som antingen innebär en taskig lösning eller en merkostnad.

• Gilla
  • Älska
shtob och 31 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Är det inte fackmannamässigt?
Att förlägga kablar liggande löst, helt oskyddat och utan dragavlastningar på nedersta hyllan i ett köksskåp är inte ett fackmässigt utförande.

• Gilla
GreenYoda och 41 till
  • Laddar…
Hej

Det där bör du ta med elektrikern då det är värdens näst lättaste jobb att göra (det lättaste har han redan utfört...).

Sätt lämplig täcklist i det begagnade köket och byt till skruv som inte sticker upp, bemödar man sig att lägga skruvarna flush med skåpbotten så borde du vara nöjd, annars folier skåpbotten eller endast skruvskallarna.

Ja elektrikern borde gjort detta då det ser ut som elsystemet i en gammal Epatraktor, men annars fixar du det själv, det går fortare än att jaga elektrikern.

Lycka till

/W

• Gilla
Gavialen och 9 till
  • Laddar…
T
C _Claes_ skrev:
Men man måste ju ringa kunden och stämma av när man står inför ett beslut som antingen innebär en taskig lösning eller en merkostnad.
Det håller jag med om.

Men som sagt en kabellist så kommer det inte synas eller en list som distans nere och uppe och sen skruva dit en vitmålad masonitskiva mot så blir det som en falskvägg där du kan gömma mer saker bakom.

• Gilla
YFE3N2 och 3 till
  • Laddar…
Det är draget snarlikt i vårt kök, dock 230V-kabel inne i hörnet som är snyggt klamrad som går till ett uttag för spottar.

Täckskivorna under skåpen är dock skruvade med försänkta skruvar, hos dig har de nog tänkt lite fel.. Måste vara enkelt att åtgärda.

• Gilla
Maria Anna och 1 till
  • Laddar…
R
O oddan skrev:
Tycker det ser förjävligt ut och hade aldrig nöjt mig med det där. Är 100% på TS sida här. Om det så tar 2 extra dagar så hade dom fått ta det för att göra ett snyggare jobb.

Edit: Om det så innebär att montera ner hela köket
Ja bara ts betalar! Eller menar du att de skulle gått på elektrikern bekostnad?

• Gilla
Lgströ och 3 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Är det inte fackmannamässigt?
?

• Haha
  • Gilla
arasmus och 10 till
  • Laddar…
R
K Kane skrev:
?
[bild]
En list på det där i gamla kök så är dalen biff. Vem orkar bry sig egentligen om en list bakom en bunt tallrikar o skit

• Gilla
  • Wow
Appendix och 6 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Det är draget snarlikt i vårt kök, dock 230V-kabel inne i hörnet som är snyggt klamrad som går till ett uttag för spottar.

Täckskivorna under skåpen är dock skruvade med försänkta skruvar, hos dig har de nog tänkt lite fel.. Måste vara enkelt att åtgärda.
Ja, de byter till försänkta skruvar efter att jag påpekat att ffa. nedersta hyllan i hörnskåpet är oanvändbar :rofl:

• Gilla
Lalizita och 6 till
  • Laddar…
R Rörmokaren84 skrev:
Ja bara ts betalar! Eller menar du att de skulle gått på elektrikern bekostnad?
Det är klart att en hantverkare ska ta mer betalt om en kunds önskemål innebär mer jobb.

Att bara göra enklaste (och fulaste) lösningen utan att fråga kunden är ett grovt övertramp. Det dom nu har gjort hade jag ansett vara en skada på skåpen (om det var mitt kök). Jag hade krävt spackling och ommålning av alla skåp.

• Gilla
  • Haha
_Anders_ och 14 till
  • Laddar…
Att plannera installationen och välja rätt utrustning är typ halva jobbet. De där spottarna har en riktigt fet kabelhärva som nästan är omöjlig att trolla bort.

• Gilla
helder och 3 till
  • Laddar…
Skönt du är nöjd med utseendet utvändigt då har de lyckats bra där. Hm jag skulle be om en list som döljer sladdarna. Där samlas ju bara en massa damm annars. En list tar inte så stor plats och man glömmer den snabbt. Mycket jobb ta ned skåp tänker jag. Skruvarna var ju inte snyggt gjort, ta upp det med arbetsledaren Bra tillfälle för lite vidareutbildning av de som utfört sysslan.

• Gilla
Jkgbg och 1 till
  • Laddar…
Lägg ett "extra" hyllplan på nedersta hålet i hålraden, eller på någon lämplig distans (ca 2cm ovanför botten) Sen sätter du en tillsågad bit som täcker springan mellan botten och hyllplan utåt. Så gjorde vi när vi byggde vårt IKEA kök. Då doldes även transformatorerna i dessa hålrum och vi kunde ha infällda eluttag under skåpen osv.

Det extra hyllplanet kan du t ex fästa på lämpligt ställe med en enda skruv om du vill fixera det. Kan i vissa fall vara bra att enkelt kunna lossa om du ska dra om kablar osv.

Går ganska snabbt att göra. Det enda är att man kan behöva jacka ur lite i hyllplanet för att gångjärnen ska få plats.

Att det blir en "tjock botten" när du öppnar dörrarna är det inget man tänker på.

• Gilla
helder och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.