19 178 läst ·
46 svar
19k läst
46 svar
Hantverkare vill häva avtal
Det är väl bara att ni båda river kontrakten, träffas och riv eller riv var för sig om man nu behöver göra det fysiskt.
Annars får väl hantverkaren skicka ett mail/brev där han avsäger sig uppdraget och du godkänner det.
Svårare än så behöver man väl inte göra det
Annars får väl hantverkaren skicka ett mail/brev där han avsäger sig uppdraget och du godkänner det.
Svårare än så behöver man väl inte göra det
Nope, men frågade för att vara på den säkra sidan. Hantverkaren kanske inte går med på att riva avtalet utan kanske hänvisar till någon paragraf där det står att han har rätt att flytta fram uppdrag en viss tidsperiod eller liknande.nino skrev:
Ja det är väl bara att fråga, få fram hantverkare som man litar på att är duktiga är nog inte så enkelt för en firmaP Primus70 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Som sagt, det verkar som hantverkaren helt klart kan hävda att problemet är utanför hans kontroll. OM hantverkaren inte accepterar att avtalet hävs, då blir det lite mer komplicerat. Men jag är rätt säker på att du som beställare kan häva avtalet om det blir en avsevärd försening.
Men det låter ju som att hantverkarfirman hittills skött det klanderfritt, så ni kan säkert komma överens om en rimlig lösning.
Men det låter ju som att hantverkarfirman hittills skött det klanderfritt, så ni kan säkert komma överens om en rimlig lösning.
Hur viktigt är det att det sker just den tiden?
Det kan såklart finnas skäl för dig att göra renoveringen just nu (varmt ute, semester bokad på annan plats, tillgång till annat boende under tiden, annan renovering som hänger på detta och så vidare) men det kan ju vara en diskussion med hantverkaren, om de kan tänka sig att ge en viss rabatt på arbetet.
Jag skulle gärna stödja ukrainare och om detta betyder att de har jobb framåt så skulle det kännas bra.
Det kan såklart finnas skäl för dig att göra renoveringen just nu (varmt ute, semester bokad på annan plats, tillgång till annat boende under tiden, annan renovering som hänger på detta och så vidare) men det kan ju vara en diskussion med hantverkaren, om de kan tänka sig att ge en viss rabatt på arbetet.
Jag skulle gärna stödja ukrainare och om detta betyder att de har jobb framåt så skulle det kännas bra.
Har inte puttes nummer men de är nog honom som har svaret på frågan.A avdpos skrev:
Vad jag ser i media så verkar han inte bry sig om ett badrum i Sverige denna vecka heller.
Så att kräva svar av hantverkaren....
De har nog som sagt viktigare saker att fundera på just nu.
Man kan ju se det så här också; om byggarens ordinarie gubbar inte är tillgängliga, och du tvingar igång arbetet ändå, så måste han skaffa annat folk, som kanske inte är lika duktiga, och då får du ett undermåligt arbete att klaga på också....
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 390 inlägg
Står inte starttid och slutförande i avtalet?
Är det så och du vill ta in någon annan istället om dom vill ha tidsförlängt, jag hade dock själv inte gjort mer än att riva avtalet i samråd med dom iom rådande situation.
Hade känts som att strö salt i såren kanske...?
dock undrar jag om dom kommer undan med detta, varför skulle kriget påverka sveriges entreprenader. Att dom har folk från ukraina kan ju inte du veta när du signerar papper.
Ungefär som komma undan med vite för att det pågår krig nånstans i afrika...? (Menar ej att förminska det som händer, men sverige ligger ej i krig ännu)
Är det så och du vill ta in någon annan istället om dom vill ha tidsförlängt, jag hade dock själv inte gjort mer än att riva avtalet i samråd med dom iom rådande situation.
Hade känts som att strö salt i såren kanske...?
dock undrar jag om dom kommer undan med detta, varför skulle kriget påverka sveriges entreprenader. Att dom har folk från ukraina kan ju inte du veta när du signerar papper.
Ungefär som komma undan med vite för att det pågår krig nånstans i afrika...? (Menar ej att förminska det som händer, men sverige ligger ej i krig ännu)
Om avtalet är korrekt utformat så behöver du bryta det innan du kan gå in i ett nytt avtal (anlita en ny entreprenör) det är få entreprenörer som håller fast vid ett avtal om dom inte har yrkesarbetare tillgängliga, dom flesta är glada att slippa.P Primus70 skrev:Nej, jag skämtar inte. Det är till exempel en av de punkterna jag funderar över. Kan jag anlita någon annan eller gör jag mig skyldig till avtalsbrott då? Det finns trots allt påskrivna papper. Bara för att förtydliga för alla som läser. Jag är inte ute efter att kräva skadestånd!! Dock är detta en unik situation så jag behöver hjälp med hur man bör agera/tänka i detta fall.
Men.
Om man ska tolka det avtalsmässigt och inte humanistiskt som jag tycker man ska göra när det är krig mindre än 80 mil från Sverige.
så
Arbetet med ditt badrum ska göras i juli, hur kan entreprenören veta nu att han inte har personal tillgänglig i juli?
Slutsats: prata med kontrakterad entreprenör om att bryta avtalet utan att någon av parterna är skyldig att betala den andre någonting
och sen hoppas jag att Ukraina vinner kriget.
/M
Låter märkligt. Är killarna 18-60 år blir det inget av att ta hand om någon familj då de måste ut och kriga. Känns smartare att stanna i Sverige då