plåtrickard plåtrickard skrev:
Nu var det ioförsig utländska hantverkare som åkte hem när länder började stänga ner..
sverige var det landet som inte stängde ner har plåtslagare bekanta som jobba vidare samma med rörmokare

BirgitS
M maria01 skrev:
sverige var det landet som inte stängde ner har plåtslagare bekanta som jobba vidare samma med rörmokare
Vad bra, men det hindrar inte att byggbranschen i stort rapporterade att många (inte alla) utländska arbetare åkte till länderna där de hade sina familjer/släkt.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Jag jobbade åxå vidare utan problem...
Men utländska arbetare valde att åka hem innan gränser och länder stängde..

plåtrickard plåtrickard skrev:
Jag jobbade åxå vidare utan problem...
Men utländska arbetare valde att åka hem innan gränser och länder stängde..
polaren har 4 polacker 2 från litauen alla stanna och 2 ukraina alla stanna

BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra, men det hindrar inte att byggbranschen i stort rapporterade att många (inte alla) utländska arbetare åkte till länderna där de hade sina familjer/släkt.
ts skrev inte utlänska?

BirgitS
M maria01 skrev:
ts skrev inte utlänska?
De utländska arbetarnas beteende påverkar förstås arbetsmarknaden för alla arbetare.

BirgitS BirgitS skrev:
De utländska arbetarnas beteende påverkar förstås arbetsmarknaden för alla arbetare.
vad skrev ts

BirgitS
M maria01 skrev:
vad skrev ts
Det här:
Torbjärn Torbjärn skrev:
Tjena, ni som jobbade som hantverkare under pandemin 2020-2023, hur var det?

Påverkades ni något med restriktioner, antal uppdrag, lön mm?
Då är det väl intressant med all information om hur pandemin påverkade hantverkare.

Tror du att det var svenska hantverkare som flydde till andra länder när pandemin började eller vad håller du på och tjafsar om egentligen?

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det här:

Då är det väl intressant med all information om hur pandemin påverkade hantverkare.

Tror du att det var svenska hantverkare som flydde till andra länder när pandemin började eller vad håller du på och tjafsar om egentligen?
du är den enda som skrev utländska arbetare inte TS så vad vill du tjafsa om

BirgitS
M maria01 skrev:
du är den enda som skrev utländska arbetare inte TS så vad vill du tjafsa om
Du får väl nöja dig med att TS gillade mitt inlägg och tyckte att det var intressant, och därmed tydligen ansåg att det var bra information om de utländska arbetarna.

• Haha
maria01
  • Laddar…
Jag sa upp mig precis i årsskiftet 19-20 och startade upp egen elfirma. Jag var nojig att det inte skulle finnas något att göra men det blev tvärtom...
Jag jobbar mycket åt privatpersoner och tar mig an mindre jobb, så i princip alla ville ha hjälp under tiden de var tvugna att "jobba" hemma.
Så för mig blev det ett uppsving men tyvärr var det många som inte hade samma lycka...

• Gilla
Torbjärn och 1 till
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Jag tänker om det kommer en ny pandemi, vad skulle hända med byggbranschen då?
Det är inte OM det kommer en pandemi utan NÄR nästa pandemi kommer.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Tjena, ni som jobbade som hantverkare under pandemin 2020-2023, hur var det?

Påverkades ni något med restriktioner, antal uppdrag, lön mm?

Med vänlig hälsning,

Torbjärn
Detta låtsas virus gör det inga dåligt för mina affärer iallafall, mitt rörfirma gjorde bästa resultat då.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Skulle man kunna förbereda sig på något smart sätt ifall man jobbar som hantverkare för att säkra inkomsten under en ny pandemi?

🤔

BirgitS
Bygga upp en buffert så att man inte är känslig för ändringar i efterfrågan, oavsett om de beror på en pandemi eller en lågkonjunktur. Det senare är ju vanligare än det första.

• Gilla
Anonymiserad 23608 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.