Byggahus.se

Hantverkare tar in kollegor

1. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Hade väl räckt med att han sagt "skulle tippa på runt XXh, men jag kan inte ge dig en riktig tidsuppskattning utan att titta på jobbet ordentligt."

• Laddar…
  2. Appendix
    Husägare · Nivå 11
    Samtidigt blir ju situationen som den är när muntligt är princip lika bindande som skriftligt.
    Man märker ju att hantverkare råkar ut för besvärliga kunder.

Även om det i denna tråd är TS som råkat illa ut.

3. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Det där med spann är mycket klokt. Kan inte missförstås och binder inte upp företagaren för lågt. Jag har för mig att det är just ett spann som står som ett exempel i konsumenttjänstagens propositionen från 80-talet.

4. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    @Appendix
    Har svårt att tro att om man är tydlig med att man vill räkna ordentligt på jobbet för att kunna ge en bindande uppgift så kommer det bli till bekymmer.

Dessutom så lär hantverkaren inte vilja påbörja arbetet utifrån de höftade uppgifterna utan vill göra en ordentlig tidsuppskattning först, vilken man sedan får kunden att godkänna (med fördel på ett lagringsbart sätt) innan man påbörjar någon arbete, godkänner kunden inte de nya uppgifterna är det bara att tacka nej till jobbet (likväl som kunden kan tacka nej om det nu visar sig vara ett betydligt mer kostsamt jobb än först uppskattat).

• Laddar…
  5. Tomtom79
    Medlem · Nivå 9
    Ja, anledningen till reglerna är ju att hantverkaren anses ha sån kunskap om sitt yrke att han kan ge ett intervall som möjligen kan överstigas med 15% men åtminstone ger kunden chans att ta ett rimligt beslut. Att bara ge nedre gränsen är väl ok om man är så säker att intervallet inte blir större än 15% men kan man inte det så säg intervallet och gärna vad som kan göra att man hamnar kring den lägre gränsen... ( snacka inte bort halva dagen, städa undan Mingvaserna innan elektrikern kommer...)

6. C
    Medlem Nivå 6
    Även om man lämnar offerter och förklarar i detalj, så förstår ofta inte kunder och dem gnäller och tjatar i efterhand. Sedan så hotar dem med ARN och advokater. Även om företaget skulle få rätt så kostar det mkt och ofta så får företaget ge sig.

Små företag är ju bara 1 eller 2 personer. Det är inte ett FÖRETAG så som lagen verkar tro.

Jag håller med dem elektrikerna.

7. Tomtom79
    Medlem · Nivå 9
    Jo, det är precis det de är. De har det kunskapsövertag som lagen är till för att hantera. Företagaren vet precis vad saker kostar, inom vilket spann arbetstiden kan variera och vad som är normalt. Kunden vet oftast ingenting om det mer än vad grannens renovering enligt uppgift kostade.

Oavsett om man är 1 eller 100 anställda i företaget vet denna enormt mycket mer om sitt yrke och inte minst sin enskilda kompetens som hantverkare än kunden. Därför är lagen skriven som den är.

Har man de problem du beskriver så är man antingen dålig på att kommunicera information, överskattar sin kompetens eller slirar på uppskattningarna för att vinna jobb man egentligen inte är kompetent/effektiv nog att konkurrera om.

8. N
    Medlem · Nivå 9
    En annan aspekt som glöms bort till 99% är regleringen kring sk. Ensamarbete.
    Inte helt enkelt att förklara så här på ett konsumentforum men ytters enkelt förklarat: A.givaren skall göra riksbedömmning inför varje jobb......eller en generell. Finns risker kopplat till ensamarbete förhindras detta genom att vara två. Här blir det svårt.......
    Vad händer när a.tagare 1 sågar sig i näven med cirkelsågen hemma hos kunden. Finns här en risk? Finns behovet av att vara 2 på arbetsplatsen? När är det "säkert" att jobba själv som hantis?

9. C
    Medlem Nivå 6
    Man måste slira om man vill tjäna pengar. För kunden köper ALLTID det billigaste. Det är på det sättet ofta som större aktörer uppstått, som tex Polarpumpen som egentligen inte kan någonting utan lejer ut montage till de som kan. Numera har de skaffat sig en egen montage firma som pressar priser på montage för de gör ju ändå vinsten på materialet.

10. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Har man klara och tydliga underlag så har jag väldigt svårt att tro att kunden har något att hämta, betvivlar även att det kommer någon längre väg i de rättsliga instanserna. Visst, det finns rötägg till kunder, men jag tro inte de är så vanliga som du vill låta påskina, snarare handlar det om hantverkare som brustit i sin kommunikation till kund.

Småföretag är just ett företag, sen att många inte insett att vara egenföretagare är mer än att bara göra hantverksbiten.
    (Man kan fråga sig varför bygglinjen på gymnasiet inte innehåller en bit egenföretagande också, skulle vara guld värt för många att känna till Konsumenttjänstlagen ifall de skulle starta eget).

11. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Slirar du i anbudet för att skaffa dig en konkurrensfördel hoppas jag verkligen kunden drar dig inför ARN och vinner. Det är just sånt KTjL ska motverka...

12. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Nivå 10
    Ehhh, va? Behöver du slira för att tjäna pengar hoppas jag att ingen vill anlita dig. Och ditt tvärsäkra påstående att kunden alltid väljer det billigaste stämmer inte för fem öre.

• Laddar…
  13. A
    Medlem Nivå 15
    Du lär väl knappast sätta företaget i konkurs för att du betalar det offererade priset. Elektrikerna får jobba lite längre nån annan dag bara, för att kompensera.

Han får se det som lärpengar, helt enkelt. Han har, i och för sig ofrivilligt, köpt sig en kurs i att alltid göra ordentliga förstudier innan han lämnar ett fast pris.

14. M
    Medlem Nivå 3
    Så funkar det inom de flesta branscher inte bara hantverkare. Däremot är det fel, håller med.

15. C
    Medlem Nivå 6

Jag gör det inte, men jag vet firmor som gör det och dess har gått från 10M i omsättning till 140M .

Majoriteten av kunder väljer ALLTID det billigaste i min värld, för den tror att alla värmepumpar funkar på likvärdiga sätt, det gör dem såklart , men om distributionen inte klarar mer än 1/3 del av flödet så stiger kondenseringen och maskinen fungerar dåligt och sparar inte in det den kan samt går sönder tidigare. Dessutom sparar många firmor in på BLV och andra basala saker.
    Detta är bara fakta.

Och 1 sak till, blanda inte ihop mig med dessa fuskare, försök att ha lite fantasi och se en generaliserande bild av debatten. Givetvis väljer inte alla kunder det billigaste men den stora massan ( den man måste nå om man vill tjäna mkt pengar ) gör det. Det är den överväldigande anledningen till att jag personligen nog kommer lägga ned företagandet och bli anställd. Man måste helt enkelt fuska lika mkt som alla andra om man vill lyckas, och det ligger inte för mig.

Redigerat 17 maj 14:28