41 746 läst ·
178 svar
42k läst
178 svar
Hantverkare tar in kollegor
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Hade väl räckt med att han sagt "skulle tippa på runt XXh, men jag kan inte ge dig en riktig tidsuppskattning utan att titta på jobbet ordentligt."Appendix skrev:
Jag har ett intressant inspel.
Var ute och pratade med elektrikerna som jobbade på grannens tomt. Frågade efter visitkort och om de kunde höfta ett pris för "jobb XX".
Svaret jag fick var "Då mina prisuppskattningar till privatpersoner blir bindande +15% så kommer jag gärna förbi en dag och uppskattar jobbet. Men jag kan aldrig höfta längre".
Samtidigt blir ju situationen som den är när muntligt är princip lika bindande som skriftligt.13th Marine skrev:
Man märker ju att hantverkare råkar ut för besvärliga kunder.
Även om det i denna tråd är TS som råkat illa ut.
Det där med spann är mycket klokt. Kan inte missförstås och binder inte upp företagaren för lågt. Jag har för mig att det är just ett spann som står som ett exempel i konsumenttjänstagens propositionen från 80-talet.Appendix skrev:
De som bytte elen i samband med min köksrenovering gav ett spann.
Om elen är dragen bra och all balansering av faser är utförd kostar det XX timmar.
Om vi måste utreda all dragning och det finns snedlaster kostar det XX timmar.
Det hamnade 2000 kr över den lägre gränsen vilket berodde på att de var tvugna vara på plats en ytterligare dag. Så jag var/är nöjd.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
@Appendix
Har svårt att tro att om man är tydlig med att man vill räkna ordentligt på jobbet för att kunna ge en bindande uppgift så kommer det bli till bekymmer.
Dessutom så lär hantverkaren inte vilja påbörja arbetet utifrån de höftade uppgifterna utan vill göra en ordentlig tidsuppskattning först, vilken man sedan får kunden att godkänna (med fördel på ett lagringsbart sätt) innan man påbörjar någon arbete, godkänner kunden inte de nya uppgifterna är det bara att tacka nej till jobbet (likväl som kunden kan tacka nej om det nu visar sig vara ett betydligt mer kostsamt jobb än först uppskattat).
Har svårt att tro att om man är tydlig med att man vill räkna ordentligt på jobbet för att kunna ge en bindande uppgift så kommer det bli till bekymmer.
Dessutom så lär hantverkaren inte vilja påbörja arbetet utifrån de höftade uppgifterna utan vill göra en ordentlig tidsuppskattning först, vilken man sedan får kunden att godkänna (med fördel på ett lagringsbart sätt) innan man påbörjar någon arbete, godkänner kunden inte de nya uppgifterna är det bara att tacka nej till jobbet (likväl som kunden kan tacka nej om det nu visar sig vara ett betydligt mer kostsamt jobb än först uppskattat).
Ja, anledningen till reglerna är ju att hantverkaren anses ha sån kunskap om sitt yrke att han kan ge ett intervall som möjligen kan överstigas med 15% men åtminstone ger kunden chans att ta ett rimligt beslut. Att bara ge nedre gränsen är väl ok om man är så säker att intervallet inte blir större än 15% men kan man inte det så säg intervallet och gärna vad som kan göra att man hamnar kring den lägre gränsen... ( snacka inte bort halva dagen, städa undan Mingvaserna innan elektrikern kommer...)Claes Sörmland skrev:
13th Marine skrev:
@Appendix
Har svårt att tro att om man är tydlig med att man vill räkna ordentligt på jobbet för att kunna ge en bindande uppgift så kommer det bli till bekymmer.
Dessutom så lär hantverkaren inte vilja påbörja arbetet utifrån de höftade uppgifterna utan vill göra en ordentlig tidsuppskattning först, vilken man sedan får kunden att godkänna (med fördel på ett lagringsbart sätt) innan man påbörjar någon arbete, godkänner kunden inte de nya uppgifterna är det bara att tacka nej till jobbet (likväl som kunden kan tacka nej om det nu visar sig vara ett betydligt mer kostsamt jobb än först uppskattat).
Även om man lämnar offerter och förklarar i detalj, så förstår ofta inte kunder och dem gnäller och tjatar i efterhand. Sedan så hotar dem med ARN och advokater. Även om företaget skulle få rätt så kostar det mkt och ofta så får företaget ge sig.MathiasS skrev:
Små företag är ju bara 1 eller 2 personer. Det är inte ett FÖRETAG så som lagen verkar tro.
Jag håller med dem elektrikerna.
Jo, det är precis det de är. De har det kunskapsövertag som lagen är till för att hantera. Företagaren vet precis vad saker kostar, inom vilket spann arbetstiden kan variera och vad som är normalt. Kunden vet oftast ingenting om det mer än vad grannens renovering enligt uppgift kostade.C Calore skrev:Även om man lämnar offerter och förklarar i detalj, så förstår ofta inte kunder och dem gnäller och tjatar i efterhand. Sedan så hotar dem med ARN och advokater. Även om företaget skulle få rätt så kostar det mkt och ofta så får företaget ge sig.
Små företag är ju bara 1 eller 2 personer. Det är inte ett FÖRETAG så som lagen verkar tro.
Jag håller med dem elektrikerna.
Oavsett om man är 1 eller 100 anställda i företaget vet denna enormt mycket mer om sitt yrke och inte minst sin enskilda kompetens som hantverkare än kunden. Därför är lagen skriven som den är.
Har man de problem du beskriver så är man antingen dålig på att kommunicera information, överskattar sin kompetens eller slirar på uppskattningarna för att vinna jobb man egentligen inte är kompetent/effektiv nog att konkurrera om.
En annan aspekt som glöms bort till 99% är regleringen kring sk. Ensamarbete.Mikael_L skrev:
Jag, med lite insyn i branschen, vill påstå att allra vanligast är det att det är en lärling eller praktikant.
Åfan, Henrik kan inte hänga med Jörgen och Bosse idag, för de ska till nnnn där det krävs godkännande (eller ja vad som helst). Vem ska vi skicka han med?
Och annars är det arbetsbrist i firman, så man skickar med en extra gubbe för att han inte ska sitta och dricka kaffe i fikarummet hela dagen (men det är och har nog varit rätt ovanligt i flera år nu).
Sen har vi tillfällena då det faktiskt behövs två gubbar för ett litet moment, men sen kanske den andra hänger kvar där onödigt länge, av någon orsak. Jag vet några möjliga orsaker, att nästa jobb är inbokat i tid med god marginal, är nog det vanligaste.
Men att cheferna skulle skicka två st i onödan bara för att det är trevligt med lite sällskap, det finns nog inte på kartan.
Inte helt enkelt att förklara så här på ett konsumentforum men ytters enkelt förklarat: A.givaren skall göra riksbedömmning inför varje jobb......eller en generell. Finns risker kopplat till ensamarbete förhindras detta genom att vara två. Här blir det svårt.......
Vad händer när a.tagare 1 sågar sig i näven med cirkelsågen hemma hos kunden. Finns här en risk? Finns behovet av att vara 2 på arbetsplatsen? När är det "säkert" att jobba själv som hantis?
Man måste slira om man vill tjäna pengar. För kunden köper ALLTID det billigaste. Det är på det sättet ofta som större aktörer uppstått, som tex Polarpumpen som egentligen inte kan någonting utan lejer ut montage till de som kan. Numera har de skaffat sig en egen montage firma som pressar priser på montage för de gör ju ändå vinsten på materialet.Tomtom79 skrev:
Jo, det är precis det de är. De har det kunskapsövertag som lagen är till för att hantera. Företagaren vet precis vad saker kostar, inom vilket spann arbetstiden kan variera och vad som är normalt. Kunden vet oftast ingenting om det mer än vad grannens renovering enligt uppgift kostade.
Oavsett om man är 1 eller 100 anställda i företaget vet denna enormt mycket mer om sitt yrke och inte minst sin enskilda kompetens som hantverkare än kunden. Därför är lagen skriven som den är.
Har man de problem du beskriver så är man antingen dålig på att kommunicera information, överskattar sin kompetens eller slirar på uppskattningarna för att vinna jobb man egentligen inte är kompetent/effektiv nog att konkurrera om.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Har man klara och tydliga underlag så har jag väldigt svårt att tro att kunden har något att hämta, betvivlar även att det kommer någon längre väg i de rättsliga instanserna. Visst, det finns rötägg till kunder, men jag tro inte de är så vanliga som du vill låta påskina, snarare handlar det om hantverkare som brustit i sin kommunikation till kund.C Calore skrev:Även om man lämnar offerter och förklarar i detalj, så förstår ofta inte kunder och dem gnäller och tjatar i efterhand. Sedan så hotar dem med ARN och advokater. Även om företaget skulle få rätt så kostar det mkt och ofta så får företaget ge sig.
Små företag är ju bara 1 eller 2 personer. Det är inte ett FÖRETAG så som lagen verkar tro.
Jag håller med dem elektrikerna.
Småföretag är just ett företag, sen att många inte insett att vara egenföretagare är mer än att bara göra hantverksbiten.
(Man kan fråga sig varför bygglinjen på gymnasiet inte innehåller en bit egenföretagande också, skulle vara guld värt för många att känna till Konsumenttjänstlagen ifall de skulle starta eget).
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Slirar du i anbudet för att skaffa dig en konkurrensfördel hoppas jag verkligen kunden drar dig inför ARN och vinner. Det är just sånt KTjL ska motverka...C Calore skrev:Man måste slira om man vill tjäna pengar. För kunden köper ALLTID det billigaste. Det är på det sättet ofta som större aktörer uppstått, som tex Polarpumpen som egentligen inte kan någonting utan lejer ut montage till de som kan. Numera har de skaffat sig en egen montage firma som pressar priser på montage för de gör ju ändå vinsten på materialet.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Du lär väl knappast sätta företaget i konkurs för att du betalar det offererade priset. Elektrikerna får jobba lite längre nån annan dag bara, för att kompensera.L Lingonpannkaka skrev:Jag har ingen offerkofta.
Om du läser tråden så kan du se att min fråga är om andra tycker detta är rätt.
Mitt mål har aldrig varit att sätta dit elektrikern.
25 timmar som han erbjuder gäller för arbetet som är gjort hittills. Det finns fortfarande arbete kvar att göra (av hans kollega) som han tycker vi ska betala fullt för.
Vi kommer alltså ändå hamna på ca 30 timmar.
Vilket fortfarande är 100% av det på pappret offerterade priset.
Tycker du att det är okej att betala dubbelt?
Och jag är själv konsult. Jag tidsrapporterar hela min arbetsdag i perioder om 15 minuter.
Men om kunden skulle fråga mig innan hur lång tid jag uppskattar att arbetet ska ta och jag säger 1 timma, då sätter jag en timma.
Inte fan sätter jag 2 timmar och överraskar kunden när arbetet är gjort.
Och om jag inte vet hur lång tid arbetet kommer ta, så säger jag det. Sen är det upp till kunden om denne vill att jag utför arbetet ändå eller inte.
Och om du vetat alla misstag elektrikern gjort så hade du nog också varit lite frustrerad.
Men nu gäller inte tråden elektrikerns misstag utan om det är okej att överskrida den offerterade tiden med 100%
Tillägg: Jag kommer också givetvis möta elektrikern på någon mittpunkt. Jag är inte ute efter att sätta ett företag i konkurs. Jag har bara inte nämnt det i tråden då det inte har med ursprungsfrågan att göra.
Jag startade denna tråden för att veta andras åsikter innan jag och elektrikern ska ta vår konversation.
Jag har liksom inget att stå på, då jag inte kan el.
Jag vill ha en fair affär för båda parter. That's it.
Han får se det som lärpengar, helt enkelt. Han har, i och för sig ofrivilligt, köpt sig en kurs i att alltid göra ordentliga förstudier innan han lämnar ett fast pris.
[SKPG]Zamora skrev:
13th Marine skrev:
Har man klara och tydliga underlag så har jag väldigt svårt att tro att kunden har något att hämta, betvivlar även att det kommer någon längre väg i de rättsliga instanserna. Visst, det finns rötägg till kunder, men jag tro inte de är så vanliga som du vill låta påskina, snarare handlar det om hantverkare som brustit i sin kommunikation till kund.
Småföretag är just ett företag, sen att många inte insett att vara egenföretagare är mer än att bara göra hantverksbiten.
(Man kan fråga sig varför bygglinjen på gymnasiet inte innehåller en bit egenföretagande också, skulle vara guld värt för många att känna till Konsumenttjänstlagen ifall de skulle starta eget).
Jag gör det inte, men jag vet firmor som gör det och dess har gått från 10M i omsättning till 140M .
Majoriteten av kunder väljer ALLTID det billigaste i min värld, för den tror att alla värmepumpar funkar på likvärdiga sätt, det gör dem såklart , men om distributionen inte klarar mer än 1/3 del av flödet så stiger kondenseringen och maskinen fungerar dåligt och sparar inte in det den kan samt går sönder tidigare. Dessutom sparar många firmor in på BLV och andra basala saker.
Detta är bara fakta.
Och 1 sak till, blanda inte ihop mig med dessa fuskare, försök att ha lite fantasi och se en generaliserande bild av debatten. Givetvis väljer inte alla kunder det billigaste men den stora massan ( den man måste nå om man vill tjäna mkt pengar ) gör det. Det är den överväldigande anledningen till att jag personligen nog kommer lägga ned företagandet och bli anställd. Man måste helt enkelt fuska lika mkt som alla andra om man vill lyckas, och det ligger inte för mig.
Redigerat: