Byggahus.se

Hantverkare tar in kollegor

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har haft en hantverkare hemma som hade givit en offert på 7 timmar.
    Hantverkaren tar utan att nämna något in inte bara en utan två andra hantverkare, från helt andra bolag, för att hjälpa till.
    Det slutar på 16 timmar.

Är detta okej att göra?

Nej, vi hade inte fast pris. Men hade bett hantverkaren att hålla oss noga uppdaterade om det skulle börja öka i timmar, vilket hantverkaren höll med om.
    Dessutom hade vi inte godkänt extra "kollegor"

2. A
    Medlem · Nivå 19
    Klipp in texten från offerten annars riskerar det att bli många gissningar och maska bort identifierande info,

3. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Instämmer, det här kommer att bli en diskussion om vad ni har avtalat och inte samt vilket ungefärligt pris som firman eventuellt har gett. Dels skriftligt och dels muntligt. Det senare med alla bevisproblemen, men du som konsument har visst tolkningsföreträde här.

Så ladda upp bild på offert och eventuella mess som ni har utbytt. Redogör för vad din uppfattning är att ni har sagt vid vilket tillfälle så exakt som möjligt.

• Laddar…
  4. M
    Medlem Nivå 6
    Att ta in fler är väl inga fel i sig, om mantimmarna stämmer.

5. L
    Medlem Nivå 1
    I offerten står det "ca 7 timmar".
    Efter offerten gjordes kundbesök där jag frågade ifall 7 timmar verkligen stämde, och hantverkaren så att det stämde.
    Jag bad hantverkaren göra det som behövdes under kundbesöket för att verkligen vara säker, men det nekades och sa att 7 timmar räcker.
    Detta är bara muntligt.
    Efter första dagen kommunicerade hantverkaren att det kommer behövas en timma till pga ett litet större projekt som han inte hade bedömt rätt.
    Jag uppskattade för varningen och hade inga problem med det.

I dessa 7 timmar skulle det också INGÅ att en kollega kom och kontrollerade arbetet.

Så när kollegan (som sedan då visar sig jobbar för ett annat bolag) dyker upp med ytterligare en så utgår vi ju ifrån att det är det som vi hade pratat om innan.

Helt plötsligt i slutet på dagen så hör vi " nu är 7 timmar slut".
    Ingen förvarning. Ingen information om hur många fler timmar.

Dagen efter kommer han då alltså tillbaka med sin kollega och jobbar 9 timmar till.
    Och då ska vi betala för både kollegan och vår egen hantverkare, trots att kollegans timmar skulle ingå.

Förstår givetvis att " ca 7 timmar" inte betyder exakt 7 timmar.
    Men att öka med över 100%? Det känns inte rätt.

6. T
    Medlem · Nivå 8
    Vad sa ni när de "sju timmarna" var slut första dagen? Stämde ni inte av arbetet?
    Vad sa ni när de dök upp två man nästa dag?

Det låter som att hantverkaren mycket väl kan ha tolkat dig som att det är ok att köra på, att det är överenskommet att tiden drar över. Du ger oss för lite information.

• Laddar…
  7. L
    Medlem Nivå 1
    Ska försöka fylla på med så mycket information jag kan.

I slutet på första dagen stack det sladdar ur väggar och eluttag låg utspridda överallt. Inte ens hälften av arbetet var avklarat.
    När han hörde av sig var inte vi på plats och inte han heller.
    Han sa att det var 2 timmar kvar och då pratade vi om att han borde meddelat oss tidigare under dagen.
    Vi godkände dessa timmar.
    Han nämnde ingen kollega.
    Det var inte heller aktuellt för oss att fråga om kollega då vi inte ännu visste att vi skulle betala för kollegan som han sagt skulle ingå.

Vi godkände alltså totalt tre timmar till.
    Vi frågade om han var säker. Han sa ja.

Vi var heller ej på plats när han och kollegan dök upp nästa dag.
    Vi visste alltså inte att en kollega var på plats.
    Vi bor inte där än och jobbar båda heltid.
    Vi har inte möjlighet att finnas på plats.
    Givetvis tror vi att vi kan lita på hantverkare.
    Tydligen dumt av oss.

Vi var alltså okej med 10 timmar totalt.

Mina tankar är inte om jag har möjlighet att ställa krav eller kunna sänka sluttiden, utan om ni tycker att detta är rätt.

• Laddar…
  8. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    En tidsuppskattning får väl normalt bara överskridas med 15%.
    Men nu har du godkänt 10h, vet inte riktigt hur det spelar in. Men jag hade inte betalt mer än 10h.

9. L
    Medlem Nivå 1
    Gäller detta verkligen även om det inte är fast pris?

10. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Fastpris är fastpris, mig veterligen får ett fastpris inte överskridas alls.

11. Q
    Medlem · Nivå 4
    En uppskattning får överskridas med 15%, såvida de inte i förväg meddelar att det är mer och du okejar.

Så om du okejat 10h, och du inte hör något mer efter det, så betala 11,5h.

Från konsumenttjänstlagen:

Företaget ska
    • Se till att den som utför tjänsten har rätt kompetens och nödvändig utbildning.
    • Utföra tjänsten fackmässigt. Det vill säga utföra arbetet på ett sätt som normalt förväntas av en seriös fackman, ett proffs.
    • Ta tillvara dina intressen och samråda med dig så att det inte uppstår missförstånd.
    • Tillhandahålla det material som behövs för arbetet, om ni inte har avtalat något annat.
    • Se till att tjänsten inte utförs i strid mot säkerhetsföreskrifter eller mot förbud i produktsäkerhetslagen eller marknadsföringslagen.
    • Informera dig om det under arbetet uppstår behov av tilläggsarbete.
    • Avråda dig från att köpa tjänsten om den inte är till rimlig nytta för di
    Vilket pris ska du betala?
    • Om företaget har lämnat en ungefärlig prisuppgift, så får det slutliga priset inte överskrida det ungefärliga priset med mer än 15 procent.
    • Säljaren har rätt till pristillägg om hen har utfört nödvändigt tilläggsarbete eller om tjänsten har blivit dyrare på grund av omständigheter som beror på dig. Grundregeln är dock att säljaren alltid ska samråda med dig innan tilläggsarbeten görs.

12. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 21
    Fast nu har man redan fått en prisuppgift på 7h från början, så jag skulle påstå att det är 15% på 7h.

13. tttomten
    Medlem · Nivå 13
    Håller med.

14. Pasjostrom
    Renoveringsnovis · Nivå 8
    Jag håller med de två föregående men eftersom du redan godkänt 10h så skulle jag betala det och referera övrig diskussion till konsumentköplagen.

15. A
    Medlem · Nivå 19
    Klipp in offerten så det blir vad som står i den, hela texten.

• Laddar…