41 746 läst ·
178 svar
42k läst
178 svar
Hantverkare tar in kollegor
Liten uppdatering.
Bad honom sammanfatta vilka "projekt" som tillkom utöver det som stod i offerten.
Alltså vad han anser har tagit 16 timmar.
Jag vill se vad som blir tilläggsarbete.
Denna listan fick jag:
1.Huvudsäkringen gick.
2. Kablaget satt stenhårt (går inte att kolla innan).
3. Vardagsrummet låg på 2 grupper (kunde inte dra jord som planerat).
4. Utfräsning av vägg för diskmaskinsuttag.
5. Borrning genom vägg (för att få kablar från elcentral till kök)
6. Inhandlande av kompletterande kabel då det inte gick att dra som planerat (ytterligare säkring behövdes för köket)
7. Byta säkring i elcentralen.
Vi har inte svarat honom än.
Punkt 1 anser vi vara rimlig. Shit happens.
Punkt 4 var inget vi bad om, vi hade föreslagit andra alternativ. Men fräsningen gjordes när vi både jobbade (inga missade samtal eller sms från elektrikern under denna tid) och när vi kom dit var det redan utfräst.
När vi föreslog andra alternativ sa elektrikern "ja det kanske går".
Vi gav alltså inget förslag som var felaktigt, utan att görbart alternativ som elektrikern sen själv beslutade emot utan att meddela oss.
Vad är rimligt?
Bad honom sammanfatta vilka "projekt" som tillkom utöver det som stod i offerten.
Alltså vad han anser har tagit 16 timmar.
Jag vill se vad som blir tilläggsarbete.
Denna listan fick jag:
1.Huvudsäkringen gick.
2. Kablaget satt stenhårt (går inte att kolla innan).
3. Vardagsrummet låg på 2 grupper (kunde inte dra jord som planerat).
4. Utfräsning av vägg för diskmaskinsuttag.
5. Borrning genom vägg (för att få kablar från elcentral till kök)
6. Inhandlande av kompletterande kabel då det inte gick att dra som planerat (ytterligare säkring behövdes för köket)
7. Byta säkring i elcentralen.
Vi har inte svarat honom än.
Punkt 1 anser vi vara rimlig. Shit happens.
Punkt 4 var inget vi bad om, vi hade föreslagit andra alternativ. Men fräsningen gjordes när vi både jobbade (inga missade samtal eller sms från elektrikern under denna tid) och när vi kom dit var det redan utfräst.
När vi föreslog andra alternativ sa elektrikern "ja det kanske går".
Vi gav alltså inget förslag som var felaktigt, utan att görbart alternativ som elektrikern sen själv beslutade emot utan att meddela oss.
Vad är rimligt?
Redigerat:
Dessutom verkar elektrikern påstå att pga att han meddelade sambon att 17 timmar var förbrukade (som sambon enligt egna ord svarade något i stil med "jaha" på), så fick han godkänt att fortsätta jobba på fritt utan att hålla oss uppdaterade på något sätt, i 16 timmar till.
Enligt sambon gick alltså konversationen typ:
- nu är 17 timmar förbrukade
- jaha
- imorgon tar jag med en kollega
- happ
Har han något rätt i detta?
Hade sambon svarat "jobba på, givetvis betalar vi för alla timmar från och med nu, ta in en kollega också vettja! Vill ni ha bullar?" så förstår jag givetvis att vi sitter i skiten.
Men det gjorde sambon verkligen inte.
Enligt sambon gick alltså konversationen typ:
- nu är 17 timmar förbrukade
- jaha
- imorgon tar jag med en kollega
- happ
Har han något rätt i detta?
Hade sambon svarat "jobba på, givetvis betalar vi för alla timmar från och med nu, ta in en kollega också vettja! Vill ni ha bullar?" så förstår jag givetvis att vi sitter i skiten.
Men det gjorde sambon verkligen inte.
Så här. Ni har ett avtal om arbetet och ett ungefärligt pris så jobbet ska göras med ett pris för det beloppet + max 15%. Vi talar om en yrkesman som ska kunna bedöma ett arbetes omfattning när denne ger ungefärliga prisuppgifter.
Har då företaget rätt till pristillägg? Bara i två fall. Först vid tilläggsarbete. Och det ställs krav för att få utföra sådant (KTjL):
Har då företaget rätt till pristillägg? Bara i två fall. Först vid tilläggsarbete. Och det ställs krav för att få utföra sådant (KTjL):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
14 offerterade timmar.C Calore skrev:
Och vad har det med saken att göra?
Det spelar väl ingen roll om elektrikern så skulle offertera 1 timma för samma jobb?
Ska man inte kunna lita på informationen man får från hantverkare?
Hur är det upp till mig som privatperson att bedömma hur lång tid elektrikerns arbete tar?
Hur ska jag kunna veta hur lång tid det tar?
Hade jag haft dessa kunskaper så hade jag väl gjort jobbet själv?
Denna tråden handlar om ifall vi har rätt att ifrågasätta en 100%-ig ökning av priset.
Inte om att vi tog ett felaktigt beslut gällande hantverkare, det har vi fattat för länge sedan att vi gjorde.
För det första, betala inget nu då jobbet inte är avslutat än. Säg att du betalar för 14 timmar + 15% och bestrider resten så kommer elektrikerna knappast göra klart det sista. Spelar ingen roll att du har rätt till det eftersom du måste driva ärendet.
Hade jag varit du hade jag bestridit hela fakturan då arbetet ej är slutfört. När allt är klart hade jag betalat avtalat pris + 15% och bestridit resten.
Hade jag varit du hade jag bestridit hela fakturan då arbetet ej är slutfört. När allt är klart hade jag betalat avtalat pris + 15% och bestridit resten.
C Calore skrev:
Calore nu är det ju så att hantverkaren borde vara den kompetenta parten och som då ska kunna räkna rätt...
Om hantverkaren inte tittar på jobbet innan denne offererar får den ju tydligt skriva detta i offerten att priset är en uppskattning och efter besök på plats får ni ett nytt uppskattat pris Innan vi börjar.
@Lingonpannkaka mitt råd är att du INTE betalar något alls förrän jobbet är färdigt.
Sedan behövs ett förtydligande kring vad som ingick och inte ingick i offerten.
Har ni lagt till saker som skulle göras?
Är extra arbetet på grund av att elen inte var dragen som elektrikern förväntade sig?
Så som offerten är skriven (det vi sett) ligger all bevisbörda på hantverkaren och hantverkaren har ett ansvar att säga till omgående om denna ser att kostnaderna/arbetet inte går ihop.
Så
:: Hantverkaren har gjort en dålig offert
:: Hantverkaren har misslyckats att informera i början att denna räknat fel
:: Ni har godkänt en viss ökning av tid
Så betala inte förrän arbetet är klart.
Informera hantverkaren vad ni tänker göra.
Om hantverkaren vägrar göra klart så säg till att ni tar in någon annan firma och drar av deras kostnad från det offererade+tillägg +15%.
Ha all kommunikation skriftlig!
Redigerat av moderator:
Observera att det var preliminära timmar skrivet i offerten och fokuserar på att elektrikern har tagit kontakt samt informerat om att de preliminära 17 timmarna var upparbetade. Informerar om att han dessutom tar med kollega.L Lingonpannkaka skrev:
Elektriker har tagit kontakt och informerat att uppskattad preliminär tid blir mera, samt att kunden inte har protesterat utan "jaha och happ". Utan att vara hantverkare men kund i flera fall så tycker jag att det finns någon form av godkännande för att fortsätta. Samt att det i offerten inte står vad som ingår i arbetet.
Vill nog påstå att ts sambo bör ha agerat och varit tydligare vad dessa "jaha och happ" avser.
Är två parter här där båda har varit otydliga, otydlig offert som accepteras där det står preliminärt, verkar funnits en del muntligt som inte dokumenterats och sedan ts sambo som haft ett konstigt agerande med sitt "jaha och happ", det är inte förbjudet att ställa motfrågor vad det innebär.
Redigerat:
Håller med. Vänta med betalningen. Ni betalar offertens belopp +15% när jobbet är klart. Men först begär ni en specificerad räkning så att ni ser vad företaget vill ha betalt för. Så fort den kommer så betalar ni. Detta följer till punkt och pricka konsumenttjänstlagen (vilket ni ska göra, inte hitta på en massa sunt förnuft och liknande):
Sen måste du ha kristallklart för dig vad som är en del av den ursprungliga offerten och vad som är tilläggsarbete enligt 8 § konsumenttjänstlagen. Detta eftersom hantverkaren har rätt till pristillägg för sådant tilläggsarbete. Jag förstår inte hur du ser på det. Vi talar alltså om tillagt "arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt" och då inte är en del av uppdraget som offererades (citat från KTjL 8 §). För att vara tilläggsarbete enligt lagen ska det ha utförts enligt dina anvisningar (Sen finns det två undantag om du inte var anträffbar men vem är inte det i dessa mobiltelefontider?), d v s du gick med på det.
Sen måste du ha kristallklart för dig vad som är en del av den ursprungliga offerten och vad som är tilläggsarbete enligt 8 § konsumenttjänstlagen. Detta eftersom hantverkaren har rätt till pristillägg för sådant tilläggsarbete. Jag förstår inte hur du ser på det. Vi talar alltså om tillagt "arbete som på grund av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt" och då inte är en del av uppdraget som offererades (citat från KTjL 8 §). För att vara tilläggsarbete enligt lagen ska det ha utförts enligt dina anvisningar (Sen finns det två undantag om du inte var anträffbar men vem är inte det i dessa mobiltelefontider?), d v s du gick med på det.
Ja och just "preliminärt" betyder att företaget "har lämnat en ungefärlig prisuppgift" i lagens mening (KTjL 36 §) och därmed är det följande belopp plus max 15% som TS ska betala för det offererade jobbet enligt lagen:A AndersS skrev:Observera att det var preliminära timmar skrivet i offerten och fokuserar på att elektrikern har tagit kontakt samt informerat om att de preliminära 17 timmarna var upparbetade. Informerar om att han dessutom tar med kollega.
Elektriker har tagit kontakt och informerat att uppskattad preliminär tid blir mera, samt att kunden inte har protesterat utan "jaha och happ". Utan att vara hantverkare men kund i flera fall så tycker jag att det finns någon form av godkännande för att fortsätta. Samt att det i offerten inte står vad som ingår i arbetet.
Vill nog påstå att ts sambo bör ha agerat och varit tydligare vad dessa "jaha och happ" avser.
Är två parter här där båda har varit otydliga, otydlig offert som accepteras där det står preliminärt, verkar funnits en del muntligt som inte dokumenterats och sedan ts sambo som haft ett konstigt agerande med sitt "jaha och happ", det är inte förbjudet att ställa motfrågor vad det innebär.
Sen ska TS till detta också betala för icke offererat arbete som har utförts enligt dennes instruktioner, d v s tilläggsarbete. Där finns inget avtal om priset så TS ska betala vad som är skäligt, t ex de extra timmar och det extra material som gick åt enligt beräkningsgrunderna som återfinns på offerten.
Precis, och det är här det blir struligt. Läs gärna mitt förra inlägg en gång till. Vi har ingen aning om vad som elektrikern sagt till ts sambo utan ts beskrivning av det. Elektrikern kan ha varit mera informativ än vad ts sambo har sagt.Claes Sörmland skrev:
Sen ska TS till detta också betala för icke offererat arbete som har utförts enligt dennes instruktioner, d v s tilläggsarbete. Där finns inget avtal om priset så TS ska betala vad som är skäligt, t ex de extra timmar och det extra material som gick åt enligt beräkningsgrunderna som återfinns på offerten.
Så det finns ett bekräftat telefonsamtal där man upplyst om att preliminära timmar inte räcker till och att ts sambo svarat "jaha och happ". Så någon form av muntlig överenskommelse finns att arbetet ska fortsätta och jag är inte alls lika säker på att nu gäller inte de 15% som nämns i många inlägg är aktuella.
Men rent generella är de inte bra hanterat varken av elektriker eller kunden, båda har ansvar i den situation som uppstått.
TS får bedöma om det är ett bra utfört arbete och även ta det med i beaktande.
Har själv hjälp elektriker i några timmar med att dra om tråd när det var besvärligt i gamla pansarrör, så jag har full förståelse för extra tid och två personer.
Först detta är vad som offererats:L Lingonpannkaka skrev:
1.Huvudsäkringen gick.
Jag förstår inte vad detta är men du tycks mena att det är tilläggsarbete som du har anvisat. Har företaget lagat något eller var detta bara en försenande omständighet så att det tog tid att komma åt att byta proppen? Orsakade företaget att huvudsäkringen gick eller var det ni? Om det var ni så har företaget rätt till ersättning och då rimligen i form av extra debiterbara timmar det tog att undanröja problemet så att uppdraget kan genomföras.
2. Kablaget satt stenhårt (går inte att kolla innan).
Ja det gör det ibland. Det vet en erfaren elektriker (t o m jag vet det utan att vara elektriker). Har ni inte på något sätt har utfäst att kablaget skulle vara lätt att dra ut så ser jag inte att ni ska betala för detta som tilläggsarbete. Det är en del av offerten.
3. Vardagsrummet låg på 2 grupper (kunde inte dra jord som planerat).
Samma som ovan. Har du utfäst att det bara var en grupp för vardagsrummet? D v s var det ditt fel att timmarna drog iväg av denna orsak eller var det bara företaget som feluppskattade? se ovan.
4. Utfräsning av vägg för diskmaskinsuttag.
Byte av diskmaskinsuttaget ingår väl i offerten? Har du anvisat detta? Om detta föranleddes av jorddragningen är rimligen det en del av offerten.
5. Borrning genom vägg (för att få kablar från elcentral till kök)
Att borra ingår i sedvanligt installationsarbete. Om detta föranleddes av jorddragningen är rimligen det en del av offerten.
6. Inhandlande av kompletterande kabel då det inte gick att dra som planerat (ytterligare säkring behövdes för köket)
Att hantverkaren inte planerat sina kabelinköp och sin kabeldragning är inte tilläggsarbete. Såvida ni inte har kommit överens om en viss dragning och du anvisade att överenskommelsen skulle ändras med en ny dragning.
7. Byta säkring i elcentralen.
Detta låter som ett tilläggsarbete. Du borde då ha anvisat det. Varför det nu krävs.
Håller med. Men det blir struligt p g a företagarens offert och kommunikation, TS är inte att skylla.A AndersS skrev:
En annan fråga eftersom företagaren börjat kommunicera med sambon. Är sambon eller TS kund? Vem är offerten utställd på? Vem har gett accept för jobbet? Vem har haft tidigare kontakt med företaget?
Tråden börjar med "Jag har haft en hantverkare hemma", det låter som att detta är TS affär.
Jag tänker bara , ni valde bort seriösa firmor till fördel för oseriösa billiga firmor. Man kan inte få allt. Var det en billig polack firma?L Lingonpannkaka skrev:14 offerterade timmar.
Och vad har det med saken att göra?
Det spelar väl ingen roll om elektrikern så skulle offertera 1 timma för samma jobb?
Ska man inte kunna lita på informationen man får från hantverkare?
Hur är det upp till mig som privatperson att bedömma hur lång tid elektrikerns arbete tar?
Hur ska jag kunna veta hur lång tid det tar?
Hade jag haft dessa kunskaper så hade jag väl gjort jobbet själv?
Denna tråden handlar om ifall vi har rätt att ifrågasätta en 100%-ig ökning av priset.
Inte om att vi tog ett felaktigt beslut gällande hantverkare, det har vi fattat för länge sedan att vi gjorde.
