Efter att ha valt ut en hantverkare för tapetsering och målning av ett rum, så undrar jag om han gjort rätt. Det var alltså hemma i min dotters hus som han tapetserade ett barnrum. Dottern var nöjd med resultatet men jag märkte att han tapetserat med hela vårdar i hörnen och det har jag tagit reda på att man INTE ska, då tapeten kan börja vrida eller buckla sig. Har jag rätt eller fel?
Som oerfaren så vet man ju inte sånt, och vad gör man sen om det med tiden blir dåligt?

• Nyrenoverat barnrum med tapetserade väggar, möbler och leksaker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Screew
  • Laddar…
Vad menar du?

K Kane skrev:
Vad menar du?
Hur ska jag förklara
När man tapetserar ett innerhörn så ska man väl inte ta en hel våd och trycka fast? Det har han gjort. Förstår du?

J
Jungfrun1 Jungfrun1 skrev:
Hur ska jag förklara
När man tapetserar ett innerhörn så ska man väl inte ta en hel våd och trycka fast? Det har han gjort. Förstår du?
Jodå. Man brukar börja i hörnen, men ofta även överlappa nån cm. I hörnet syns även ev fel mindre om väggarna är sneda. Eller menar du att han satte hälften på varje sida av hörnet?
https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/tapetsera-horn/

janwide
Ser det bra ut är det inget problem. Anledningen till att man rekommenderar att dela våderna i hörnen är att det är svårt att få det snyggt.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
janwide janwide skrev:
Ser det bra ut är det inget problem. Anledningen till att man rekommenderar att dela våderna i hörnen är att det är svårt att få det snyggt.
Har förstått att om huset lite ”rör” sig så kan tapeten i hörnen börja vrida sig?

Har förstått att om huset lite ”rör” sig så kan tapeten i hörnen börja vrida sig?

Det kan de ju oavsett, tapeten är trots allt klistrad och veckar sig om huset rör sig, inget att göra något åt.

mvh Målaren

• Gilla
Klabbarparn och 3 till
  • Laddar…
Efter att ha valt ut en hantverkare för tapetsering och målning av ett rum, så undrar jag om han gjort rätt. Det var alltså hemma i min dotters hus som han tapetserade ett barnrum. Dottern var nöjd med resultatet men jag märkte att han tapetserat med hela vårdar i hörnen och det har jag tagit reda på att man INTE ska, då tapeten kan börja vrida eller buckla sig. Har jag rätt eller fel?
Som oerfaren så vet man ju inte sånt, och vad gör man sen om det med tiden blir dåligt?
Klart att man delar tapeten på längden i hörnan, detta eliminerar ev, sneda hörn, dragningar mm, så ett överlapp på 2. cm kan vara lagom om hörnet är något så när rakt, lika gör man med glasfiberväv

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ja, men nu är det betalat och godkänt. Bara att hoppas att inget händer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.