J
F fribygg skrev:
Jag ser inga problem att betala marknadsmässigt och låna ut en gäststuga/friggebod till en yrkesman som föredrar att sova över på fastigheten om man har gjort upp om det från början,men skulle aldrig acceptera nån som övernattade i soffan utan lov.
Håller med, jag vet att min far gjorde så när de byggde på sommarstugan, killarna ville inte lägga 3h per dag att pendla, så de bodde därute i veckorna. Bra för alla. Tror det var med redan i urvalet av vilka som ville ta jobbet. De hade det rätt bra därute tror jag. Men det ska ju vara överenskommet från början då...
 
  • Gilla
Wynja och 5 till
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Jag hade bytt firma direkt. Är det svensktalande personal? Om inte, kan man undra vilka anställningsvillkor dom har...
Helt rätt,tyvärr säkert utländska som jobbar för liten peng medan ägaren kamma hem stora pengar?kunde vara roligt om du svarade om jag har rätt,har aldrig upplevt att Svenska hantverkare skulle göra detta om det inte skulle vara godkänt av husägare,men det kan bli så när man bara titta på priset
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Det var ett jäkla tjafs om dom sover över eller undrbetalda på något vis. Iinget ovanligt att sova över om det är av längre väg från hemma till jobbet. Då ska det vara ÖK med beställaren om det och lagalt. sen det med lönen för dom som jobbar ska vi nog inte bry oss i. Att som somliga säger att det ska anmälas till SKV är något av avund från en del, som kanske har egen firma i branschen, vad vet jag. inget. Har själv sovit på soffan hos kunder och haft med sovtäcke och skaffning för 4 dagar. Så inget märkligt med det att sova över, om möjliget finns. Att så många på forumet ondgör sig för detta, finner jag inte relevant i det hela. Och föreslår en massa åtgärder är även det inte relevant, låt gubbarna sköta sitt jobb och TS säg till att dom inte får sova i soffan, utan ha eget med sig för nattfrid och mat.
 
  • Gilla
  • Wow
musikhelle och 4 till
  • Laddar…
Jag misstänker att många här vill provocera. Jag kan inte tänka mig att någon skulle uppskatta att hitta hantverkaren sovandes på soffan och ätit mat ur kylen.
Normalt brukar inte kost och logi ingå i priset.
Att hantverkarna lånat toaletten och micron och dricker vatten är självklart. Jag skulle se till att det finns kaffe kanske kakor ibland.
Men längre än så sträcker sig inte min gästfrihet. Jag kanske är snål. som inte hantverkarna får sova på min soffa med skitiga kläder.
Jag anser dessutom att även om jag valde det billigaste priset ingår inte kost och logi.
Det är bara löjligt och påstå något annat
Däremot kanske man lite får räkna med billigaste hantverkaren inte är den bästa
Ifrågasätt ts om han valt billigaste med inriktning på resultat. Men inte att man får räkna att de skulle sova över. Nu valde inte ts dem billigaste.

Så nej ts har ingen skyldighet att stå för kost och logi. oavsett anledning. Man är inte en dålig människa för att man inte låter någon sova över..


Polisanmälan? Varför inte. Självklart behöver man inte veta vilken typ av brott.
Det är inte lätt att veta.
Polisen kommer med största sannolikhet Men det är väldigt troligt att åklagaren lägger ner utredningen innan han ens hunnit öppna datorn.
Det sägs att man ska göra en anmälan oavsett...
 
  • Gilla
  • Haha
Bor i pepparkakshus och 8 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag misstänker att många här vill provocera. Jag kan inte tänka mig att någon skulle uppskatta att hitta hantverkaren sovandes på soffan och ätit mat ur kylen.
Normalt brukar inte kost och logi ingå i priset.
Att hantverkarna lånat toaletten och micron och dricker vatten är självklart. Jag skulle se till att det finns kaffe kanske kakor ibland.
Men längre än så sträcker sig inte min gästfrihet. Jag kanske är snål. som inte hantverkarna får sova på min soffa med skitiga kläder.
Jag anser dessutom att även om jag valde det billigaste priset ingår inte kost och logi.
Det är bara löjligt och påstå något annat
Däremot kanske man lite får räkna med billigaste hantverkaren inte är den bästa
Ifrågasätt ts om han valt billigaste med inriktning på resultat. Men inte att man får räkna att de skulle sova över. Nu valde inte ts dem billigaste.

Så nej ts har ingen skyldighet att stå för kost och logi. oavsett anledning. Man är inte en dålig människa för att man inte låter någon sova över..


Polisanmälan? Varför inte. Självklart behöver man inte veta vilken typ av brott.
Det är inte lätt att veta.
Polisen kommer med största sannolikhet Men det är väldigt troligt att åklagaren lägger ner utredningen innan han ens hunnit öppna datorn.
Det sägs att man ska göra en anmälan oavsett...
Att som du säger.polisanmälan, vad ska det rendera i , mer än att det blir ännu mer tjafs om det ena eller andra, är du avundskjut på något i det hela eller vad. är du en s.k. renlevnads person som ska till varje pris följa något i samhället. Så ta dig en funderare på ditt tänkande i dettta.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nu var det ju inte riktigt så TS beskrev vad som hänt. Utan jag frågade dig om vilka brott som kan vara aktuella enligt citatet nedan. T.ex. vilka brott mot arbetsmiljölagen är det?
Börja nu inte att slingra dig. Endera tycker du att beteendet är okej, eller också inte. Du hävdar att det inte finns något brott bakom detta. Visa istället nägonting som säger att det skulle vara lagligt.
 
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Det är väl bra att dom engagerar sig så pass att dom sover över för att spara tid? Såna ska man ha!
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Hej, under en badrumsrenovering hos mina föräldrar har det dykt upp ett "mindre" problem som jag hoppas kunna få lite hjälp med här på forumet. För att gå direkt till problemet så handlar det alltså om att hantverkarna sover kvar i huset. Min far hittade dom i arbetskläder liggandes i soffan, som täcke har dom varit och hämtat stora handdukar, dessutom har dom varit i kylen och tagit av det som funnits. Det har förmodligen pågått under under hela renoveringen ca 2 veckor. Tycker själv att det känns olustigt och ganska äckligt om jag ska vara ärlig. Är det jag som är känslig, eller hur hade ni agerat :)


// Garpen
Du vinner pris för bästa Trolltråd 2024 trots att vi endast är inne i april, Stort Grattis!

Genialisk trådstart!
 
  • Gilla
Urvik
  • Laddar…
BirgitS
Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
Det är väl bra att dom engagerar sig så pass att dom sover över för att spara tid? Såna ska man ha!
Fast då kommer man väl lämpligen överens om det i förväg.
Eller menar du att det är okej att hantverkarna förstör en soffa för 30 000 bara för att de engagerar sig?
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad är brottet?
Är väl inget brott, mer än att det förmodligen
B Boende45 skrev:
Du vinner pris för bästa Trolltråd 2024 trots att vi endast är inne i april, Stort Grattis!

Genialisk trådstart!
Ingen trolltråd. Återkommer när vi pratat med chefen för företaget.. vi kommer varken polisanmäla eller vara otrevliga. Det känndes mest lite olustigt att hitta hantverkare sovandes i hemmet..
 
  • Gilla
linkanbygg och 11 till
  • Laddar…
S stefan57 skrev:
Helt rätt,tyvärr säkert utländska som jobbar för liten peng medan ägaren kamma hem stora pengar?kunde vara roligt om du svarade om jag har rätt,har aldrig upplevt att Svenska hantverkare skulle göra detta om det inte skulle vara godkänt av husägare,men det kan bli så när man bara titta på priset
Varför svarar du inte på min fråga?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast då kommer man väl lämpligen överens om det i förväg.
Eller menar du att det är okej att hantverkarna förstör en soffa för 30 000 bara för att de engagerar sig?
Naturligtvis inte det var väl inte det det handlade om om dom nu gjort det?
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
G Garpen1986 skrev:
Men enligt dig ska man alltså acceptera detta beteende. Hur ska vi kunna veta vad dom tar in för folk? Dessutom är det vårat försäkringsbolag som jobbar med detta företag. Är ett försäkringsärende.
Skicka en faktura till försäkringsbolaget avseende hyra och mat för hantverkarna.
 
  • Gilla
  • Haha
NoiseMaker och 2 till
  • Laddar…
K
N Niq skrev:
Ja det är det. Om man som hantverkare gör jobb i någons hus så tar man inget som man inte fått lov att ta. Man lånar inte heller saker utan att kommit överens.
Instämmer.
Bara hen.
 
S
han.kan han.kan skrev:
Att det har pågått i 2v utan att ni har kollat låter lite konstigt, ni hade kunnat se detta tidigare om ni också har intresse i hur arbetet blir utfört och på det viset få en uppfattning om standarden på arbetet. Har jag hantverkare hos mig så bjuder vi alltid på fika och mat om jobbet pågår längre. Det är bra att skapa en bra atmosfär som sedan också kommer att prägla jobbets utförande. I det här fallet hade jag kollat upp hur kan jag bistå
Folk som har en soffa för 30 papp, i sin sommarstuga, lär inte vara de som vill beblanda sig med pöbeln.
 
  • Haha
  • Gilla
Sona2012 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.