Om du betalat en faktura endast på 30.000 så faller det på sin orimlighet att hantverkaren skulle få ut 25.000 i ROT-pengar på denna.
Även om ...
- det är 100 % arbetstimmar och inget material
så är det 50 % rotpengar på arbetstimmarna.
50 % på 30.000:- är lika med 15.000:- NÄR fakturan har betalats. (antagande att det är endast arbetstimmar på fakturan).

Man kan INTE plocka ut Rotpengar i förskott för FRAMTIDA fakturor.

Varken Hantverkaren eller TS verkar ha klart för sig reglerna och det är väl första förutsättningen för att detta skall sluta bra. ?

Alltid svårt att ta in en annan hantverkare att slutföra en annans påbörjade arbete. (de flesta brukar vara ovilliga till detta)
Om jag varit du så hade jag bitit i det sura äpplet och låtit hantverkaren fullfölja trots förseningar MEN tagit in en KA-konsult som kontrollerar kvaliten på arbetet löpande så att åtminstone byggnormerna följs.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
O
Jag kan förstå folks irritation på eventuellt missbruk av rot, men det tillför inte något egentligen när det gäller TS problem med hantverkare. Så kan vi inte försöka släppa den biten? Jag har en känsla av att han förstått vad som gäller och vad vi tycker. Nu kan vi försöka hjälpa TS konstruktivt...

Det bästa i det här fallet är väl att försöka få till ett möte med snickaren. Där Ni går igenom allting som är kvar, det so är gjort. Och kanske försöka få ett avslut på ett bra sätt!
Kan vara smart att börja den vägen. Se dock till att få allting skriftligt.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Just så Odjuret, det var det jag försökte säga i inlägg 15.

O
HasseTeknik skrev:
Just så Odjuret, det var det jag försökte säga i inlägg 15.
Det stämmer....
Jag bara förtydligade det hela.... :p
Jag missade det hela... Men nu så vet alla det så får vi båda ta åt oss av äran :p

Jag tror att Hasses inlägg #15 är det bästa rådet i den här tråden. Se till att få arbetet specificerat ordentligt för det som återstår. Om du inte blir övverens med firman om de fel som redan skapats, så får du ta in en bes. man. och med det protokollet som underlag kan du sedan påbörja en process för att häva avtalet med byggaren.

Även om byggaren har utfört felaktigheter, så kan du inte bara rakt av häva avtalet. Byggaren har rätt att försöka åtgärda felen.

Om du bara avslutar på eget bevåg, då är det avtalsbrott. Byggaren har i så fall rätt att gå skadeslös ur avtalet. Vilket i princip kan innebära att du får betala hela summan utan att få något arbete utfört (och då är det ett skadestånd som inte är ROT berättigat). Nu låter det iofs. som avtalet ni har inte är så välskrivet, så byggarens möjligheter att få skadestånd kanske inte är uppenbar, men det blir under alla omständigheter en jäkla soppa.

Men om du med bes. protokollet som underlag kan kräva omedelbar rättelse, och ev. även kan bevisa att kostnaden för att rätta till felen blir så stor att du redan har betalat för mycket för det utförda arbetet. Då kanske byggaren självmant går med på att häva avtalet, räkna inte med att få tillbaka några pengar. Men bestrid ev. överdebiteringar på ROT.

Dvs. OM du har betalat 30 000, där ex. 15 000 gäller arbete, då skall hantverkaren inte kunna få ut mer än 15 000 från skatteverket. Har du däremot betala 30 000 för arbetet, då kan hantverkaren få ut 30 000 från skatteverket.

TS, jag tror du tänker rätt med att avsluta engagemanget med den här entreprenören nu och ta in en besiktningsman som hjälper dig att konstatera hur mycket som är gjort, hur bra det är gjort och vilket värde man kan sätta på det. Sedan betalar du det som ni kommer fram till är rimligt. Då har du rätten på din sida.

Sedan tror jag att det är en bra idé att även låta den här besiktningsmannen (om förmodligen då är en byggnadsingenjör av något slag, ta gärna en som SBR:s medlemslista http://sbr.se) hjälpa dig med att skriva ett bra kontrakt med nästa entreprenör du tänker anlita, så att det blir rätt den här gången. Det är svårt, men väldigt viktigt, att skriva ett bra kontrakt när det handlar om större projekt som ditt verkar vara.

ROT tror jag inte att du behöver fundera mer över, det får snickaren själv lösa med Skatteverket.

hempularen skrev:
Jag tror att Hasses inlägg #15 är det bästa rådet i den här tråden. Se till att få arbetet specificerat ordentligt för det som återstår. Om du inte blir övverens med firman om de fel som redan skapats, så får du ta in en bes. man. och med det protokollet som underlag kan du sedan påbörja en process för att häva avtalet med byggaren.

Även om byggaren har utfört felaktigheter, så kan du inte bara rakt av häva avtalet. Byggaren har rätt att försöka åtgärda felen.

Om du bara avslutar på eget bevåg, då är det avtalsbrott. Byggaren har i så fall rätt att gå skadeslös ur avtalet. Vilket i princip kan innebära att du får betala hela summan utan att få något arbete utfört (och då är det ett skadestånd som inte är ROT berättigat). Nu låter det iofs. som avtalet ni har inte är så välskrivet, så byggarens möjligheter att få skadestånd kanske inte är uppenbar, men det blir under alla omständigheter en jäkla soppa.

Men om du med bes. protokollet som underlag kan kräva omedelbar rättelse, och ev. även kan bevisa att kostnaden för att rätta till felen blir så stor att du redan har betalat för mycket för det utförda arbetet. Då kanske byggaren självmant går med på att häva avtalet, räkna inte med att få tillbaka några pengar. Men bestrid ev. överdebiteringar på ROT.

Dvs. OM du har betalat 30 000, där ex. 15 000 gäller arbete, då skall hantverkaren inte kunna få ut mer än 15 000 från skatteverket. Har du däremot betala 30 000 för arbetet, då kan hantverkaren få ut 30 000 från skatteverket.
Såg inte vad du hade skrivit förrän jag postade mitt eget inlägg. :)

När hantverkaren har strulat så mycket tänkte jag, har man inte rätt att bryta entreprenaden då? I alla fall att stoppa det tillfälligt och ta in en besiktningsman?

hempularen skrev:
Detta är ju inte riktigt för du kan bara få halva arbetskostnaden !

Så i dina exempel är det antingen 7500 alternativt 15000 kr.

Typfall: Arbetskostnad = 60.000:-
ROT = 30.000:-
Fakturerat = 30.000:- (specat "arbete"= 60.000:-, men "att betala" = 30.000:- )
med klausul om att kunna fakturera ytterligare 30.000:- till, om skatteverket ej betalar ROT

Vad är konstigt?

Jag skrev om han har BETALAT 30 000, där 15 000 gäller arbete.

Då är faktura beloppet på 45 000 varav 30 000 är arbete, som han BETALAR hälften av (och skatteverket betalar 15 000).

Edit: kanske skall klargöra, om fakturableoppet tar upp 30 000 i arbetskostnad så skall det av fakturan framgå att halva summan skall betalas och att andra halvan är ROT.

Redigerat:
Marlen Eskilsson skrev:
ROT tror jag inte att du behöver fundera mer över, det får snickaren själv lösa med Skatteverket.
Detta är väl också ett något märkligt uttalande. Det är och förblir ett grundproblem mellan TS och skatteverket. Det enda som en leverantör gör är att ansöka om bidraget till beställaren. Om det inte godkänns av någon anledning av skatteverket så är det fortfarande TS problem att se till att betala det han/hon är skyldig leverantören.

Eller hur menar du?

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag menar att han kanske inte borde ha tagit upp diskussionen om ROT i den här tråden över huvud taget, det är inte det som är det stora problemet utan hans problem är att han har en snickare som han känner inte fungerar och vill bli av med.

hempularen skrev:
Jag skrev om han har BETALAT 30 000, där 15 000 gäller arbete.

Då är faktura beloppet på 45 000 varav 30 000 är arbete, som han BETALAR hälften av (och skatteverket betalar 15 000).

Edit: kanske skall klargöra, om fakturableoppet tar upp 30 000 i arbetskostnad så skall det av fakturan framgå att halva summan skall betalas och att andra halvan är ROT.
Då är vi på samma spår igen.........det är lite rörigt i TS redogörelser så det är inte lätt att veta vad som är vad. Jag antog att du menade att jobbet som helhet var 30 tusen.

Marlen Eskilsson skrev:
Såg inte vad du hade skrivit förrän jag postade mitt eget inlägg. :)

När hantverkaren har strulat så mycket tänkte jag, har man inte rätt att bryta entreprenaden då? I alla fall att stoppa det tillfälligt och ta in en besiktningsman?
Njaa, grundprincipen är att innan man bryter, även om man har i princip totalt rätt att bryta, så måste man meddela företaget att pga. försening med X veckor, fel 1, fel 2 ..... osv. Så kommer jag att avbryta det är avtalet om inte rättelse vidtagits inom ex. 3 veckor. Tiden måste vara realistisk, men man har ingen skyldighet att ta hänsyn till firmans ev. belastning av andra uppdrag, sjukdom osv.

I det här fallet så är det tveksamt hur mycket strul som går att bevisa, möjligen finns det skriftligt om att badrummet skulle varit klart för 6 veckor sedan.

men å andra sidan så har ju beställaren (enl. byggaren) kommit med ideliga tilläggsbeställningar och ändringar på ex. el och VVS. Så jag skulle tro att byggaren med lätthet kan framställa sig som en mönsterentreprenör om detta skulle hamna i rätten.

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Jag menar att han kanske inte borde ha tagit upp diskussionen om ROT i den här tråden över huvud taget, det är inte det som är det stora problemet utan hans problem är att han har en snickare som han känner inte fungerar och vill bli av med.
Men en del av problematiken ligger ju i att TS redan i sitt första inlägg hade en huvudpunkt och det var just att hantverkarna vägrade hjälpa honom att trixa med ROT och det var ju ett av TS huvudproblem inledningsvis. Likaså var det en oklar offert vilket TS själv måste ha varit medveten om eftersom TS själv berättar om att den är oklar.

Vi kommer ånyo in i diskussionen om att det finns ett visst ansvar i ens eget agerande att saker skiter sig och kanske man trots allt kan misstänka att det finns anledningar till att relationen inte är så bra mellan leverantör och beställare, men låt oss släppa det.
TS har ju fått rådet att försöka skriva ner i text vad man kommer överens om och därifrån får försöka avsluta det hela om det går, med eller utan besiktningsman. Det är ju ett bra råd och egentligen tillräckligt just nu.

• Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.